غلامرضا تقوی

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از اسفندماه سال۹۸ که بحث شیوع کرونا مطرح شد، عرضه و فروش گل برای فعالان این حوزه با مشکلاتی همراه شد. بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان علاوه‌بر از دست دادن بازار داخلی، فرصت‌های صادراتی خود را از دست دادند؛ به‌طوری‌که برآوردها نشان می‌دهد، در سه‌ماهه ابتدای سال‌جاری یک‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان (۱۷هزار میلیارد ریال) خسارت به این بخش وارد شده که عمدتاً شامل گل‌های شاخه بریده، گیاهان زینتی و آپارتمانی است که قابلیت نگهداری طولانی‌مدت ندارند.

غلامرضا تقوی در گفت‌وگو با «روستانیوز» عنوان کرد: سالانه حدود ‌چهار میلیارد شاخه گل و گلدان در کشور تولید می‌شود که یک‌میلیارد آن شاخه گل بریده است و به‌سرعت فاسد می‌شود. به‌طور میانگین روزانه هشت‌میلیون شاخه گل عرضه می‌شود که عدم‌توزیع و فروش این شاخه گل‌ها روزانه ۵۰میلیارد تومان خسارت به‌همراه دارد. از طرفی ۳۰هزار نفر در این بخش مشغول به کار هستند و بیش از شش‌هزار واحد گل‌فروشی در کشور وجود دارد که در این مدت خسارات فراوانی را متحمل شده‌اند.
وی با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی خواستار حمایت از واحدهای تولیدی شده است، ادامه داد: با توجه به این‌که محصول تولید شده در این بخش فاسد شدنی است و تولید، عرضه و فروش گل نیز همچون یک زنجیره است که ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و از طرفی گل و گیاه هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ ماهیتی جزو مشاغل گروه یک، یعنی بخش تره‌بار حساب می‌شود، لازم است مسئولان و ضابطان بخشنامه‌های مربوط به ‌کرونا در زمینه تعطیلی این صنف تجدیدنظر کنند.
تقوی اضافه کرد: همان‌طور که اشاره شد، تولید و فروش گل در یک زنجیره است؛ وقتی تولید یک محصول فسادپذیر انجام می‌شود، نمی‌توان فروش آن را تعطیل کرد؛ مگر این‌که تولید هم تعطیل شود که امکان آن وجود ندارد و این تعارض باید حل شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی افزود: مطالبه به‌حق تولیدکنندگان را پیگیری خواهیم کرد. وزیر جهاد کشاورزی نیز تأکید بسیاری بر این موضوع دارد؛ چراکه ممکن است تعطیلی تا مهار کرونا همچنان ادامه‌دار باشد. اگر با یک یا دو هفته تعطیلی مشکل حل می‌شد، تولیدکنندگان همکاری می‌کردند؛ اما اکنون نزدیک به یک‌سال است که تولیدکنندگان و فرشندگان گل و گیاه با مشکل مواجهند و خسارت‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. هرچند در برخی استان‌ها که اختیارات استانی داشتند، توانستند تاحدودی مشکلات را حل کنند.
تقوی ادامه داد: ما از طریق مکاتبات اداری، برگزاری جلسات و منسجم‌کردن سایر تشکل‌ها پیگیر این مسأله هستیم تا مطالبات به‌حق فعالان این حوزه به ثمر برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =