پرويز اوسطي

عضو ناظر مجلس در شورای‌ عالی آب کشور گفت: منابع پایه تولید در کشور مانند آب و خاک باید به‌صورت درست مدیریت شوند و توجه به بحث تدوین پیش‌نویس قانون جدید آب کشور نیز از نکات مهم، قابل‌توجه و حائز اهمیت در حوزه کشاورزی است.

پرویز اوسطی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: نگاه صحیح و توجه ویژه به بخش کشاورزی، از پیش‌نیازهای بحث امنیت غذایی کشور و مقابله با ابزار سلطه و تحریم است. همچنین لزوم توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و الگوی توسعه در بخش کشاورزی اصلاح شود. ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش کشاورزی وجود دارد که متأسفانه مغفول مانده است و باید به آن‌ها توجه شود، زیرا قابلیت گسترش و اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: توجه به وضعیت آبی کشور و میزان سهم کشت دیم و آبی باید متناسب با واقعیت‌های اقلیمی کشور باشد و همچنین تراز مالی بخش کشاورزی در حوزه صادرات نسبت به حوزه واردات باید تقویت و حمایت شود.
این عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی آب کشور با اشاره به این موضوع که درحال‌حاضر در فاز گذار از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی و مدرن هستیم، افزود: مقوله مکانیزاسیون باید در حوزه کشاورزی نهادینه شود و فاصله بین دو تا هشت‌برابر در مقوله تولید بین کشاورزان متوسط در قیاس کشاورزان پیشرو در مکانیزاسیون در کشور مؤید همین الزام است.
اوسطی گفت: لزوم ایجاد تحول در همه بخش‌ها به‌خصوص بخش کشاورزی، در راستای تقویت جهش تولید از موضوعات مهم و ضروری است. اکنون پیوند بخش کشاورزی با حوزه صنعت ضعیف است و به تقویت و تعامل بیش‌تری نیاز است. 
وی با بیان این‌که جایگاه مکانیزاسیون در کشاورزی کشور باید نهادینه و از حوزه مکانیزاسیون حمایت شود، عنوان کرد: از ابتدای زنجیره تولید تا نگهداری، انبارداری، فرآوری، بازاریابی و فروش در سطح گسترده باید تمام حلقه‌ها به هم متصل باشند تا کشاورزی صنعتی سودآور و کارا محقق شود.
این عضو ناظر مجلس در شورای‌ عالی آب کشور در ادامه تأکید کرد: در حوزه ماشین‌های کشاورزی لازم است از تکنولوژی روز دنیا، از طریق همکاری با بخش خصوصی استفاده شود و با ایجاد اکوسیستمی پویا و دانش‌بنیان در حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی با همکاری معاونت فناوری ریاست‌جمهوری برای تولید ماشین‌آلات بهتر با تیراژ بالاتر اقدام شود.
اوسطی تأکید کرد: بحث حمایت‌های مالی و بانکی انصافاً محل گلایه است و ضروری است طرح تحول در حوزه بانکی جهت حمایت از بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد که این امر در دستورکار مجلس نیز است. کلیات همه موضوعات مطروحه را در قالب طرح امنیت غذایی در مجلس پیگیریم. همچنین جهت کاهش بوروکراسی، تعریف و راه‌اندازی سامانه و درگاه‌های اینترنتی جهت تسهیل و تسریع حمایت مالی حوزه ماشین‌آلات کشاورزی از پیشنهادهای راهبردی است که می‌تواند کارگشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =