فارغی

رئیس انجمن ملی طیور ایران با انتقاد از شعارها و سخنانی که برای حمایت از تولیدکننده مطرح می‌شود، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، گفت:‌ رویکرد کل سیستم مدیریتی در ایران در جهت حمایت از تولیدات داخلی نبوده و نیست. فشارها و موانعی که پیش روی تولیدکننده داخلی قرار می‌گیرد، همگی نشان‌دهنده تمایل برای تقویت واردات است تا تسهیل روند تولید؛ بنابراین فقط هر روز باری بر دوش تولیدکننده افزوده می‌شود.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: به جای حمایت شاهد هستیم که تولیدکننده با دغدغه‌های مختلفی ازجمله بیمه تأمین اجتماعی، سازمان حمایت، تعزیرات، بانک و... مواجه است؛ به عبارتی تولیدکننده حتی فراغتی برای توسعه کار خود ندارد، چه برسد به این‌که به فکر تغییر لاین تولیدی باشد.
وی به‌صرفه نبودن تولید مرغ لاین آرین را مانع تولید آن دانست و افزود: درحال‌ حاضر ما مرغ اجداد را از چهار نژاد معروف دنیا یعنی راس، آربوراکرز، هوبارد و کاپ به کشور وارد می‌کنیم و تولید مرغ لاین آرین می‌تواند موجب قطع وابستگی ما به خارج از کشور شود. با این حال لاین آرین فقط تا ۳۵روزگی امکان وزن‌گیری دارد و همین امر سبب گرایش تولیدکنندگان به سمت سویه‌های خارجی شده است. این درحالی است که هر چقدر هم دان مصرف کند، دیگر وزن نمی‌گیرد، اما وزن یک مرغ خارجی تا سه‌کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کند و در ۳۵روزگی هم حداقل دوکیلو و ۲۰۰گرم وزن دارد، اما لاین آرین در همین مدت یک‌کیلو و ۸۰۰ تا یک‌کیلو و ۹۰۰گرم بیش‌تر وزن نمی‌گیرد. 

صرفه اقتصادی تولیدکننده را از تولید لاین آرین بازمی‌دارد
فارغی با بیان این‌که اگر قرار به تولید این نوع مرغ است، باید شرایطی را که صرفه اقتصادی برای تولیدکننده داشته باشد، فراهم کنیم، افزود: درحالی‌که هزینه‌های تولید برای هر دو نوع مرغ ثابت است، میزان گوشت تولیدی مرغ راس، کاپ و... بسیار بیش‌تر است و صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ایجاب می‌کند لاین آرین تولید نکند.
رئیس انجمن ملی طیور ایران درباره رفع موانع تولید لاین آرین خاطرنشان کرد: ضریب تبدیل در لاین آرین بیش‌تر است، اما فقط این مشخصه را نباید در نظر گرفت. باید تصمیم‌گیران به مزیت‌های اقتصادی در تولید مرغ توجه جدی داشته باشند. درحال ‌حاضر شاید کم‌تر از پنج‌درصد از مرغ‌های گوشتی موجود در بازار از نژاد لاین آرین باشد، چون قابلیت رقابت با دیگر نژادها را ندارد، زیرا رشد آن تا ۳۵روزگی خوب است، اما پس از آن ضریب تبدیلش بالا می‌رود؛ بنابراین باید با اقدامات اصلاح نژادی این مشکل اصلاح شود تا بتوانیم از مزایای داشتن مرغ لاین آرین بهره ببریم.
وی در واکنش به عدم پرداخت تسهیلات ۷۰۰میلیارد تومانی برای تولید لاین آرین گفت: ‌پرداخت تسهیلات خوب است، اما اگر به درستی و به‌موقع انجام شود. با این حال باید تأکید کنم که با حمایت‌های مقطعی هرگز به خودکفایی نمی‌رسیم.
فارغی ادامه داد: اگر قرار به تولید مرغ لاین آرین است، باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که با این کار دان بیش‌تری مصرف خواهد شد، اما در قبالش وزنی بر مرغ افزوده نخواهد شد. این تنها بخشی از هزینه تمام‌شده در تولید مرغ لاین ‌آرین است؛ البته مصرف دارو و واکسن به دلیل زمان کم‌تر تولید کاهش می‌یابد، اما از سوی دیگر تعداد جوجه‌ای که برای تولید می‌ریزیم هم افزایش می‌یابد؛ بنابراین این کاهش مصرف دارو و واکسن محسوس نخواهد بود.
فارغی در واکنش به صحبت‌های نمایندگان مجلس برای حمایت از تولید مرغ لاین آرین برای رسیدن به خودکفایی اظهار کرد: ‌نمایندگان مجلس وقتی از حمایت از مرغ ‌لاین آرین برای رسیدن به خودکفایی صحبت می‌کنند، باید توجه داشته باشند که هزینه واردات مرغ اجداد حدود ۱۵میلیون دلار است و واردات نهاده نیز نزدیک به چهارمیلیارد دلار هزینه دارد؛ بنابراین ما باید در بحث نهاده‌ها کاری انجام دهیم؛ به‌طور مثال اگر انگلیس به ما مرغ اجداد ندهد، بالاخره هر طور که شده از کشورهای همسایه آن را وارد می‌کنیم، اما اگر روزی به ما نهاده ندهند، چه کار خواهیم کرد؟ باید در بحث خودکفایی به کاستن سطح وابستگی‌ها در همه زمینه‌های تولیدی اقدام کنیم. ما به لحاظ تکنولوژی وابسته هستیم و همین امر مانع خودکفایی ما در تولید مرغ شده است.
او در پایان تأکید کرد: برای خودکفایی در تولید مرغ باید فراتر از شعار عمل کرد و خودکفایی را در همه جنبه‌های تولیدی درنظر گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =