مرغ

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت:با توجه به برودت هوا و قرارگیری در فصل سرما در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور، خطری جدی آنفولانزای فوق حاد پرندگان متوجه این صنعت خواهد بود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، سید حسین رضوانی گفت: خوشبختانه تا کنون ردپایی از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی استان گزارش و مشاهده نشد، اما با توجه به برودت هوا و قرارگیری در فصل سرما در صورت عدم رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای در واحدهای پرورش طیور، خطری جدی متوجه این صنعت خواهد بود.

وی به روستاییان هشدار داد: روستاییان طیور خانگی خود را در مکانی محصور شده و مسقف نگهداری کنند و از رها نمودن طیور بالاخص پرندگان آبزی مثل غاز و اردک در باغات و مزارع خودداری کنند .

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران پرندگان آبزی را به عنوان ناقلین اصلی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست و تاکید کرد: این پرندگان در صورت تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با پرندگان وحشی مهاجرآلوده که از مخازن اصلی این ویروس به شمار می روند، می توانند به این بیماری مبتلا و هیچ علائمی نداشته باشند اما می توانند سایر ماکیان را آلوده کنند.

رضوانی با تاکید بر عدم تماس مردم با پرندگان مهاجر آبزی خاطرنشان کرد: مردم از شکار این پرندگان و یا خرید و فروش آنها در بازار های سنتی و محلی جدا پرهیز کنند و در صورت برخورد با تلفات پرندگان وحشی مهاجر و یا مشاهده تلفات غیر عادی در جمعیت طیور بومی مراتب را با ادارات دامپزشکی شهرستان ها در میان بگذارند.

وی در ادامه افزود:متصدیان پرورش طیور صنعتی  باید ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه ای را در واحدهای خود با شدت و حدت بیشتری رعایت نمایند و به توصیه های بهداشتی دامپزشکی توجه ویژه داشته باشند تا با حفظ سرمایه و تامین سلامت عمومی جامعه ، سالی بدون آنفلوانزا را سپری کنیم.

 رضوانی در پایان بیمه کردن جوجه ها پیش از شروع پرورش را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به فصل سرما، درنظر گرفتن سوخت دوم برای حفظ دمای لازم سالن ها و ذخیره سازی خوراک در حد متعارف در زمان بحران، از جمله اقدامت پیشگیرانه ای است که متصدیان واحدهای پرورش صنعتی باید مدنظر داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =