کد خبر: 9774
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
نهاده

یک گروه خیریه با کمک و راهنمایی محققان دانشگاه صنعتی اصفهان طرح تهیه و تولید خوراک دام با استفاده از ضایعات دورریز درختان نخل را فراهم کردند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان با اعلام این خبر، اظهار کرد: این طرح از چند سال پیش به منظور استفاده حداکثری از ضایعات درختان خرما در ذهن ما شکل گرفت و با همکاری اساتید متخصص خوراک دام این طرح به عنوان پایان نامه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و در نهایت توانستیم از ضایعات درختان خرما که دور ریخته می شود، با مخلوط کردن چند ماده دیگر خوراکی مقوی برای دام تهیه کنیم.

مرتضی باطنی افزود: با بررسی های انجام شده مشخص شد که این خوراک از نظر مواد غذایی با کاه گندم که سابقا به عنوان خوراک دام این منطقه استفاده می شد، برابر است، ضمن اینکه با این خوراک جدید می توان هزینه های تهیه کاه گندم را کاهش داد و از موادی دور ریز و ضایعه به عنوان خوراک استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ضایعات درختان نخل شامل هسته میوه خرما، برگ و خوشه ها همواره دور ریخته می شود و از آن استفاده ای نمی شود، افزود: سالانه بالغ ۶۰ میلیون کیلوگرم ضایعات برگ درخت خرما و خوشه آنها در کشور تولید می شود که در مزارع مزاحم هستند. ۹۰ درصد این ضایعات را می سوزاند و ۱۰ درصد آنها در تهیه کپر در مناطق سیستان و بلوچستان استفاده می شود.

این خیر با تاکید براینکه اگر این ضایعات سوزانده نشود، موجب آسیب جدی است، تصریح کرد: وجود این ضایعات در مزارع موجب آتش سوزی می شود و خسارت زیادی به این مزارع وارد می کند.

باطنی با بیان اینکه با کمک این طرح می توان از این ضایعات استفاده بهینه کرد و از آتش سوزی های بی مورد نیز جلوگیری می شود، خاطرنشان کردد: در سیستان و بلوچستان حدود ۵۷ هزار هکتار نخلستان وجود دارد و به تبع ضایعات نیز زیاد است. این درحالی است که دام های این منطقه به دلیل خشکسالی های موجود و آب و هوا همواره ضعیف بوده و این موضوع باعث از بین رفتن بستر دامداری می شود.

وی ابراز امیدواری کرد با این طرح در این منطقه بتوان آموزش تهیه خوراک دام از ضایعات درختان نخل را فراهم کرد و این فرهنگ به کل کشور تسری یابد، چراکه ۱۰ استان ایران دارای نخلستان هستند و حتی در اصفهان در بخش های خور نیز نخلستان وجود دارد که آتش ضربه مهلک به این مناطق می زند، اما با کمک این طرح می توان از بروز آتش سوزی ها جلوگیری و از مواد دورریز استفاده ای بهینه داشت.

این خیر، با اشاره به حضور چندساله خود در منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در این منطقه محرومیت های بسیاری وجود دارد، خشکسالی‌ها باعث می شود دام خوراک نداشته باشد و بستر دامداری از بین برود. کمبود آب نیز مشکل دیگری در این بخش است که از سوی دیگر آب زیادی در این منطقه هدر می رود.

مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان ادامه داد: برای حل مشکل کمبود آب این مناطق نیز طرحی به اجرا درآمد که به کمک آن آب کنترل نشده که معمولا به صورت سیلاب هدر می رود و به دریا می ریزد را در مخازنی به نام هوتک جمع آوری کردیم که این کار به صورت پایلوت در دو روستا اجرا شد و ۶۰ هزار متر مکعب را ذخیره کردیم تا در تابستان چاه ها پر آب شود و قرار این است که این کار برای هر روستا انجام شود.

باطنی با بیان اینکه تقریبا از سیستان بلوچستان سالانه ۲۰ میلیارد مترمکعب آب کنترل نشده به صورت سیلاب به دریا می ریزد، تصریح کرد: این درحالیست که روستاهای مجاور آبی برای خوردن ندارند.

وی همچنین به تاسیس خانه کارآفرینی برای نخستین بار در این منطقه اشاره کرد و گفت: کارگاه تولید خوراک دام در این بخش ایجاد کردیم. همچنین طرح های مختلفی برای توانمندسازی دانش آموزان و معلمان این مناطق فراهم شد. این اقدامات برای محصلان و دانش آموزان در دو حوزه توانمندسازی و ذهنی بوده است. در طرحی به کمک جهاد دانشگاهی اصفهان آموزش معلمان به شیوه برگزاری وبینارهای آنلاین انجام و همچنین از کلاس های مجازی زبان و آماده سازی برای کنکور برای دانش آموزان استفاده کردیم که این کارها در شهر بنت به صورت پایلوت انجام شد.

این خیر، برگزاری نخستین کارگاه معرق و منبت کاری و ایجاد فروشگاهی برای فروش تولیدات دانش آموزان را اقدامی دیگر در جهت کارآفرین سازی دانش آموزان اعلام کرد و گفت: برای مثال دوره های پارچه بافی برای دختران را آغاز کردیم و تصویرسازی در هسته خرماهای وحشی نیز از دیگر فعالیت ها است، همچنین با تشکیل تعاون در مدارس، دانش آموزان با کار گروهی و چگونگی تاسیس شرکت آشنا می شوند و با کمک شرکت تعاونی امید، کسانی که توان کار ندارند را وارد بازار می کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =