بسیج

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که ۷۰درصد کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در کشور عضو فعال بسیج هستند، گفت: ۱۱هزار هسته بسیج تخصصی در کل کشور داریم. همچنین در یک‌هزار و ۳۶۰مرکز جهاد کشاورزی کشور کانون‌های تخصصی بسیج کشاورزان را داریم.

 به گزارش «روستانیوز»، ‌هم‌زمان با اولین روز از هفته بسیج، پیمان فلسفی، فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی، در نشست خبری با اصحاب رسانه گزارشی از اقدامات جهادی بسیج در عرصه‌های خدمت‌رسانی مانند خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین در سال‌های قبل، کمک به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان و خوزستان، همچنین اقدامات تخصصی بسیج برای روستاییان و عشایر در مناطق محروم کشور و نیز مشارکت در جهاد کمک‌های مؤمنانه و طرح مواسات در ایام بیماری کرونا گزارشی ارائه کرد.
فلسفی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی در زمان جنگ تحمیلی هم برای اعزام نیروهای داوطلب و مردمی در قالب جهاد سازندگی سابق فعالیت می‌کرد، ‌گفت: ‌هم‌اکنون انتظار از این وزارتخانه بیش‌تر است و با وجود این‌که ۷۰درصد از کارمندان وزارت جهاد کشاورزی عضو بسیج هستند، اما انتظار می‌رود کارمندان بیش‌تری به عنوان بسیجی فعال خدمت کنند.
وی گفت: ۵۲هزار کارمند وزارت جهاد کشاورزی عضو بسیج هستند که این افراد در ۹عرصه تخصصی نقش‌آفرینی می‌کنند؛ از جمله مشارکت در لایروبی قنات‌ها، مبارزه با ملخ‌های صحرایی، کمک برای حذف دلالان در توزیع نهاده‌ها بین دامداران و نیز توزیع مستقیم محصولات تولیدی و خدمت‌رسانی به مردم در حوادثی مانند سیل و زلزله و نیز کمک‌های مؤمنانه در ایام کرونا.
فرمانده مرکز مقاومت سیج وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: با راه‌اندازی هیئت محبان‌الرضا (ع) در جریان پیاده‌روی اربعین در سال‌های قبل برای حدود ۱۰۰هزار نفر از زائران امام حسین (ع) غذا تهیه و بین آنان توزیع شد. همچنین گروه جهادی حیدریون تشکیل شد که در سیستان و بلوچستان بعد از خسارات سیل با جمع‌آوری ۴۰۰میلیون تومان کمک مردمی به کمک باغداران موز در منطقه زرآباد سیستان شتافتند، زیرا راه‌های دسترسی به باغ‌ها زیر رسوب قرار گرفته بود که با کمک بسیجیان وزارت جهاد کشاورزی باز و باغ‌های آن‌ها احیا شد و با توجه به این‌که همت بسیجی بود، با مبالغ اندک کارهای بزرگی برای کمک به کشاورزان و باغداران سیل‌زده انجام شد.
وی همچنین گفت:‌ همچنین در دو مرحله گوشت نذری با ارزش بیش از ۴۵۰میلیون تومان توسط گروه جهادی حیدریون بسته‌بندی و بین نیازمندان توزیع شد.
به گفته وی، امسال در مهرماه حدود ۵۵میلیون تومان لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان مناطق محروم تهیه و توزیع و همچنین هشت میلیون تومان برای دانش‌آموزان روستای گواتمک ارسال شد.
وی همچنین از ساخت پنج واحد مسکونی در خوزستان توسط بسیجیان وزارت جهاد کشاورزی خبر داد که با هزینه ۶۰۰میلیون تومانی این کار صورت گرفت. همچنین حدود ۶۰میلیون تومان جهیزیه برای نوعروسان نیازمند تهیه شد و ۱۵۰میلیون تومان نیز برای کمک به خانواده‌های کم‌درآمد اختصاص یافت.
فلسفی همچنین از مشارکت بسیج وزارت جهاد کشاورزی در طرح کاداستر یا حدنگار در هشت هزار هکتار از زمین‌های آذربایجان غربی خبر داد و گفت: ‌برای کمک به پرورش‌دهندگان ماهی، محصولات تولیدی آن‌ها ۲۰درصد زیر قیمت بازار به کارمندان وزارت جهاد کشاورزی فروخته شد و با حذف واسطه هم درآمد آبزی‌پروران افزایش یافت و هم کارمندان توانستند به ماهی ارزان دسترسی پیدا کنند.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: کمک مؤمنانه توسط بسیجیان وزارت جهاد کشاورزی در راستای طرح مواسات در سه مرحله انجام شد و همچنین با کمک معاونت علمی پژوهشی سازمان بسیج تخصصی مهندسی کشاورزی آقای دکتر جهانسوز در سال‌های گذشته طرح‌های اولویت‌دار بسیج برای بخش کشاورزی را مشخص کردیم و قرار شد برای هر استان دو تا سه اولویت مشخص شود و در مجموع برای ۳۲استان و مرکز جهاد کشاورزی در کشور بیش از ۹۰ اولویت احصاء شد.
وی همچنین به تهیه نقشه راه تخصصی بسیج اشاره کرد و گفت: از جمله این کارها هویت‌دار کردن دام کشاورزان در استان مرکزی، مطالعه ظرفیت فرآوری محصولات غذایی، طرح ایجاد سایبان برای مزارع کشاورزان و جلوگیری از تبخیر آب و همچنین در برخی استان‌ها مانند کهگیلویه و بویراحمد دو اولویت شامل مبارزه با آفت ملخ صحرایی و مبارزه با کرم گلوگاه انار به عنوان اولویت مشخص شد.
به گفته فلسفی، سه طرح ملی پر تکرار که توسط بسیج وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود شامل مبارزه با ملخ صحرایی، واکسن دام و طیور و لایروبی قنات‌ها و چاه‌های کشاورزی است که این سه طرح در سال ۹۹ در راستای جهش تولید ابلاغ شده و عملکرد این طرح‌ها را تا پایان سال به مردم گزارش می‌دهیم.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی همچنین از برگزاری ۹اردوی جهادی توسط کارکنان وزارت جهاد در استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی، کهگیلویه، لرستان، خوزستان و گلستان انجام شد و برای هر اردوی جهادی بین ۴۰ تا ۵۰میلیون تومان هزینه صرف و خدمات تخصصی به صورت رایگان برای مناطق محروم ارائه شد.
وی همچنین گفت: مبلغ ۴۵۰میلیون تومان اعتبار نیز توسط جهادگران گروه حیدریون صرف خدمت‌رسانی به کشاورزان شد. 
فلسفی با بیان این‌که به گفته امام خمینی(ره) بسیج مدرسه عشق است،‌ گفت: ‌همکاران ما در بسیج جهاد کشاورزی حتی یک ریال اضافه حقوق نمی‌گیرند، چون همه این افراد کارمند هستند و به صورت داوطلبانه و در اقدامی خودجوش در طرح‌های بسیج مشارکت می‌کنند و حتی بسیاری از تجهیزاتی که در بسیج وزارتخانه مانند تلویزیون و یا میزهایی که استفاده می‌کنیم، اهدایی افراد خیر و نیکوکار است.
وی گفت: در سیل‌های اخیر هم در مناطق سیل‌زده با کمک بسیج لاشه دام‌های تلف‌شده به صورت بهداشتی دفن شده.
فلسفی از تشکیل قرارگاه ۱۷ربیع‌الاول در سال جاری خبر داد و گفت: ‌پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری برای مرحله دوم کمک مؤمنانه و طرح مواسات برنامه عملیاتی بسیج وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل و کاهش قیمت‌ها و نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی بین کشاورزان تشکیل شد، زیرا در این زمینه بیش‌ترین مشکل وجود دارد.
وی گفت: ما ۱۰۰پیشنهاد آماده کرده‌ایم که این موارد را به سپاه استان تهران اعلام و آمادگی خود را برای مشارکت در نظارت و کنترل توزیع نهاده‌های دامی اعلام می‌کنیم.
وی گفت: ‌۵۲هزار بسیجی کارمند وزارت جهاد کشاورزی و ده‌ها هزار کشاورز عضو بسیج بر نحوه توزیع نهاده‌های دامی در سراسر کشور نظارت می‌کنند و اگر جایی این نهاده‌ها احتکار و یا انبار شده باشد، توسط بسیجیان گزارش می‌شود و این موارد را به مقامات مسئول ارائه می‌دهیم.
وی در پایان تأکید کرد: ترجیح ما این است که وارد کارهایی که در اختیار مسؤولان قرار داده‌اند، نشویم، اما زمانی که یک بحران مانند سیل سیستان و خوزستان و یا زلزله روی می‌دهد، وارد کارهای اجرایی هم می‌شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =