کد خبر: 9736
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
52

مدرسه تاریخی روستای «بنیس» از توابع شهرستان شبستر با انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه بین میراث فرهنگی، آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با دهیاری این روستا و انجمن توسعه عمران شبستر، مرمت و بهسازی می‌شود.

مبه گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی در مراسم امضای این تفاهم نامه، همکاری بین دستگاهی برای مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی را یکی از رئوس فعالیت های این مجموعه خواند و از آمادگی میراث فرهنگی استان برای همکاری و امضای تفاهم نامه های مختلف با دستگاه های اجرایی و نهادهای غیر دولتی خبر داد.

احمد حمزه زاده افزود: این تفاهم‌نامه در راستای پیشبرد اهداف حفاظتی و مرمتی از ابنیه تاریخی شهرستان شبستر منعقد شده است که مرمت، حفاظت و احیای مدرسه تاریخی «درخشانی» روستای بنیس شهرستان شبستر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی این تفاهم‌نامه با هدف آسیب‌شناسی، استحکام‌بخشی، تعمیر، مرمت، احیا و بهره‌برداری از دبستان «درخشانی» روستای بنیس منعقد شده است که اعتبار آن به مدت ۲ سال از تاریخ امضاء و مبادله آن خواهد بود و در صورت نیاز و تائید طرفین تمدید خواهد شد.

حمزه زاده اظهار داشت: پس از حفاظت، مرمت و احیای دبستان تاریخی «درخشانی» روستای بنیس، در راستای بهره‌برداری مناسب از این بنای تاریخی، کاربری فرهنگی و اجتماعی زیر نظر میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تعریف و توسط دهیاری و انجمن توسعه عمران شهرستان مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

روستای بنیس در فاصله ۵ کیلومتری شمال شهر شبستر و ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز و در دامنهٔ جنوبی کوه‌های میشو قرار گرفته که حدد ۳ هزار خانوار در آن ساکن است.

مدرسه قدیمی بنیس به سال ۱۳۲۴ توسط مردم منطقه و همت مرحوم حاج مسیب درخشانی ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =