54

با توجه به چندین حادثه آتش‌سوزی در روستای رمچاه و اسکله صیادی برای پیشگیری از حوادث مشابه و ظرفیت‌های موجود در این روستا، ایجاد یک ایستگاه آتش‌نشانی مجهز و به روز ضروری است.

گروه استان‌ها –

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، روستای رمچاه در 15 کیلومتری شهر قشم از مسیر جاده ساحل جنوبی با چهار هزار نفر جمعیت و با وجود اسکله مهم صیادی و شمار زیادی قایق فایبرگلاس، دو پمپ بنزین ثابت و سیار و ساختمان خدمات خودرویی شرکت ایران خودرو در زمره روستاهایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

یک واحد مسکونی در روستای رمچاه جزیره قشم عصر روز پنجشنبه 29 آبان ماه دچار حریق شد که خوشبختانه به کسی آسیب نرسید اما برای پیشگیری از حوادث مشابه با توجه به ظرفیت‌های موجود در این روستا، ایجاد یک ایستگاه آتش‌نشانی ضروری به نظر می‌رسد.

علت آتش‌سوزی در دست بررسی است

نجم‌الدین فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: علت آتش‌سوزی و برآورد خسارت یک واحد مسکونی در روستای رمچاه از طریق کارشناسان در دست بررسی است.

وی افزود: خوشبختانه در این حادثه کسی آسیب ندیده است اما یک‌ دستگاه موتورسیکلت و خودرو توسان مشکی و پارکینگ این خانه که سقف آن از مواد پی‌وی‌سی بود، در این حادثه دچار خسارات زیاد شد.

رئیس اداره آتش نشانی سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه آتش از محل پارکینگ این خانه به دیگر نقاط ساختمان سرایت کرده است، ادامه داد: اتاق خواب این ساختمان به کلی در آتش سوخت و 60 درصد بقیه فضای این ساختمان هم به دلیل سرایت حرارت آتش، آسیب دیده است.

متاسفانه تاکنون چندین حادثه آتش سوزی در روستای رمچاه و در بخش اسکله صیادی این روستا اتفاق افتاده است، هرچند خوشبختانه این حوادث تلفات جانی به همراه نداشته است اما تنی چند از صیادان بر اثر آتش‌سوزی سال‌های گذشته صدمه دیدند و شماری از قایق‌‌ها هم در آتش سوختند.

نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی به رمچاه در فاصله 10 کیلومتری قرار دارد

نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی به روستای رمچاه، ایستگاه آتش نشانی شهر درگهان در فاصله 10 کیلومتری این روستا است اما به دلیل اینکه حادثه امروز ابتدا به آتش‌نشانی  قشم اعلام شده بود، تلاشگران این نهاد از شهر قشم زودتر به محل حادثه رسیدند و نسبت به اطفاء حریق اقدام کردند و آتش‌نشانان شهر درگهان هم بلافاصله با اطلاع از این آتش‌سوزی به سرعت خودشان را به محل حادثه رساندند.

خسارت 10 میلیارد ریالی آتش‌سوزی منزل مسکونی در روستای رمچاه قشم

یحیی تاک مالک واحد مسکونی روستای رمچاه که خانه‌اش در این حادثه سوخت، گفت: هنگام وقوع آتش، پنج نفر از اعضای خانواده در منزل بودند که خوشبختانه با کمک مردم و آتش‌نشانان به هیچ کس صدمه‌ای نرسید.

وی ادامه داد: بیش از 10 میلیارد ریال خسارت به خودرو توسان مدل 2012 ، یکدستگاه موتورسیکلت و اسباب و وسایل  منزل و بخشی از بنا در این آتش سوزی وارد شد.

وی با تقدیر از کمک مردم روستا برای خاموش کردن حریق پیش از حضور  آتش‌نشانان و همچنین از آتش‌نشان قشم و درگهان که در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند تشکر کرد و افزود: برای پیشگیری از حوادث مشابه آنچه امروز در خانه من اتفاق افتاد، شایسته است که مسئولان چار‌ه‌ای برای مسائل امدادی روستای رمچاه با بیش از چهار هزار نفر سکنه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی رمچاه:ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی نیاز مهم و فوری روستای رمچاه است

علی اسلامی رمچاهی می‌گوید: روستای رمچاه به دلیل شرایط ویژه نسبت به بسیاری از روستاهای دیگر جزیره، نیازمند داشتن یک ایستگاه آتش‌نشانی و یا استفرار یک ماشین آتش‌نشانی است.

وی اظهار داشت: این حادثه و حوادث سال‌های گذشته که در اسکله صیادی این روستا اتفاق افتاد، زنگ خطر نیاز یک ایستگاه آتش‌نشانی در این روستا را به صدا درآورده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی رمچاه قشم با بیان اینکه برای ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در این روستا آماده مشارکت هستیم، گفت: تعداد زیادی قایق فایبرگلاس با سوخت بنزینی در اسکله صیادی این روستا مستقر هستند که اگر حادثه‌ای برای یک قایق ایجاد شود احتمال سرایت آتش به دیگر قایق‌ها زیاد است و داشتن ایستگاه آتش‌نشانی برای این روستا بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی رمچاه قشم: آماده همکاری و مشارکت برای ایجاد ایستگاه آتش‌‌نشانی هستیم

محمد سعید طاهری هم با اعلام آمادگی برای همکاری و واگذاری زمین مورد نیاز ایستگاه آتش‌نشانی در این روستا، گفت: تاکنون چندین بار برای راه‌اندازی ایستگاه آتش‌نشانی درخواست داده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود مسئولان با بررسی موقعیت روستاهای پرجمعیت و دارای شرایط خاص همچون روستای رمچاه نسبت به ارائه خدمات امدادی حساسیت بیشتری داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی روستای رمچاه ادامه داد: شورا و شرکت تعاونی صیادان روستای رمچاه آماده مشارکت در طرح ایجاد آتش‌نشانی هستند و علاوه بر واگذاری زمین، بخشی از هزینه‌ها را هم عهده دار خواهند شد، تا در مواقع خطر و اضطرار بتوانیم هم برای این روستا و هم روستاهای همجوار منشا خیر و خدمات ایمنی باشیم.

ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی رمچاه در دستور کار فرمانداری است/ ضرورت استفاده از خدمات بیمه‌ای و آموزش نکات ایمنی برای شهروندان

علیرضا نصری در خصوص آتش‌سوزی امروز در روستای رمچاه، اظهار داشت: در این حادثه خوشبختانه به کسی آسیب نرسیده و مردم باید فرهنگ استفاده از خدمات بیمه‌ای و همچنین آموزش نکات ایمنی را به عنوان یک نیاز در امور کاری و  زندگی خود منظور کنند.

به عنوان نماینده دولت در شهرستان قشم ضرورت ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در رمچاه را به دلیل شرایط خاص این روستا و آمادگی شورا و تعاونی صیادان برای مشارکت در این مسئله را در دستور کار قرار می‌دهیم.

فرماندار شهرستان قشم ادامه داد: مردم باید نسبت به ساخت و ساز واحدهای مسکونی خود اهمیت بیشتری قائل شوند و در کنار نگاه مهندسی به هرگونه ساخت و ساز بناها، از طرح‌های مختلف شرکت‌های بیمه‌ای هم برای حوادث غیرمترقبه استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید

خوشبختانه حادثه آتش‌سوزی روز گذشته یک باب خانه روستای رمچاه قشم تلفات جانی به همراه نداشت اما از آنجا که حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند و مردم باید امکانات ایمنی در اختیار داشته باشند به نظر می‌رسد طرح مشارکت ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در روستای رمچاه، پیشنهاد مناسبی برای ارتقای سلامت این روستا و کمک‌رسانی به روستاهای همجوار در مواقع اضطرار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =