کتابخانه

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از احداث اولین کتابخانه مستقل در شهرستان مرزی گرمی به همت بنیاد علوی خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، پروانه رضاقلی‌زاده همزمان با گرامیداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در اردبیل، اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در یک سال گذشته خدمات متنوعی را به علاقمندان به کتاب و حوزه فرهنگ و هنر ارائه کردند که امیدواریم تک تک این خدمات مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته باشد.
وی هفته کتاب را بهانه‌ای مناسب برای تبیین و تبلیغ کتاب و کتابخوانی اعلام کرد و گفت: در این شرایط کرونا که وقت بیشتری داریم باید از لحظه لحظه عمرمان در همنشینی با یار مهربان، کتاب استفاده کرده و بیش از گذشته در خانه به امر مطالعه مشغول شویم.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل تصریح کرد: در عصر ارتباطات و اطلاعات کتاب بهترین منبع دانایی و آگاهی است و به همین جهت هفته کتاب امسال به نام دانایی و مانایی نامگذاری شده تا با خواندن، یاد گرفتن و فهمیدن بتوانیم ماندگاری خود را در روزگار سخت کرونایی بیش از گذشته به رخ بکشیم.
رضاقلی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بهتر است خانواده‌ها در کنار تفریحات سالم در اوقات فراغت خود، به امر کتاب و کتابخوانی اهتمامی جدی داشته باشند و فرزندان خود را نیز با این گنجینه ارزشمند بیش از گذشته آشنا کنند.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تعطیلی سالن‌های کتابخانه‌های استان، ما بیشترین فعالیتمان را از طریق فضای مجازی و بسترهای مناسب الکترونیکی انجام می‌دهیم که در همین زمینه همکاران ما با تولید محتوا و معرفی کتاب‌های جدید و خلاصه کردن آنها سعی می‌کنند همچنان در خدمت علاقمندان به این حوزه باشند.
رضاقلی‌زاده به برگزاری مسابقات متعدد کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی و همچنین ترغیب و تشویق جوانان و نوجوانان برای خواندن کتاب اشاره کرد و افزود: در هفته گرامیداشت کتاب از کتابدار نمونه استان و همچنین کتابخوان نوجوان پارس‌آبادی تجلیل شد که این امر بیش از گذشته گروه‌های سنی جامعه را باید نسبت به امر کتاب و کتابخوانی حساس و دقیق‌تر بکند.
وی اضافه کرد: کتابدار نمونه استان که در سطح کشور نیز مورد تجلیل قرار گرفت از پریخان مشگین‌شهر بود و کتابخوان برتر نیز از کتابخانه فیروزآباد کوثر و انجمن برتر کتابخانه‌ها نیز از پارس‌آباد انتخاب شده است.
رضاقلی‌زاده در ادامه بیان کرد: در قرنطینه خانگی که این روزها همچنان به دلیل شیوع بیماری کرونا مباحث آن گسترده وجود دارد، بحث کتاب و کتابخوانی باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد و در کنار این امر ما نسبت به راه‌اندازی محافل ادبی شمس عطار در مناطق مختلف استان اقدام کردیم.

برپایی محافل ادبی در شهرهای اردبیل


وی اظهار کرد: در دو شهرستان این محافل ادبی شکل گرفته و امیدواریم در هفته‌های آینده این محافل ادبی که با حضور شعرا، ادبا و علاقمندان برگزار می‌شود، همچنان در سایر شهرها نیز راه‌اندازی شود.
رضاقلی‌زاده تصریح کرد: در گرامیداشت هفته کتاب مسابقات متعددی با همکاری صدا و سیما و رسانه‌ها برگزار می‌شود تا علاقمندان به کتاب فرصت مطالعه را بیش از گذشته به دست آورند.
وی به ثبت‌نام رایگان علاقمندان به کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان و تمدید یک ساله عضویت علاقمندان به این حوزه اشاره کرد و گفت: تعطیلی سالن‌های کتابخانه‌ها بهانه‌ای شده تا علاقمندان به کتاب، کتاب‌های جدید را از طریق فضای مجازی پیگیری کرده و حداقل خلاصه این کتاب‌ها را مورد مطالعه قرار دهند.
رضاقلی‌زاده به افتتاح کتابخانه مرکزی بیله‌سوار اشاره کرد و افزود: در یک مراسم غیررسمی کتابخانه مرکزی بیله‌سوار که به نام شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده در اختیار علاقمندان قرار گرفت اما افتتاح رسمی دهه فجر انجام خواهد شد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خاطر نشان کرد: در روستای انجیرلوی بیله‌سوار نیز به نام مرحوم سلماز فهیمی کتابخانه‌ای در حال احداث است که این مجموعه نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی به احداث دو پروژه کتابخانه‌ای در دولت‌آباد نمین و قصابه مشگین‌شهر اشاره کرد و ادامه داد: با تخصیص اعتبار مناسب امیدواریم این پروژه‌ها را نیز به سرانجام برسانیم.
رضاقلی‌زاده به تخصیص کم اعتبارات عمرانی در حوزه کتابخانه‌سازی اشاره کرد و گفت:‌ این کمبود اعتبارات دست ما را بسته و قادر به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیستیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل قول مساعد داده تا کمبود اعتبارات به نحوی جبران شود.
وی در مورد پروژه کتابخانه مرکزی اردبیل و تکمیل آمفی‌ تئاتر آن اضافه کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل قول مساعد داده تا با تأمین شش میلیارد تومان اعتبار این پروژه را که تجهیزات و حتی صندلی‌های آن خریداری شده، به سرعت تکمیل شود که در این صورت ما قادر به تکمیل و راه‌اندازی آن خواهیم بود.
رضاقلی‌زاده در مورد احداث اولین کتابخانه مستقل شهرستان پارس‌آباد نیز تصریح کرد: با حمایت استاندار اردبیل و کمک بنیاد علوی در ۳۶۳ متر مربع این کتابخانه در حال احداث است که انتظار می‌رود ۱۰ ماهه تکمیل و راه‌اندازی شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ما نسبت به تجهیز این کتابخانه و استخدام نیرو برای این مجموعه اقدام خواهیم کرد تا به موقع در اختیار اهالی مرزی این منطقه قرار گیرد.
رضاقلی‌زاده ضرورت جذب حمایت و همراهی خیرین را در ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها یادآور شد و ادامه داد: امیدواریم در این زمینه نیز از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.
وی در مورد بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی بیله‌سوار اظهار کرد: بزرگترین بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان در این مجموعه قرار گرفته که در کنار این بخش دو سالن مجهز با کلیه امکانات و تجهیزات در این مجموعه تدارک دیده شده تا به عنوان یک فضای مناسب فرهنگی در این شهرستان مرزی مورد استفاده قرار گیرد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: قرار بود انجمن خیرین در شهرهای مختلف راه‌اندازی شود که به دلیل شرایط کرونا این امر با وقفه روبه‌رو شده ولی امیدواریم هر چه سریعتر با یک نگاه شایسته و مناسب این انجمن در راستای کمک به مجموعه کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی شود.
رضاقلی‌زاده در مورد برگزاری مسابقه کتابخوانی رضوی نیز افزود: بیش از ۲۹ هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده‌اند که در هفته کتاب و کتابخوانی از آنها تجلیل می‌شود.
وی از تدارک یک‌هزار برنامه فرهنگی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و ادامه داد: در کنار معرفی کتاب، برنامه‌های قصه‌گویی، کاردستی، نمایش‌خوانی نیز توسط کتابخانه‌های عمومی از طریق فضای مجازی ارائه شده و آموزش آنها در دستور کار قرار گرفته است.
رضاقلی‌زاده تصریح کرد: در گرامیداشت هفته کتاب ۶۰۰ برنامه با محوریت معرفی آثار برگزیده و برتر در این بخش برگزار می‌شود که ما از همراهی مجموعه‌های فرهنگی در برگزاری این رویدادها قدردانی می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =