کشاورزی

یک کارشناس بخش کشاورزی در رابطه با طرح کشاورز کارت گفت: برای این‌که این طرح موفق باشد، وزارت جهاد کشاورزی باید مبلغ آن را افزایش دهد و آن را به‌صورت قرض‌الحسنه یا با سود کم‌تر در اختیار کشاورزان قرار دهد؛ چراکه قیمت نهاده‌ها به‌شدت بالا رفته و ۲۰میلیون تومان دردی را از کشاورز دوا نخواهد کرد و تاکنون هم سابقه نداشته که قیمت کود به یکباره پنج‌برابر شود.

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو باروستانیوز افزود: وقتی قیمت یک کیسه کود از حدود ۸۰ به ۵۰۰هزار تومان و حتی بیش‌تر از این رقم رسیده است، هرگز با پرداخت وام ۲۰میلیون تومانی برای هر هکتار آن هم با نرخ بهره ۱۲درصد مشکل حل نمی‌شود. 
وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برای این‌که نقدینگی کشاورز را برای کشت محصول تأمین کند، باید مبلغ تسهیلات را افزایش دهد و سود آن را کم کند یا آن را به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار کشاورز قرار دهد. معتقدم حداقل مبلغ این کارت باید۵۰میلیون تومان با بازپرداخت سه‌ساله باشد.
حیدرپور اضافه کرد: البته افزایش قیمت‌ها فقط به کود و سم ختم نمی‌شود که بتوان با کشاورز کارت آن را حل کرد و در تمام بخش‌های کشاورزی ازجمله ماشین‌آلات کشاورزی، دستمزد کارگر و هزینه‌های نیروی انسانی، نهاده‌ها، هزینه حمل‌ونقل، خدمات و موارد دیگر افزایش بیش از ۱۰۰درصدی داشته‌ایم که قیمت تمام‌شده محصول را به‌شدت افزایش داده است. هر چند شرایط اقتصادی کشور و مسائل و مشکلات ارزی باعث ایجاد دست‌اندازهایی در مسیر تولید شده، اما دولت حمایت از کشاورزان را باید در اولویت کاری خود قرار دهد. 
حیدرپور اضافه کرد: کشاورز همه چیز را باید با قیمت بالا خریداری کند، اما خود نقشی در تعیین قیمت محصول نهایی ندارد و مجبور است محصولش را با هر قیمتی که تعیین می‌کنند، به‌ فروش برساند و به‌دلیل این‌که محصولات کشاورزی فسادپذیرند، امکان نگهداری از آن‌ها برای طولانی‌مدت وجود ندارد؛ بنابراین دولت باید قیمت‌ها را به‌گونه‌ای تعیین کند که کشاورز زیان نکند و بتواند از نهاده‌ها به‌درستی و در زمان نیاز استفاده کند؛ چراکه استفاده نکردن از کود به‌معنی کاهش تولید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =