ایمانی

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران در رابطه با خلأهای موجود در طرح کشاورز کارت گفت: با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت نهاده‌ها اعم از کود، سم، بذر و... کشاورز توان مالی ندارد تا این نهاده‌ها را تأمین کند؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی تدبیری اندیشیده که نقدینگی در اختیار کشاورز قرار دهد و کشاورز بتواند مایحتاج خود را تأمین کند. درواقع دولت به‌نوعی خواسته با کم‌ترین هزینه از کاهش تولید ملی جلوگیری کند. 

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: دولت می‌توانست در این طرح سودی از کشاورز دریافت نکند، اما اکنون که به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است، باید این ۱۲درصد در قیمت نهایی محصولات لحاظ شود، به‌خصوص در محصولاتی که خرید تضمینی می‌شود. با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، ماشین‌آلات، حمل‌ونقل و حتی کارگر باید قیمت محصول نیز افزایش پیدا کند. براساس قانون خرید تضمینی، هزینه تولید یک واحد متعارف در سطح کشور به اضافه تورم، معادل قیمت کالای تولید داخل و خارج و سود کشاورز باید برآورد شود.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از کود در کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت انواع کود شیمیایی موجب‌شده کشاورزان تمایلی به خرید این اقلام نداشته باشند؛ درحالی‌که به گفته کارشناسان استفاده از کود مناسب تا ۶۰درصد در افزایش تولید محصول مؤثر است. این مسأله نگرانی درباره میزان تولید محصولات استراتژیک را افزایش می‌دهد؛ چراکه خاک کشورمان ضعیف و فقیر از نظر مواد آلی است و برای آن‌که کمیت و کیفیت محصول در حد قابل‌قبولی باشد، کشاورزان باید در هنگام کشت از میزان مشخصی کود شیمیایی استفاده کنند. عدم‌استفاده از کود باعث کاهش کمیت و کیفیت محصول خواهد شد؛ بنابراین لازم است از کشاورزان برای تهیه این نهاده‌ها حمایت شود.
نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران افزود: باید این نکته لحاظ شود که وقتی قیمت یک بسته کود ۵۰۰هزار تومان است، با سود ۱۲درصد کشاورز باید مبلغ بالاتری بپردازد و این مسأله باید در قیمت نهایی لحاظ شود. اکنون که دولت به هر دلیلی ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی را از روی نهاده‌ها برداشته است، باید با تسهیلات ارزان‌قیمت یا متعادل‌کردن قیمت‌ها، نهاده‌ها را با قیمت مناسب به دست کشاورز برساند؛ در غیر این‌صورت کشاورزان حاضر نخواهند بود محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا را بکارند و با قیمت پایین بفروشند.
ایمانی ادامه داد: اگر قیمت‌ها واقعی شود، هم به‌نفع دولت و هم به‌نفع زارعان خواهد بود. قیمت پایین چیزی جز بی‌انگیزگی کشاورز برای تولید و کاهش تولید ملی درپی ندارد و تولید ملی کشور دچار ضرر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =