روستای مغان

دهیار روستای مغان عدم‌ گازرسانی به روستا را مهم‌ترین مشکل ساکنان روستا عنوان کرد و گفت: اهالی روستا از این مشکل بسیار رنج می‌برند، چراکه مجبورند برای تهیه یک لیوان چای داغ یا پخت غذا، مدام به‌دنبال خودروی حمل کپسول گاز و نفت باشند و با توجه به این‌که به روزهای سرد سال نزدیک می‌شویم، این مشکل دوبرابر می‌شود. 

به گزارش روستانیوز، دلربا ادامه داد: اهالی روستا به‌دلیل وجود این مشکلات اگر در مشهد خانه یا آشنایی داشته باشند، زمستان را در آن‌جا می‌گذرانند؛ اگر هم کسی را نداشته باشند، باید با چوب و کنده و کوپن نفت شب و روزهای سرد زمستان را سر کنند.
وی اضافه کرد: در این شرایط متأسفانه برای تهیه نفت هم به مشکل برخورده‌ایم، زیرا اعلام کرده‌اند که برای دریافت سهمیه نفت باید اینترنتی ثبت‌نام کنیم. این درحالی است که در روستا با مشکل اینترنت مواجهیم. در این خصوص حتی برای فیبر نوری هم درخواست دادیم که اعلام کردند با توجه به سنگلاخی بودن منطقه این امکان وجود ندارد.
دلربا به نامناسب بودن جاده‌ها در روستا اشاره کرد و افزود: نامناسب بودن آسفالت، نبود خط‌کشی، گاردریل و شب‌رنگ در جاده باعث تصادفات زیادی شده. محال است در تابستان دو تا ‌سه ‌مورد تصادف در هفته به‌دلیل انحراف از جاده نداشته باشیم. در زمستان هم که مه زیاد است و دید کم، اوضاع از این بدتر می‌شود.
وی درخصوص ظرفیت‌های گردشگری روستا خاطرنشان کرد: غار مغان که شهرت بین‌المللی دارد، هفتمین غار بزرگ جهان است که در روستای ما واقع شده. این غار با داشتن طولی بیش از ۵۰۰متر، از چند طبقه تشکیل شده است. با مطالعه روی این غار، اطلاعاتی به‌دست آمده که نشان می‌دهد قدمت آن به بیش از ۴۰میلیون سال قبل برمی‌گردد.
این مسئول روستا افزود: تاکنون آن‌طور که باید از این ظرفیت گردشگری بهره‌برداری نشده است و هرچند توریست‌هایی از اروپا و کشورهای عربی برای بازدید از غار به روستا می‌آیند، اما متأسفانه با کمبود امکانات روبه‌رو می‌شوند؛ برای مثال غار برق‌کشی ندارد که بتوان از دیدنش لذت برد. جاده دسترسی به غار هم بسیار نامناسب است. در همین راستا از چند سال پیش مرمت و بهسازی جاده دسترسی به غار را شروع کردند و ۶۰۰میلیون تومان بودجه نیز برای این کار اختصاص داده شد، اما با عوض‌شدن فرماندار ساخت جاده نیز متوقف شد. برای ما جای سؤال است که چرا ساخت جاده دسترسی به غار را که توسط فرماندار و بخشدار قبلی تأیید شده بود، متوقف کردند؟ اکنون سه قسمت کوه ریزش کرده است و نمی‌توان این غار زیبا را دید. مسیر هم مال‌رو است و گردشگر باید با چهارپا خود را به غار برساند.
دلربا یادآور شد: افرادی که می‌خواهند از غار دیدن کنند، حتماً برای بازدید باید یک راهنمای خبره همراه خود داشته باشند و از غارنوردی به‌صورت انفرادی پرهیز کنند، زیرا در این غار چاه‌هایی وجود دارد که عمق آن‌ها به ۲۵متر هم می‌رسد و می‌تواند افراد بی‌اطلاع را به کام مرگ بکشاند. وسایل روشنایی، کفش و لباس مناسب هم از مواردی است که باید برای غارنوردی همراه خود داشته باشند. همچنین گردشگران باید با توجه به قدمت دیرینه‌ این غار اسرارآمیز و وجود سنگ‌هایی با پیشینه‌ تاریخی از آسیب‌زدن به آن و جدا کردن سنگ‌ها خودداری کنند تا این منطقه برای نسل‌های بعد هم باقی بماند و همگان بتوانند از زیبایی‌های آن بهره ببرند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های روستا که هنگام راه رفتن در داخل بافت روستای مغان توجه مردم را جلب می‌کند، وجود حفره‌های زیرزمینی به نام سُم است. این حفره‌ها که به‌وفور در روستا یافت می‌شوند، در گذشته دور چند کاربرد داشته‌اند؛ به‌عبارتی هم محل نگهداری چهارپایان و آذوقه و هم محل پناه گرفتن زنان، کودکان و سالمندان هنگام حملات دشمنان بوده‌اند. در همین راستا شورای روستا با کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این حفره‌ها را شناسایی و از تخریب آن‌ها جلوگیری کرده است.
دلربا اضافه کرد: مغان ازجمله روستاهای کوهستانی و دارای اماکن و بناهای پلکانی است. کوه‌های مرتفع و سر به فلک کشیده آن در فصل‌های بهار و تابستان مملو از گل‌ها و گیاهان دارویی است. این روستا باغ‌های بسیاری دارد که منبع درآمد روستاییان نیز است. میوه‌هایی چون آلبالو، گیلاس، سیب، گردو و آلو هم ازجمله محصولات باغی روستاست.
دهیار روستای مغان اضافه کرد: معیشت مردم از طریق کشاورزی، باغداری، زراعت، دامداری، مرغداری، زنبورداری، تولید کفش زنانه، تولید قطعات اتومات استارت خودرو، قالی‌بافی، چوب‌بری، آهنگری، گلاب‌گیری، تولید جارو و پرورش ماهی تأمین می‌شود.
گفتنی است، مغان روستایی از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه شاندیز در استان خراسان‌رضوی است. این روستا یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان طرقبه شاندیز است که در امتداد رشته‌کوه بینالود واقع شده و به‌دلیل قرار گرفتن در کنار کلان‌شهر مشهد و داشتن پیشینه تاریخی و غار زیبای مغان، یکی از روستاهایی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. روستای مغان حدود۹۰۰نفر جمعیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =