کد خبر: 9701
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
لوله

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری به عزم راسخ دولت، وزارت نیرو و مسئولان اجرایی استان فارس برای رفع مشکل کم‌آبی و پایان دادن چالشی چندین ساله در منطقه جنوب فارس گفت:گام محکم در این زمینه برداشته شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، حسین حسین زاده اظهار داشت: طی نشستی که به همراه عنایت الله رحیمی استاندار فارس، نماینده مردم لامرد و مهر، رئیس کمیسیون عمران مجلس و دیگر متولیان امر در استان فارس با برخی مقامات وزارات نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در هفته جاری انجام شد، مصوبات و تصمیم های امیدبخش، راهبردی، منطقی و البته با قابلیت اجرایی برای حل معضل کم آبی در منطقه جنوب فارس به تصویب رسید.

حسین زاده بیان کرد: اگرچه هم اینک و از سال های قبل تاکنون چندین گزینه برای رفع مشکل کم آبی در این مناطق مطرح بوده از جمله موضوع انتقال آب از دریا یا از طریق خط دوم سد سلمان فارسی، در شرایط کنونی که برخی روستاها و بخش ها به خصوص در منطقه لارستان به شدت با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کنند، باید به سراغ گزینه مناسب در کوتاه ترین زمان ممکن رفت.

نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزینه ای که طی سال های قبل تاکنون برای رفع مشکل کم آبی در منطقه جنوب فارس مطرح بوده و حتی طرح مطالعاتی آن نیز تا حدودی انجام شده از طریق خط دوم سد سلمان است.

حسین زاده اضافه کرد: اگرچه این طرح می تواند در دراز مدت مفید و راهبردی برای تامین آب پایدار منطقه باشد، اما اکنون و با توجه به زمان بر بودن و البته هزینه هنگفت آن که بودجه ای افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن نیازاست، برای کوتاه مدت چندان گزینه مناسبی به نظر نمی رسد.

این نماینده مجلس  ابراز داشت: در نشست با مسئولان در تهران با توجه به طرح مطالعاتی که شرکت های آب منطقه ای و آبفای استان فارس نیز انجام داده اند مقرر شد که بهترین و مناسب ترین گزینه در کوتاه مدت برای رفع چالش کم آبی منطقه از طریق خط یک سد سلمان باشد.

وی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده توسط شرکت های آب منطقه ای و آبفای استان فارس با اجرای حدود ۱۹۵ کیلومتر خط انتقال در قالب اجرای این طرح مشکل کم آبی حدود ۹ روستا و بخش های مختلف در مناطق جنوبی استان فارس رفع خواهد شد.

حسین زاده، برخی از روستاها وشهرهای با چالش کم آبی را که با اجرای این طرح مهم آبرسانی بهره مند از منابع آبی پایدار می شوند را شامل خنج ،خلیلی، حسین آباد، فداغ ، خیرگو، چاهورز، علامرودشت، عماد شهر و همچنین بخش بیرم شهرستان لارستان عنوان کرد.

بخش بیرم با جمعیتی افزون بر ۱۵ هزار نفر در میان سایر روستاها و بخش های مختلف جنوب فارس از مشکلات و چالش های بیشتری در این زمینه مواجه شده و معضل کم آبی این منطقه بازتاب وسیع رسانه ای در سطح ملی و استانی داشته است.

پیش بینی اعتبار اولیه ۲ هزارمیلیارد ریالی

وی با بیان اینکه طرح انتقال از سد سلمان بر اساس مطالعات انجام شده به روش ثقلی و با نصب دو ایستگاه در شهرهای خنج و عماد شهر عملیاتی خواهد شد ، گفت: در این نشست نیز مسئولان وزارت نیرو و استاندار فارس نیز بر ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز آن و ترمیم برخی شکستگی ها و فرسودگی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب این مناطق تاکید کردند.

حسین زاده با تقدیر از حسن تدبیرو همکاری و همراهی استاندار فارس و البته انسجام و هماهنگی و وحدت رویه در تصمیم ها و اقدامات مسئولان اجرایی و نهادهای مربوطه در این زمینه ،گفت: بر اساس برآورد انجام شده میزان اعتبار لازم برای اجرای این طرح افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: همچنین استاندار فارس در این نشست تاکید کرد که حدود هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز از محل های مختلف و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان برای اجرای این طرح را تامین خواهد کرد.

پیش از این نشست ملی، برخی از اهالی این مناطق و نمایندگانی از شهرهای لامرد، مهر، بیرم لارستان و برخی شهرهای جنوبی استان فارس به سراغ مسئولان و مقامات و نهادهای مربوطه در استان فارس از جمله معاون سیاسی و امنیتی، معاون عمرانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و حتی مسئولان امنیتی رفتند و به طور جد خواستار حل مشکل عمده و البته التیام دادن به این زخم کهنه طی سالیان متمادی شدند.

رحیمی استاندار فارس نیز هفته پیش در سفر به لارستان مهمترین موضوع و دغدغه روز مناطق جنوبی استان فارس را همین موضوع کم آبی عنوان کرد و بر ضرورت اجرایی شدن انتقال آب از دریا برای تامین آب پایدار در این منطقه تاکید کرد. 

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری  جنوب شیراز واقع شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امراله مهماندوست IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    0 0
    ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =