محسن رشید فرخی

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با انتقاد از تصمیم دولت برای حذف معافیت مالیاتی گفت: دولت در اتخاذ تصمیمات خود، به‌رغم این‌که ضرر و زیان متوجه ذی‌نفعان خواهد شد، علاقه‌ای به دریافت مشاوره از کارشناسان و فعالان این حوزه ندارد. حذف معافیت مالیاتی هم از آن دسته تصمیماتی است که دولت با دریافت نظر فعالان این حوزه و نظر تشکل‌ها و انجام تحقیقات و کار کارشناسی، می‌توانست تبعات منفی این تصمیم را کم کند. مالیات امر مطلوبی است، اما سازکار و نحوه دریافت آن از کشاورزان جای بحث دارد.

محسن رشیدفرخی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار کرد: ‌مطمئناً این امر هم جنبه‌های مثبت خاص خود را دارد، اما باید دید این تصمیم تا چه میزان معقول بوده و چند بهره‌بردار را درگیر هزینه‌های اضافی تولید و مشکلات اقتصادی بعد از آن خواهد کرد.
وی به مشکلات کشاورزان خرد در تأمین هزینه‌های تولید اشاره کرد و افزود: یک تولیدکننده قدرتمند با حجم تولید بالا که محصول خود را صادر یا با داشتن صنایع تبدیلی از خام‌فروشی پرهیز می‌کند و این‌گونه درآمد خود را افزایش می‌دهد، با یک خرده‌مالک که مجبور به خام‌فروشی سر زمین و با حداقل قیمت است، فرق دارد؛ او می‌تواند مالیات دهد، اما یک کشاورز خرد چگونه می‌تواند با پرداخت مالیات به فعالیت خود ادامه دهد، درحالی‌که هم‌اکنون حداقل میزان معافیت مالیاتی به اندازه تولید در کشاورزی هم نیست.
فرخی ادامه داد: به جای گرفتن مالیات باید با حمایت از کشاورزان از یک‌سو میزان تولید را افزایش دهند و از سوی دیگر، با ایجاد صنایع تبدیلی از خام‌فروشی جلوگیری کنند تا بتوان برای کشاورزان درآمدزایی کرد.
دبیر انجمن ملی خرمای ایران در رابطه با میزان تولید در این بخش گفت: ما سالانه حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تن خرما تولید و حدود ۲۰ تا ۲۵درصد از این میزان را صادر می‌کنیم که این میزان تولید، معیشت چهارمیلیون نفر را تأمین می‌کند.
او اضافه کرد: در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها به امنیت غذایی نیاز داریم و دیگر عایدی از فروش نفت نداریم، بهتر است با حمایت از تولیدات کشاورزی و صادرات مازاد تولید، به ارز‌آوری کمک کنیم که درآمدی بیش از مالیات برای دولت خواهد داشت و به کشاورزان هم انگیزه فعالیت بیش‌تر خواهد داد. در غیر این‌صورت، بخش مهمی از کشاورزان حتی در حوزه تولید خرما نیز این حرفه را رها خواهند کرد و ما با بحران کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =