کشاورزی

رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با ابراز نگرانی از تبعات حذف معافیت مالیاتی در بخش کشاورزی گفت: حذف معافیت مالیاتی از بخش کشاورزی، مطمئناً اثرات نامطلوبی با خود به همراه خواهد داشت. معافیت مالیاتی تنها حمایتی بود که از کشاورزان می‌شد؛ حال این حداقل حمایت را نیز می‌خواهند از کشاورزان دریغ کنند.

امین آقایی در گفت‌وگو با «روستانیوز» به آسیبی که ممکن است با حذف معافیت مالیاتی به خرده‌مالکان وارد شود، اشاره کرد و افزود: ‌بخش عمده کشاورزی ما به‌خصوص در استان آذربایجان‌غربی، سنتی و در دست کشاورزان خرد است که مطمئناً با حذغ معافیت مالیاتی بیش‌ترین آسیب را خواهند دید. در همین منطقه ما، در بحث پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سیب درختی که باید به سردخانه می‌رفت، پس از کلی دردسر و نامه‌نگاری درنهایت اجرایی شد و کشاورزان با هزینه اضافه بر هزینه تمام‌شده تولید مواجه شدند. حالا اگر قرار باشد این کشاورزان خرد که از حداقل حمایت‌ها هم برخوردار نیستند، مالیات هم بپردازند که دیگر نمی‌توان به رونق تولید امیدی داشت.
او در رابطه با اثر این تصمیم در خروج کشاورزان از گردش تولید خاطرنشان کرد:‌ کشاورز روستایی امکان خروج از این بخش را ندارد و مجبور به ماندن است؛ این درحالی است که هر آنچه را که به‌دست می‌آورد، کفاف گذران زندگی روزمره او را هم نمی‌دهد. به همین دلیل شاهد خروج کشاورزان سنتی نخواهیم بود؛ البته با اعمال مالیات بعید نیست این قشر نیز تولید را رها کنند.
آقایی عنوان کرد: نمی‌توانم دقیقاً بگویم که با اجرای این طرح، میزان تولید در بخش کشاورزی چند درصد کاهش خواهد یافت، ‌اما مطمئن هستم که در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و دیگر انگیزه و رغبتی برای ورود سرمایه‌گذاران وجود نخواهد داشت.

تبعات اجتماعی حذف معافیت مالیاتی کشاورزان
رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی به مشکلات اجتماعی این تصمیم اشاره کرد و افزود: اگر کشاورزان خرد حمایت نشوند، برای تأمین و گذران زندگی مجبور به مهاجرت خواهند شد و حاشیه‌نشینی گسترش خواهد یافت؛ به‌عبارتی نتیجه تصمیم دولت برای حذف معافیت مالیاتی، فقط اقتصادی نبوده و تبعات اجتماعی مخربی به همراه خواهد داشت.
آقایی درخصوص میزان تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان‌غربی گفت:‌ در منطقه ما شش‌میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید می‌شود و حدود ۲۰۸هزار کشاورز و بهره‌بردار داریم که اکثراً خرده‌مالک هستند. حتی ۸۰درصد تولید دام ما نیز دست دامداران کوچک و محلی است. مالک بزرگ بسیار کم داریم و اکثر زمین‌ها کوچک هستند و تنها کفاف گذران زندگی کشاورزان و خانواده‌هایشان را می‌دهد.
وی با اشاره به تأثیر حذف معافیت مالیاتی بر وضعیت کشاورزان منطقه خود تصریح کرد: در این شرایط منطقه ما با مشکل تولید مواجه خواهد شد؛ به‌طور مثال گوجه‌فرنگی که در مغازه‌ها کیلویی ۱۵هزار تومان به فروش می‌رسد، در تابستان و زمان برداشت از کشاورز کیلویی۸۰۰ تا یک‌هزار تومان خریداری شده است. این قیمت خرید حتی به اندازه هزینه تولید هم نبوده، چه برسد به مازاد درآمدی که بتوان از آن مالیات گرفت.
آقایی گفت: کشاورز قدرتی برای تعیین قیمت محصول خود ندارد و همین امر بزرگ‌ترین اجحاف در حق تولیدکننده است. از سوی دیگر، بلایای طبیعی هرساله خسارات بسیاری به بار می‌آورد که بیمه کم‌تر از پنج‌درصد خسارت را تقبل می‌کند. کشاورزان امنیت شغلی ندارند و درحالی‌که باید با اهرم‌های حمایتی مشوق‌های تولیدی ایجاد شود، اما می‌بینیم که با ارائه بحث دریافت مالیات، شرایط کشاورزان را سخت‌تر می‌کنند که امیدواریم با پیگیری نمایندگان مردم در مجلس، این طرح اجرایی نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =