قارچ

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با انتقاد از تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت برای حذف معافیت مالیاتی کشاورزان گفت: دریافت مالیات از بخش کشاورزی مقوله‌ای است که هرگز سابقه اجرایی نداشته و اگر قرار به اخذ مالیات از این بخش باشد، هزینه تمام‌شده تولید بسیار افزایش خواهد یافت. این درحالی است که در وضعیت فعلی هم هزینه تمام‌شده در بخش کشاورزی بسیار بالاست و دولت با افزایش قیمت کود و نهاده‌ها شرایط را به اندازه کافی برای کشاورزان سخت کرده.

نیما باغبانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» عنوان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی اگر قرار به تحمیل هزینه اضافی همچون پرداخت مالیات هم باشد، دیگر کشاورزان توان ادامه فعالیت نخواهند داشت و تولید کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشاورزان ما خرده‌مالک هستند و به همین دلیل محاسبه مالیات این قشر بسیار سخت است و اگر مأموران مالیاتی بخواهند فی‌البداهه و علی‌الرأس مالیات را مشخص کنند و کشاورزان هم که توان پرداخت ندارند یا آن را واقعی نمی‌بینند، با مجازات‌های مالیاتی مواجه خواهند شد که این خود یک بحران قابل پیش‌بینی برای کشاورزان در سال آینده خواهد بود. 
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ادامه داد: از سوی دیگر، مالیات باری اضافه بر دوش تولیدکنندگان و به‌خصوص خرده‌مالکان است که مانع ادامه فعالیت آن‌ها خواهد شد. در سالی که مقام معظم رهبری نام آن را جهش تولید گذاشته است، این اقدام دولت برخلاف این شعار بوده و نقش بازدارندگی برای تولید خواهد داشت.
باغبانی درخصوص میزان کارآفرینی صنعت تولید قارچ در کشور گفت: تولید قارچ جزو صنف‌هایی است که توانسته است اشتغال‌زایی خوبی در کشور ایجاد کند و اکنون بالغ‌بر سه‌هزار واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در کشور فعال هستند و حدود ۱۰ تا ۱۲هزار واحد نیز بدون پروانه به تولید می‌پردازند؛ بنابراین حدود ۱۳۰ تا۱۴۰هزار نفر به‌طور مستقیم در این حرفه مشغول فعالیت هستند. میزان تولید قارچ خوراکی ما سالانه ۱۸۰هزار تن و تولید کمپوست هم ۸۰۰ تا ۸۵۰هزار تن است که رقم‌های مطلوبی برای ما به‌شمار می‌روند.

تعطیلی 10درصد واحدهای تولیدکننده قارچ با دریافت مالیات
وی درخصوص تأثیر حذف معافیت مالیاتی بر فعالان این حوزه بیان کرد: حال اگر به جای حمایت از بخش تولید، پرداخت مالیات هم هزینه تمام‌شده این محصول را افزایش دهد، شاید واحدهای بزرگ و صنعتی ما بتوانند از پس هزینه‌ها بربیایند، اما واحدهای کوچک‌مقیاس امکان ادامه فعالیت نخواهند داشت. درحال حاضر ۵۰درصد از واحدهای تولیدی ما کوچک‌مقیاس هستند و در خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی، می‌توان گفت حداقل ۱۰درصد از این واحدها تا سال آینده تعطیل خواهند شد که این به معنای بیکاری پنج‌ تا هفت‌هزار تولیدکننده خواهد بود.
باغبانی تأکید کرد: ‌اخذ مالیات تیر خلاص دولت بر کشاورزانی است که حتی از حداقل حمایت‌های متداول در دنیا محروم هستند و حالا باید درگیر پرداخت مالیات هم بشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =