روستای مرزدشت

دهیار روستای مرزدشت بیکاری را ازجمله مشکلات این روستا عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی امروز روستاها، نداشتن درآمد پایدار روستایی است. اکثر جوانان جویای کار در روستاها بیکار هستند که می‌توان با ایجاد بستر مناسب جهت اشتغال، سبب ماندگاری آن‌ها در روستاها و درنتیجه رونق تولید و اقتصاد روستایی شد.

به گزارش روستانیوز، مجتبی فلاح حق‌شناس افزود: یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در روستاها، حمایت همه‌جانبه از طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی از سوی مسئولان است. یکی از روش‌های حمایت از این طرح‌ها، بازنگری در طرح‌های هادی روستا جهت صدور مجوز بوم‌گردی است. وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند به‌گونه‌ای عمل کند که به افراد بومی به‌راحتی مجوز داده شود، نه این‌که صدور یک مجوز بوم‌گردی چند سال طول بکشد.
وی ادامه داد: البته در روستای ما در سال۹۳ یک اقامتگاه بوم‌گردی تأسیس شد که اولین خانه بوم‌گردی استان گیلان با عنوان «تلارخانه بردبار» است؛ به‌طوری‌که از سراسر استان و حتی کشور جهت الگوبرداری، بارها از این طرح بازدید کرده‌اند. این اقامتگاه دو طبقه دارد که در طبقه پایین یک فروشگاه صنایع‌دستی و یک کارگاه حصیربافی و تولید لباس محلی گیلان قرار دارد و طبقه بالا شامل دو واحد با امکانات رفاهی برای مهمان‌هاست. گردشگران با حضور در این اقامتگاه فعالیت‌هایی مانند طبیعت‌گردی، میوه‌چینی، غذا دادن به حیوانات محلی و حصیربافی را تجربه می‌کنند.
فلاح‌حق‌شناس اضافه کرد: روستای مرزدشت یک‌هزار و ۳۵۰نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین روستاهای بخش خمام است. شغل اغلب مردم روستا کشاورزی و دامداری است و حدود ۳۵۰هکتار از اراضی منطقه زیرکشت برنج قرار دارد؛ به‌طوری‌که سه کارخانه برنج‌کوبی در این روستا به فعالیت مشغول هستند.
این مسئول روستا با اشاره به اقدامات دهیاری در روستا گفت: سیاست ما در شورا و دهیاری مرزدشت بر مبنای توسعه زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی و زیربنایی روستاست. آماده‌سازی زمین ورزشی، تمیز کردن چاه‌های آب، تعویض لامپ‌های روشنایی معابر سطح روستا، ترمیم آسفالت، فراهم‌سازی مقدمات معرفی روستای مرزدشت به‌عنوان روستای هدف گردشگری، هماهنگی با میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای اختصاص وام‌های ۵۰میلیون تومانی برای ساخت خانه‌های بوم‌گردی، هماهنگی با کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و دریافت وام  ۱۵میلیون تومانی برای بیش از ۱۵نفر از اهالی روستا، تعویض تیرهای فرسوده و نصب تیرهای بتنی جدید، ساخت منزل مسکونی و ترمیم چند خانه برای مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با همکاری این نهاد، شروع عملیات لوله‌گذاری جهت آب‌رسانی به روستا، اختصاص اعتباری معادل سه‌میلیون تومان از طریق مؤسسه بهزیستی یاوران شمال خمام برای افراد واجد شرایط، جمع‌آوری زباله از روستا به‌صورت هفتگی و پاک‌سازی معابر ازجمله اقدامات دهیاری بوده است. همچنین با جمع‌آوری درب نوشابه و آب معدنی و تحویل آن، از بهزیستی یک دستگاه ویلچر هدیه گرفتیم که درمواقع خاص در اختیار اهالی روستا قرار می‌گیرد.
فلاح‌حق‌شناس با بیان این‌که اجرای برخی طرح‌ها از توان دهیاری خارج است، عنوان کرد: دهیاری مرزدشت با همکاری مرکز بهداشت روستا، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت پسماند را برای مدتی شروع کرد، اما چون اجرای کامل طرح به هزینه زیادی نیاز داشت، بنابراین از توان دهیاری خارج بود. همچنین زمین ورزشی روستا نیز آماده بهره‌برداری است و فقط به یک انشعاب برق نیاز دارد که این هم از توان مالی دهیاری خارج است و انتظار می‌رود مسئولان ما را حمایت کنند.
گفتنی است، مرزدشت روستایی از توابع بخش خمام شهرستان رشت در استان گیلان است. این روستا به‌دلیل قرار گرفتن در کنار دریای خزر و تالاب انزلی از آب‌وهوای مطلوب و معتدلی برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =