روستای آق‌چشمه

دهیار روستای آق‌چشمه با بیان این‌که این روستا محروم از امکانات اولیه است، گفت: این روستا گازرسانی، واحد تجاری فعال و حتی نانوایی نیز ندارد و اهالی روستا مایحتاج خود را از روستاهای اطراف تأمین می‌کنند. همچنین دانش‌آموزان فقط تا پایه ششم می‌توانند در روستا تحصیل کنند و بعد از آن باید برای ادامه تحصیل به روستاهای مجاور یا شهر فاروج بروند. 

به گزارش روستانیوز، علی‌اکبر محمدی‌امین افزود: مجموع زمین‌های روستای آق‌چشمه یک‌هزار و ۳۰۰هکتار است که از این میزان، براساس نظر مسئولان منابع‌طبیعی شهرستان ۶۲هکتار مستثنیات و بقیه جزو منابع‌طبیعی است. در این‌خصوص برای کمک به رفع مشکلی که بسیاری از اهالی روستا با آن دست به گریبان هستند، با حضور یک کارشناس نقشه روستا دوباره تهیه شد تا این مسأله بار دیگر بررسی شود.
وی با اشاره به وجود مشکل آب در روستا بیان کرد: اهالی روستا در گذشته از چشمه وسط روستا برای شرب و سایر مصارف خود استفاده می‌کردند؛ سپس این آب برای مصرف کشاورزی زهکشی شد و بعد از آن مسیر آب به‌سمت باغ‌ها رفت. چند سال پیش چاهی در ورودی روستا احداث شد،‌ اما تمام فاضلاب روستا به‌سمت این چاه منتهی شده و اهالی برای شرب از این آب استفاده نمی‌کنند و در بهترین حالت، دو روز در هفته اهالی از این چاه آب دارند. به‌همین منظور با مشارکت اهالی و تأمین لوله از سوی آب و فاضلاب روستایی، کانالی در بالادست روستا حفر کردیم و به آب رسیدیم که آن هم در شرف خشک‌شدن است.
محمدی‌امین اضافه کرد: مقرر شده بود ۱۰۰میلیون تومان از اعتبارات ستاد بحران برای حفر چاه جدید در روستا اختصاص یابد که هنوز اتفاقی نیفتاده است.
وی جاده نامناسب را از دیگر مشکلات روستا عنوان کرد و گفت: جاده روستا فرعی است و هنوز آسفالت نشده. این جاده که تا روستای بعدی یک‌کیلومتر فاصله دارد، در زمستان‌ها بارها مسدود می‌شود و بارش برف تردد اهالی را در جاده غیرممکن می‌کند. مسئولان امسال قول آسفالت مسیر را دادند که هنوز عملیاتی نشده است. همچنین وسیله مشخصی برای تردد به روستا وجود ندارد و اهالی با حضور یافتن در دوراهی روستای خرق، از ناوگان حمل‌ونقل این روستا استفاده می‌کنند.
دهیار روستای آق‌چشمه با بیان این‌که روستا ۵۰خانوار و ۱۶۰نفر جمعیت دارد، خاطرنشان کرد: روستا جمعیت کمی دارد که به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. محصول اصلی این روستا در گذشته گندم و جو بوده، اما با تغییر الگوی کشت و تمایل اهالی به کشت یونجه، بیش‌ترین تولیدات اهالی مربوط به این محصول است. زعفران و سیب‌زمینی و محصولات باغی مانند گردو، بادام، سیب، زردآلو، گیلاس و هلو از دیگر محصولات روستاست. 
محمدی‌امین با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی روستا ادامه داد: محصولات کشاورزی روستا با توجه به اقلیم آن، از کیفیت بالایی برخوردارند. گیاهان دارویی مانند گون، کاسنی، کاکوتی، زرشک کوهی، چای کوهی، سیر کوهی و گل‌گاوزبان در روستا وجود دارد که یک ظرفیت بزرگ اقتصادی است و اگر بتوان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود. همچنین بسیاری از گیاهان دارویی در این روستا همچنان ناشناخته باقی ‌مانده‌اند که لازم است در این حوزه دستگاه‌های متولی اقدامات لازم را انجام دهند. تولید عسل هم ظرفیت اقتصادی دیگری است که اهالی کم‌تر از آن استفاده می‌کنند و بسیاری از زنبورداران شهرستان مشهد کندوهای خود را در فصول مختلف در این منطقه قرار می‌دهند.
وی با بیان این‌که روستا دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری است، افزود: آق‌چشمه مثل بسیاری از روستاهای دهستان سنگر، از طبیعت زیبایی برخوردار است. آبشار چرتان، دره گیناب، باغ‌های سرسبز و چشمه جیاله از ویژگی‌های طبیعی روستاست. همچنین آثار باستانی همچون کهنک قلعه که فقط برج و قلعه نظامی آن باقی‌مانده، در ۵۰۰متری روستا قرار دارد که مسیر دسترسی به آن سخت است. علاوه‌بر این، در تپه باستانی روستا آثاری از یک کارگاه کوزه‌گری و بقایای لوله‌کشی آب از یک کوه به‌سمت کوه دیگر مشاهده می‌شود که نشان از قدمت روستا دارد. غاری هم که اهالی در زمانی که کوچنده بودند و در آن زندگی می‌کردند، هنوز پابرجاست و امروز اهالی در زمان سردی هوا، گله‌های خود را در آن نگهداری می‌کنند.
دهیار روستای آق‌چشمه اظهار کرد: مشارکت مردم در فعالیت‌های عمرانی روستا مثال‌زدنی است و در همه فعالیت‌ها نیروی کار از سوی اهالی روستا رایگان است. بوستان روستایی آق‌چشمه هم تنها بوستان شهرستان فاروج است که تماماً با مشارکت اهالی ساخته شده.
گفتنی است آق‌چشمه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فاروج در استان خراسان‌شمالی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =