کد خبر: 9674
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
پسته

کارشناس ارشد امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پایان برداشت محصول پسته از باغ‌های استان اصفهان اظهار کرد: سال جاری از ۹هزار و ۴۴۵هکتار باغ پسته استان شش‌هزار و ۵۸۰هکتار بارور بود و از ۱۵شهریور تا ۱۵آبان حدود هشت هزار ۳۲۰تُن پسته خشک برداشت شد.

به‌گزارش «روستانیوز»، سعادت شاهپوری با اشاره به این‌که میزان برداشت پسته در مدت مشابه سال ۹۸، هفت‌هزار و ۴۵تُن بوده است، ادامه داد: تولید پسته استان اصفهان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵درصد افزایش یافت.
وی با بیان این‌که پسته محصولی با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی و شوری است، گفت: بیش‌ترین سطح زیر کشت پسته به مناطق کویری و کم‌آب استان از جمله شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، نائین، کاشان و شاهین‌شهر اختصاص دارد.
 شاهپوری با بیان این‌که نرخ این محصول با توجه به ارقام، وزن و خندان یا دهان بسته‌بودن پسته متفاوت است، ارقام پسته اصفهان را احمدآقایی، اکبری، کله‌قوچی و فندقی برشمرد و افزود: پسته خشک بسته به کیفیت محصول از هر کیلوگرم ۹۰ تا ۱۵۰هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود که پسته اکبری بیش‌ترین و پسته فندقی کم‌ترین قیمت را بین سایر ارقام دارند.
 وی با اشاره به صادرات این محصول، خاطرنشان کرد: پسته اصفهان به استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و تهران و کشورهای کویت، عراق و مالزی صادر می‌شود. 
کارشناس ارشد امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان میانگین برداشت پسته در هر هکتار را ۵/۱تُن اعلام کرد و گفت: هرسال حدود ۱۰درصد خسارت ناشی از سرمازدگی باغ‌های پسته وجود دارد و سال جاری نیز سرما و بادهای گرم به باغ‌ها آسیب زد، اما با توجه به این‌که امسال سال ‌آور پسته بود، تولید این محصول خوب بود و هنوز میزان خسارت ریالی برآورد نشده است.
 این کارشناس باغبانی در پایان اظهار کرد: با توجه به این‌که احداث باغ پسته هزینه زیادی دارد و تولید این محصول زمان‌بر است، به باغداران و متقاضیان احداث باغ پسته توصیه می‌شود پیش از آغاز کار با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند تا سرمایه آن‌ها از بین نرود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =