کد خبر: 9673
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کتابخانه

 علوی، نام روستایی است که در فاصله ۳۰ کیلومتری کاشان، نرسیده به «مشهد اردهال» قرار دارد و بخش بزرگی از جمعیت دو هزار نفری آن، با پیشوند «سید» یا پسوند «سادات» شناخته می‌شوند؛ ازاین‌رو به آن «روستای سادات» هم می‌گویند.

ورودی روستای علوی،  ساختمان بزرگ دبیرستان پسرانه ساره بیگم عالم زاده محسنی قرار دارد و به فاصله ۵۰۰ متر از آن، کتابخانه روستا از یک بلندی در سینه کوه، با چشم‌اندازی زیبا و مشرف بر دشت و صحرا، خودنمایی می‌کند. منطقۀ اردهال شامل ۱۲ روستای فاقد کتابخانه عمومی است و به همین خاطر کتابخانه روستای علوی تنها مرجع و ملجأ دوستداران کتاب در آن خطه شده است.  

فاطمه سادات هاشمی، بانوی جوانی که دانش‌آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه تهران است و از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را  به‌ عنوان مدیر و کتابدار کتابخانه روستای علوی آغاز کرده به ایسنا می‌گوید: کتابخانه در دنیای امروز، محدود به محل خواندن کتاب، ثبت و یا امانت دادن آن نیست بلکه در کتابخانه‌ها همسو و هم‌راستا با این خدمات فنی، شاهد برنامه‌های گسترده فرهنگی نیز هستیم.

او ادامه می‌دهد: در کتابخانه روستای علوی، حدود ۱۷ هزار جلد کتاب وجود دارد که شامل بخش‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های مرجع، نشریه‌های دیداری و شنیداری، کمک‌درسی، بخش نو سوادان و ایران‌شناسی می‌شود و با توجه به فاصله زیاد آن تا شهر کاشان، اینجا تنها محل اوقات فراغت به‌ویژه برای بانوان و کودکان روستاست به همین دلیل فعالیت‌های کتابخانه فراتر از چارچوب رسمی گسترش‌یافته است.

 برپایی مسابقه‌های کتاب‌خوانی، نقاشی، خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مناسبتی، کارگاه‌های آموزشی روش‌های عادت به مطالعه، آسیب‌شناسی فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های کاردستی و اوریگامی، خوشنویسی و روان‌خوانی قرآن، تشکیل کارگروه‌های فکری ویژه کودک و نوجوان، اجرای برنامه‌های نمایشنامه خوانی، نشست‌های کتاب‌خوانی، جمع خوانی و بلند خوانی، باهم خوانی و تندخوانی، گسترده نویسی و داستان‌نویسی و... ازجمله فعالیت‌های فرهنگی‌ای است که کتابخانه علوی میزبان آن است.

هاشمی یادآور می‌شود که جلسات آشنایی با متون کهن ادبی، از دیگر فعالیت‌های مورد استقبال اعضای کتابخانه علوی است که در قالب برنامه‌های حافظ خوانی، دوشنبه‌های سهراب خوانی، شب قصه،  قصه‌گویی مادران و پدربزرگ‌ها و جشن‌های مناسبتی، اجرا می‌شود.

همۀ خوشحالی این مروج کتاب‌خوانی، این است که فعالیت‌های او و زنان روستا در سطح کلان دیده‌شده و دراین‌باره توضیح می‌دهد: فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی کتابخانه علوی با استفاده از همراهی فعالان فرهنگی به‌خصوص بانوان موجب شد سال ۹۵ در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، در جمع ۱۰ روستای برگزیده قرار بگیریم و این در حالی است که یک هزار و ۲۰۰ روستای کشور در این جشنواره رقابت داشتند.

باوجوداینکه شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌ها را با تعطیلی و اختلال روبرو کرده، فعالیت‌های کتابخانه علوی متوقف نشده و با تحولی روبه‌جلو در فضای مجازی در حال ارائه خدمت به اعضاست.  

مدیر کتابخانه روستای علوی خاطرنشان می‌کند: کتابخانه علوی، تنها پایگاه فرهنگی و کتاب‌خوانی منطقه اردهال است به همین خاطر همواره برنامه‌ریزی می‌کند که اندیشه‌های ناب را در کودکان بارور کند، موجب پرورش افکار بلند در جوانان شود و درنهایت، بستر مناسب را برای بهره‌گیری از تجارب ارزشمند میان‌سالان و کهن‌سالان فراهم آورد به همین خاطر کارگاه‌های مهارت زندگی، جلسه پرسش و پاسخ با حضور کارشناسان و حتی تهیه منابع تخصصی برای کارآفرینی در روستا را نیز در سرفصل برنامه‌های خود گنجانده است.

هاشمی می‌گوید: کتابخانه روستای علوی، تنها دل‌خوشی کودکان و نوجوانان و بانوان منطقه بزرگ اردهال است و آن‌ها همه با هم برای ترویج  کتاب‌خوانی و توسعه فرهنگی و اجتماعی این منطقه تلاش می‌کنند  که همین امر انگیزه‌ای برای فعالیت بیشتر ما ایجاد می‌کند.

این کتابدار از افتخارآفرینی دانش آموزان روستای علوی در کنکور ۹۹ که حاصل آن، قبولی سه نفر در رشته پزشکی و قبولی یک نفر در رشته خلبانی و همچنین رشته‌هایی که به‌حق شایسته تلاش آن‌ها بوده اظهار خوشحالی می‌کند اما متأسف است که به دلیل تغییر مداوم محتوای کتاب‌های کمک‌درسی، در تأمین منابع برای تهیه آن‌ها به مشکل برمی‌خورد.

هاشمی می‌گوید که تنها یک خواسته دارد: با توجه به اینکه این کتابخانه تنها کتابخانه در منطقه اردهال است، فضاسازی محوطه کتابخانه مساعدت و همکاری خیرین منطقه را می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =