مطبوعات

در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات هیئت نظارت بر مطبوعات،‌ نمایندگان اصناف رسانه‌ها و روزنامه‌ها از شرکت در این انتخابات انصراف دادند.

به گزارش «روستانیوز»، در پی این اعتراض، نمایندگان اصناف رسانه‌ها و روزنامه‌ها طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان بررسی تخلفات احتمالی شدند. متن نامه بدین شرح است:

باسمه تعالی
جناب آقای دکتر صالحی 
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی 
با سلام و احترام 
همان‌گونه‌که مستحضرید، انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنفی و موثر در سرنوشت جامعه رسانه‌ای کشور، در ٢٠آبان ماه برگزار شد و به دلیل آن‌که هیچ یک از نامزدها موفق به کسب حد نصاب لازم نشدند، انتخابات به دور دوم کشیده شد. 
در این دوره از انتخابات این امید وجود داشت که بالاخره پس از هشت دوره (یعنی ۱۶سال)، طلسم نمایندگی مدیران مسئول توسط یک مدیر دولتی شکسته شود و یکی از مدیران رسانه‌ها در انتخاباتی سالم و عادلانه با رأی اهالی این صنف برگزیده و راهی هیئت محترم نظارت شود. در همین راستا تشکل‌های فعال در این بخش و مدیران مسئول مطبوعات و رسانه‌ها با شور و شوق و امیدواری به تغییر، وارد این رقابت انتخاباتی شدند و بسیاری نیز خود را شایسته این نمایندگی دانستند و کاندیدای این مسئولیت خطیر شدند، اما در کمال ناباوری علی‌رغم این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیئت نظارت به عنوان نهاد مجری می‌بایست به‌طور کامل اصل بی‌طرفی را رعایت کند، ولی متأسفانه برخی گزارش‌ها و اخبار از فرآیند انتخابات، موجب ایجاد شائبه‌ها و نگرانی‌هایی در سلامت این رویداد شد که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد 
۱- در این انتخابات مثل موارد مشابه دیگر می‌بایست آراء مخفی بمانند، اما گفته می‌شود که نرم‌افزار مورد استفاده در این انتخابات این امکان را به برگزارکنندگان انتخابات می‌دهد که مشاهده کنند چه کسی به کدام نامزد رأی داده است. مخفی‌نبودن آرا به تنهایی برای مخدوش‌بودن و ابطال انتخابات کافی است.
۲- مخفی‌نماندن آراء به‌طور طبیعی برای همکاران مطبوعاتی ما در رسانه‌های آسیب‌پذیر می‌تواند موجب ارعاب و نگرانی از رأی باشد و نگران این باشند که اگر رأی آن‌ها مطابق با سلیقه دستگاه اجرایی نباشد، بعداً مورد مؤاخذه و تنبیه قرار بگیرند.
۳- شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی عوامل طی تماس با تعدادی از رأی‌دهندگان از آن‌ها خواسته‌اند رأی خود را عوض کرده و به نامزد مورد حمایت دستگاه اجرایی بدهند.

۴- گفته می‌شود در مواردی نیز از یک آی پی چندین بار رأی داده شده که نشان از دادن رأی تجمیعی دارد.
این قبیل شائبه‌ها و ابهامات به تدریج در ذهن تشکل‌ها، مدیران مسئول و کاندیداها تقویت شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیئت نظارت به عنوان مجری و ناظر انتخابات می‌بایست به‌طور شفاف به این ابهامات و دغدغه‌ها پاسخ می‌داد. متأسفانه به رغم تذکرات متعدد از سوی دلسوزان و اهالی رسانه، هیچ‌گونه توجه و ترتیب اثری به اعتراضات و انتقادات داده نشد و اکنون شاهد آن هستیم که کاندیداهای اصلی این انتخابات از جمله آقایان مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق؛ بیژن مقدم، مدیرمسئول پایگاه خبری الف؛ حسن کربلایی، مدیرمسئول پایگاه خبری نیک رو و احمد حکیمی‌پور، مدیرمسئول فصل‌نامه خاطرات سیاسی، که  بسیاری از تشکل‌ها و رسانه‌های اصلی کشور را نمایندگی می‌کردند، به دلیل همین شائبه‌ها و در اعتراض به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه هیئت نظارت، از این انتخابات کناره‌گیری و مراتب اعتراض و انصراف خود را به‌طور رسمی اعلام نمودند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود جنابعالی از کنار این شائبه‌ها و اعتراضات اهالی مطبوعات و رسانه به سادگی عبور نکرده و با دعوت از کاندیداهای معترض و نمایندگان تشکل‌های صنفی و رسیدگی عاجل به اعتراضات آن‌ها، شرایط را برای برگزاری انتخاباتی سالم و عادلانه و به دور از هرگونه شائبه دخالت و جانبداری فراهم نمایید؛ لذا با توجه به موارد فوق درخواست می‌کنیم:
۱- از برگزاری مرحله دوم انتخابات جلوگیری شود؛
۲- یک گروه تحقیق با حضور مستقیم نمایندگان تشکل‌های صنفی برای بررسی کیفیت برگزاری انتخابات و تخلفات احتمالی تشکیل شود.
۳- در صورت کشف تخلف با متخلفان برخود قانونی شود.
بدیهی است در صورت بی‌توجهی به این خواسته‌های مشروع و قانونی، حق پیگیری از طریق نهادهای قانونی کشور محفوظ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =