گوجه

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به عرضه گوجه در بازار برای تعادل قیمت این محصول گفت: درپی دستور وزیر جهاد کشاورزی برای کنترل قیمت گوجه، تعاون روستایی ۲۰۰هزار تن گوجه را از استان‌های جنوبی کشور خریداری و در میادین میوه‌وتره‌بار با قیمتی بین ۱۰ تا ۱۱هزار تومان عرضه کرده است. اکنون نیز محدودیتی در عرضه نداریم و هرچه نیاز بازار باشد، تأمین می‌کنیم و تا ۱۰روز آینده نیز قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

مرتضی معتمد به «روستانیوز» گفت: با توجه به این‌که کشور ما چهار فصل است، می‌توانیم گوجه را خارج از فصل نیز تولید کنیم. اکنون ۱۱ماه از سال در نقاط مختلف کشور کشت‌ و برداشت گوجه صورت می‌گیرد؛ اما فقط در آبان‌ماه برداشت گوجه کاهش می‌یابد که آن هم به‌دلیل شرایط اقلیمی کشور است. در این ماه تولید گوجه محدود به شهرستان‌های دشتستان، لام و لامرد در جنوب کشور و همچنین گلخانه‌ها می‌شود که تمام نیاز بازار را تأمین نمی‌کند، با وجود این تعاون روستایی برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها ورود و این محصول را به بازار عرضه کرد.
وی ادامه داد: گوجه‌فرنگی در میادین اصلی میوه و تره‌بار به‌صورت خرده‌فروشی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید؛ اما با توجه به این‌که مردم خواستار افزایش مراکز عرضه شدند، تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میادین شهرداری امضاء کردیم که گوجه به قیمت تعیین‌شده در غرفه‌های سازمان میادین به فروش برسد. قیمت مصوب ابتدا ۱۱هزار تومان بود؛ اما با توجه این‌که کم‌کم محصول سایر استان‌ها هم وارد بازار شد، قیمت درحال کاهش است و به ۱۰هزار تومان هم رسیده.
معتمد ادامه داد: حداکثر ۱۰۰روز در سال گوجه‌فرنگی تولید نمی‌شود و کشت مکرر این محصول طی ۱۱ماه  انجام می‌شود. از ابتدای آذرماه گوجه‌فرنگی‌های برخی دیگر از شهرستان‌های استان بوشهر مانند دشتی و دیر که ۵۰۰هزار تن تولید دارند، برداشت و گوجه ارزان وارد بازار می‌شود. همچنین از ابتدای بهمن‌ماه گوجه‌فرنگی هرمزگان و از ابتدای فروردین‌ماه نیز گوجه منطقه جیرفت وارد بازار خواهد شد و جای نگرانی نیست.
وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته در فصل زمستان گوجه‌فرنگی تولید نمی‌شد؛ اما با برنامه کشت وزارت جهاد کشاورزی برخی محصولات ازجمله گوجه‌فرنگی در تمام فصول کشت می‌شود که در این برنامه نیاز به تازه‌خوری، صادرات و صنایع‌تبدیلی نیز دیده شده است.
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هر سال در آبان‌ماه اتفاق می‌افتد که آن هم به‌دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه به‌دلیل شرایط اقلیمی است؛ اما پس از آن نه‌تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه نگران زیان کشاورزان نیز هستیم؛ چراکه قیمت‌ها به اندازه‌ای کاهش پیدا می‌کند که برداشت محصول برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد و اگر دولت ورود نکند، کشاورزان با زیان بالایی مواجه خواهند شد؛ برای مثال سال گذشته تعاونی روستایی به نمایندگی از دولت ۳۳۵هزار تن و بهار و تابستان امسال ۲۱۰تن گوجه را به‌صورت حمایتی خریداری کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =