کنجاله

کمبود نهاده‌های دامی ازجمله دلایلی است که باعث می‌شود هزینه تولید برای تولیدکنندگان گران تمام شود و محصول نهایی با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده برسد. در ماه‌های اخیر بسیاری از فعالان بخش طیور کشور از کمبود نهاده‌ها گلایه دارند و این درحالی است که به دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، طی چند روز قبل منصورعلی زارعی کیایی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، خبر از فساد دوهزار تن نهاده در گمرک داد؛ خبری که برای تولیدکنندگان این بخش که با کمبود نهاده مواجهند، شوک‌آور بود. همچنین طبق گفته‌های علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، برخی واردکنندگان ۳۰۰هزار تن کنجاله سویا را در سامانه بازارگاه عرضه نکردند و در بازار آزاد عرضه کردند که سود سه‌هزار میلیارد تومانی برای آن‌ها داشته است. 

کاهش ۴۳درصدی واردات کنجاله سویا 
در همین ارتباط سخنگوی گمرک گفت: در هفت‌ماه نخست امسال پنج‌میلیون و ۸۵۸هزار تن ذرت، یک‌میلیون و ۹۸هزار تن جو و ۶۳۲هزار و ۶۳۱تن کنجاله سویا ترخیص قطعی شده است. همچنین یک‌میلیون و ۷۹۲هزار تن ذرت، ۴۱۰هزار تن کنجاله سویا و ۲۵۰هزار تن جو در نوبت ترخیص است و به زودی ترخیص می‌شود. 
روح‌الله لطیفی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار  داشت: اگرچه واردات ذرت ۲۰درصد افزایش داشته‌ است، اما در واردات جو ۴۰درصد و کنجاله سویا ۴۳درصد کاهش داشته‌ایم که با اضافه‌شدن کالاهای درحال ترخیص، بخشی از این کاهش جبران می‌شود.

شرایط سخت بانک مرکزی برای تأمین ارز 
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نیز با تأیید مشکلات ترخیص کالا از گمرک و موانع تأمین ارز از سوی بانک مرکزی گفت: شرایط بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی دپو شده در گمرکات، تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را سخت‌تر می‌کند.
داوود رنگی افزود: متأسفانه شرایطی که بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی رسوبی تعیین کرده، یک‌جانبه و به زیان واردکنندگان است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران با بیان این‌که بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی رسوبی سه شرط را تعیین کرده است، اضافه کرد: براساس شروطی که بانک مرکزی تعیین کرده، تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی شامل عدم بیش‌بود و کسری تخلیه، تأمین ارز سه ماه پس از ترخیص و تعیین نوع ارز است.
رنگی با تأکید بر ضرورت تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی گفت: مسئولان برای اخذ وام با بهره و شرایط خاص از بانک جهانی نامه‌نگاری‌های متعددی انجام می‌دهند، اما حاضر به استفاده از سرمایه و اعتبار واردکنندگان برای تأمین کالای مورد نیاز کشور نیستند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران افزود: متأسفانه مقادیر بسیاری از کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات رسوب شده و در حال نابودی است، اما بانک مرکزی حاضر به حل مشکلات بازرگانان و فعالان اقتصادی نیست.
وی اضافه کرد: اگر بانک مرکزی برای تأمین ارز قابل انتقال برای واردات کالا مصمم باشد، می‌تواند تب تند کمبود و گرانی کالا در بازار را کاهش دهد.
رنگی با تأکید بر این‌که دولت باید برای جلوگیری از خراب‌شدن کالاهای رسوبی اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بدون هیچ قید و شرطی حاضر به تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور هستند، اما بانک مرکزی با سیاست‌گذاری‌های اشتباه نه تنها از آن‌ها حمایت نمی‌کند، بلکه سیاست‌های تنبیهی را در قبال واردکنندگان اتخاذ کرده است.

واردات نهاده‌های دام و طیور باید از انحصار خارج شود
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم با تشریح گزارش کمیسیون متبوع خود درباره چالش‌های اخیر نهاده‌های دامی پیشنهاد کرد واردات نهاده‌های دام و طیور به جای  این‌که در انحصار شرکت‌ها و افراد خاص باشد، ‌تشکل‌های ذی‌ربط هم در این کار دخیل شوند.
علی خضریان با تشریح گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص مشکلات تأمین ارز و توزیع نهاده‌های دامی اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود و نیاز سالانه کشور در این بخش ۹میلیون تن ذرت و ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا و ۵/۵میلیون تن جو است. در این شرایط عدم تأمین به‌موقع نهاده‌ها باعث کاهش تولید فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان شده و زیان جبران ناپذیری به بخش‌های مرتبط وارد می‌کند.
وی با بیان این‌که نوسانات رخ داده در قیمت‌ نهاده‌ها به خاطر نبود نظارت بوده، گفت: باید بر نحوه توزیع نهاده‌ها نظارت کرد تا مشخص شود واردکننده و توزیع‌کننده چه کسی است. طبق بررسی‌ها برخی از واردکنندگان ۳۰۰هزار تن کنجاله سویا را در سامانه عرضه نکردند و در بازار آزاد عرضه کردند که سود سه هزار میلیارد تومانی برای آن‌ها داشته است.
سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی از ذخایر استراتژیک برای کنترل بازار برداشت کرده است، تصریح کرد: باید مشخص شود این ذخایر در کجا عرضه شده و  پیشنهاد ما این است که به جای آن که واردات نهاده‌های دام و طیور در انحصار شرکت‌ها و افراد خاص باشد، تشکل‌های ذی‌ربط هم در این کار دخیل شوند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات تأمین ارز و همچنین مدیریت ضعیف واردات اقلام علوفه‌ای و نهاده‌های دامی، صنعت مهم و راهبردی دامپروری کشور با تراکنش مالی سالانه حدود ۱۳۵هزار میلیارد تومان با چالش‌ها و آسیب‌های بسیاری مواجه شده است.

گزارش از زهرا اشرف‌زاده 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =