کد خبر: 9621
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
امان الله حسین پور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه خلاء یک سازمان مشخص متولی امور روستاها در کشور احساس می‌شود، گفت: ایجاد سازمان توسعه و عمران روستایی، باعث مدیریت سیاست‌گذاری، عمران، امور بودجه‌ای و تولیدات در روستاها خواهد شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امان‌الله حسین پور در توضیحاتی در خصوص وضعیت امور روستاهای کشور و تلاش در راستای رفع مشکلات روستاییان، اظهار کرد: در کشور ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که مجموع این رقم با روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار ۶۸ هزار و مجموع جمعیت ساکن در روستاهای کل کشور حدود ۲۱ میلیون نفر است.

وی بابیان اینکه روستاها مولد هستند و بخش عمده‌ای از تولیدات کشور را بر عهده دارند، تصریح کرد: زمانی ساکنین روستاهای کشور ۶۸ درصد بوده است که اکنون با آمار موجود این رقم به ۲۵ درصد رسیده است؛ هرروز شاهد آن هستیم که روستاهایی خالی از سکنه می‌شوند و مهاجرت روستاییان به شهرها به‌خصوص حاشیه شهرها بیشتر می‌شود که این یک تهدید به‌حساب می‌آید چراکه تولید در کشور متوقف خواهد شد و حاشیه‌نشینی در شهرها گسترش پیدا می‌کند.

دبیر کمیته توسعه روستایی کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: اشکالی که اکنون وجود دارد این است که هرچند وزارتخانه‌های متعدد تلاش می‌کنند تا اقداماتی را در سطح روستاهای کشور انجام دهند اما این اقدامات باهم هماهنگ نیست و هر وزارتخانه‌ای از دید خود در روستاها هزینه می‌کند و برش بودجه‌ای روستاها هم مشخص نیست در حالی که اگر این سیاست‌ها هماهنگ شوند باعث می‌شود تا تولیدات روستایی رونق پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه خلاء یک سازمان مشخص متولی امور روستاها در کشور احساس می‌شود، عنوان کرد:‌ روستاهایی که روزی قطب تولید کشور بودند اکنون دیگر به این صورت نیستند و روزبه‌روز از بخش تولیدات روستایی کاسته می‌شود، بهترین برنامه‌ای که وجود دارد این است که باید این خلاء را رفع کنیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امور روستایی نیازمند یک سازمان توسعه و عمران روستایی است، توضیح داد: نمایندگان مجلس طرحی را تحت عنوان ایجاد سازمان توسعه و عمران روستایی ارائه کرده‌اند که اکنون در کمیسیون‌ها روی آن بحث می‌شود که بعد از آن به صحن خواهد آمد، این طرح می‌تواند خلاءهای موجود که باعث ناهماهنگی در امور روستاها می‌شوند را رفع کند.

وی افزود: با ایجاد سازمان توسعه و عمران روستایی، سازمانی ایجاد خواهد شد که در امور روستاهای سیاست‌گذاری، در مباحث عمرانی و بودجه‌ای نظارت و هم در بخش تعاونی‌ها و تولیدات روستایی را مدیریت خواهد کرد.

حسین پور ادامه داد: اگر به همین شکل فعلی در امور روستاها پیش برویم یعنی هر سازمانی بدون توجه به سیاست‌گذاری در امور روستاها در امور آنها ورود پیدا کند وضعیت روستاهای کشور به همین منوال پیش خواهد رفت و شاهد مهاجرت بیشتر از روستاها به شهرها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی کشور بیشتر از جمعیت ۱۴۰ کشور دنیاست، گفت: در حدود ۱۴ کشور توسعه‌یافته در دنیا یا سازمان توسعه روستایی و یا حتی وزارت امور روستا دارند در حالی که ما با این حجم از جمعیت روستاییان از این مهم محروم هستیم.

نماینده مردم اسفراین در مجلس تصریح کرد: در این طرح، سازمان توسعه و عمران روستایی از ادغام سازمان تعاون روستایی، دفتر امور اجرایی بنیاد مسکن، دفتر حمل‌ونقل روستایی سازمان راهداری و هر دفتر مرتبط با امور روستاها در سازمان‌های مختلف، تشکیل خواهد شد.

وی در تشریح وظایف سازمان توسعه و عمران روستایی در این طرح مجلس، توضیح داد: بخشی از وظایف سازمان توسعه و عمران روستاها، تقویت تشکل‌های مردمی در روستا، محور قراردادن تولید در روستاها و رونق دادن آن به‌منظور باز کردن فضای اقتصادی و توسعه روستاها، خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر همه کمک کرده، فرهنگ‌سازی شود و نمایندگان محترم مجلس همت کنند با ایجاد سازمان توسعه و عمران روستایی، روستاها دارای متولی مشخصی خواهند بود که یک مسیر درستی برای آبادانی روستا ایجاد خواهد کرد که نقش مؤثری در ماندگاری فعال جمعیت روستاها خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =