تورم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در بررسی دلیل وجود تورم در اقتصاد ایران گفت: تورم مشکل امروز و دیروز نیست و بحثی بنیادین در اقتصاد کشورمان است. 

جعفر قادری در گفت‌وگو با «روستانیوز» تورم را یکی از مشکلات مهم اقتصاد ایران مطرح کرد و توضیح داد: سه عامل سوءمدیریت، تحریم‌ها و کرونا از دلایل اصلی مشکلات امروز اقتصاد ایران هستند که البته اگر مدیریت درستی در زمینه اقتصاد داشتیم و تدابیر درستی به کار می‌بردیم، کنترل دو بحران تحریم و کرونا از دستمان خارج نمی‌شد.
نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: اقتصاد دولتی، تک‌محصولی، غیرمتنوع و به دور از دانش بنیادین و تولید وابسته به خارج، محدودیت‌هایی دارد که با هر بحرانی به چالش کشیده می‌شود. وقتی در شرایطی قرار داریم که با هر اتفاقی درآمد ارزی کاهش می‌یابد و هر نوسان ارز هم بر افزایش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد، دیگر تورم ناشی از این نوع مدیریت اقتصادی غیرقابل اجتناب خواهد بود.
وی ادامه داد: دولت ما دو منبع درآمدی عمده دارد؛ یکی نفت و دیگری مالیات که ساختار مالیاتی تاکنون به گونه‌ای بوده است که نتوانسته نیازهای جاری را تأمین کند. از سوی دیگر، دولت با کاهش فروش نفت و عدم‌بازگشت پول حاصل از فروش آن، به‌شدت با کاهش درآمد و کسری بودجه مواجه شده است. با این حال دولت همین درآمدهای اندک را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد و ریال دریافت می‌کند که متعاقب آن، پایه پولی بانک مرکزی افزایش می‌یابد و رشد نقدینگی هم نتیجه‌ای جز تورم ندارد.
قادری در مقایسه ایران با بسیاری از کشورهای دیگر که توانسته‌اند تورم را به‌طور کامل کنترل کنند، بیان کرد: سایر کشورها مانند ایران وابسته به درآمدهای ارزی نیستند و اگر هم بخواهیم کشورهای عربی را که به فروش نفت وابسته هستند مثال بزنیم، آن‌ها در شرایط تحریمی قرار ندارند و به‌راحتی معاملات تجاری خود را انجام می‌دهند و ارز حاصل از فروش نفت خود را دریافت می‌کنند. مانند ایران قبل از انقلاب که نفت را صادر می‌کرد و در تأمین هزینه‌های خود مشکلی نداشت. اگر فروش نفت کشورهای عربی قطع شود، آن‌ها هم مانند ایران دچار چالش خواهند شد؛ زیرا حذف درآمدهای نفتی به هر دلیلی که رخ دهد، درآمدهای ارزی کشورهای تک‌محصولی این‌چنینی را کاهش خواهد داد.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: باید سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران تغییر کند و در غیر این صورت تغییر افراد چندان مهم نخواهد بود. البته ترامپ و بایدن یک تفاوت عمده و مهم دارند و آن این است که ترامپ با سیاست‌های خشن و روحیه تک‌روی که داشت، نتوانست جامعه جهانی را برای فشار حداکثری بر ایران متحد کند و اجماع جهانی علیه ایران تشکیل دهد، اما دموکرات‌ها با رهبری بایدن می‌توانند درصورت ادامه سیاست خصمانه آمریکا نسبت به ایران این اجماع جهانی را ایجاد کنند.
 وی اضافه کرد: در شرایط فعلی نقدینگی باید به‌سمت تولید هدایت شود. این سرگردانی نقدینگی بین بازارهای مختلف و به‌خصوص خروج نقدینگی از بازار سرمایه، به‌شدت برای تولید و کنترل تورم آسیب‌زاست. نقدینگی مانند جریان سیل وارد بازار خودرو، مسکن و... می‌شود که ادامه این روند مشکلات غیرقابل جبرانی را ایجاد می‌کند؛ همان‌گونه که می‌بینیم اکنون نیز در شرایط نرمالی قرار نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =