آلبرت بغزیان

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه در نقد وضعیت اقتصادی ایران و دلیل وجود تورم گفت: تورم یک مسأله ساده اقتصادی نیست که فقط یک ریشه داشته باشد. تورم ناشی از دلایل مختلف بوده و مدیریت اقتصادی و نقدینگی تنها یکی از عوامل تأثیرگذار در آن است. البته کنترل نقدینگی بسیار حائز اهمیت است و طبق آماری که بانک مرکزی منتشر می‌کند، نقدینگی همچنان درحال افزایش است؛ پس چرا شرایط این‌گونه است؟

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: اتفاقاً مسئولان این حوزه باید پاسخگو باشند، نه ما کارشناسانی که همیشه هشدار داده‌ایم. حتی در جلساتی هم که برگزار می‌شود، نمایندگان این نهادها همیشه غایب هستند و ما همیشه درحال انتقاد کردن هستیم و گوش شنوایی هم نیست. نقدینگی یک‌شبه افزایش نمی‌یابد و آمار رشد نقدینگی روزانه را بانک مرکزی دارد و می‌تواند متوجه میزان رشد نقدینگی شود. مشکل این‌جاست که اراده‌ای برای کنترل نقدینگی وجود ندارد.
وی درخصوص نقش بازار سرمایه در کنترل تورم عنوان کرد:‌ بازار سرمایه نقش مهمی در هدایت نقدینگی به‌سمت تولید دارد. تولید می‌تواند در کنترل تورم تأثیرگذار باشد. سال گذشته که رشد بازار سرمایه بسیار مثبت بود هم گفتم و اکنون هم می‌گویم که افزایش رشد بازار سرمایه تأثیر مثبتی بر اقتصاد و به‌خصوص تولید دارد و باید از بورس حمایت شود، زیرا هم نقدینگی را از سرگردانی خارج و وارد بخش تولید کرده و هم سرمایه لازم برای افزایش تولید را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند.
این اقتصاددان ادامه داد: البته این‌که سهام ایران‌خودرو از یک‌هزار و 200 به ۳۰۰تومان رسیده است، به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست، زیرا این شرکت و مابقی شرکت‌های تولیدی در بورس با کاهش درآمد مواجه می‌شوند و افزایش قیمت محصول نهایی آن‌ها تورم را بیش از گذشته به کشور تحمیل می‌کند. این‌گونه نیست که با ریزش بورس اتفاق مثبتی رخ دهد؛ کاملاً برعکس است.
بغزیان در ادامه خاطرنشان کرد: ‌مردادماه که رئیس‌جمهور درخصوص گشایش اقتصادی صحبت کرد، قرار بود این خبر خوش سبب رشد بازار سرمایه شود، اما تأثیر سخنان وی به‌شدت منفی بود و با ریزش بورس که البته طبیعی هم نبود و نیست، مواجه شدیم. 
وی اضافه کرد: به‌جای این‌که در روزهای نخست با کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا ریزش را کنترل کنند، بورس را رها کردند. باید مسئولان و مدیران بورس پاسخگوی تصمیمات اشتباه خود باشند و مواخذه شوند، زیرا آنچه رخ داده، اصلاً روند طبیعی نداشته و اثر سوء خود را بر اقتصاد و تولید گذاشته است. البته آینده بازار سرمایه روشن و مثبت است و بالاخره در مسیر رشد قرار خواهد گرفت.
بغزیان با اشاره به تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا تصریح کرد: آمدن بایدن نوید بهترشدن اوضاع برای دنیاست. بایدن در زمان شعارهای انتخاباتی خود وعده بازگشت به تمامی معاهده‌های بین‌المللی را مطرح کرده بود که برجام هم یکی از آن‌هاست؛ لذا بازگشت آمریکا به برجام و کاهش فشار تحریم‌ها می‌تواند شرایط بهتری را برای ایران رقم بزند؛ بنابراین می‌توان به آینده امید داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =