پول

عضو هیئت ‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در بررسی ریشه‌های تورم افسارگسیخته در اقتصاد ایران گفت: مشکل اصلی تورم در ایران، چاپ پول بی‌حساب و کتاب توسط بانک مرکزی است. دولت بسیار بزرگ شده و برای گذران امور خود نیاز به ریال زیادی دارد و چاپ بیش از اندازه پول، اثر تورمی بالایی با خود به‌همراه داشته. این درحالی است که این موضوع را هم دولت می‌داند و هم کارشناسان اقتصادی، اما انتقادات ما تاکنون راه به‌جایی نبرده است.

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار کرد: دولت که سال‌هاست درآمدی جز اخذ مالیات و فروش نفت نداشته و اکنون هم درآمدهای نفتی خود را از دست داده و حتی این درآمدها نصف بودجه را هم پاسخگو نیست، حال کسری بودجه خود را با کمک بانک مرکزی (چاپ اسکناس بدون پشتوانه) مرتفع می‌کند که نتیجه این کار، افزایش نقدینگی بیش از گذشته خواهد بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در وضعیت فعلی حتی نباید دستمزدها افزایش یابد، زیرا به محض افزایش دستمزدها با رشد قیمت کالاها در کشور مواجه خواهیم شد که همین اتفاق هم اثر تورمی با خود به‌همراه دارد. بهتر است به‌جای هر روز فقیرتر کردن مردم، تلاش شود شرایط ثابت بماند و تورم کنترل شود. درست است یک فرد بازنشسته نیاز به حمایت دارد، اما هرچه بر حقوق او افزوده شود، با توجه به شرایط تورم او بیش‌تر از میزان افزایش حقوقش، فقیرتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: بازار سرمایه در جذب نقدینگی و کمک به تولید، بسیار کارساز خواهد بود. این درحالی است که این روزها شاهد حمایت از این بازار نیستیم و دولت هم نتوانسته درآمد زیادی از این بازار کسب کند. اکنون هم موج بی‌اعتمادی بر فعالان این حوزه حاکم شده و وعده‌های حمایتی‌ نیز محقق نشده است که این شرایط تأثیر منفی خود را بر اقتصاد، تورم و ادامه سرگردانی نقدینگی خواهد گذاشت.
بخشی در رابطه با تأثیر تغییر رئیس‌جمهور آمریکا بر حل مشکلات اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: اگر قرار بر ادامه سیاست فعلی باشد، آمدن بایدن گرهی را باز نمی‌کند، زیرا هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها علاقه‌مند به مذاکره با ایران بودند و هستند. مهم این است ایران وارد مذاکره شود و شاید آمدن بایدن بتواند در ترمیم بی‌اعتمادی‌های گذشته نقشی داشته باشد، اما مسأله رویکرد ایران است که بخواهد با دنیا تعامل کند یا خیر، زیرا درصورت عدم‌تعامل با دنیا، شرایط اقتصادی سخت‌تر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =