دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی برگزاری دوره های آموزش سیاست های کلی توسعه روستایی و عشایری گفت: باید فعالیت هایمان را متمرکز کنیم توسعه روستایی و سهم روستاها را در توسعه و پیشرفت کشور تعریف کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشست هم اندیشی برگزاری دوره های آموزش سیاست های کلی توسعه روستایی و عشایری روز شنبه ۲۴آبان ۱۳۹۹، با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس و اعضای کمیته توسعه روستایی و عشایری و تنی چند از معاونین و مدیران سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور  برگزار شد.  

دکتر محسن رضایی در این نشست ضمن تشکر از اعضای حاضر در نشست، با اشاره به ضرورت ها و  الزامات الگوی توسعه روستایی در کشور افزود: براساس گزارش های شما، کارهای خوبی در بخش اجرایی کشور در امور توسعه روستایی صورت گرفته اما آسیب شناسی از این فعالیت ها صورت نگرفته و لازم است آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت گیرد تا مشخص شود چرا تلاش های بخش اجرایی کشور به بهره وری در روستا منجر نشده است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تدوین الگوی توسعه روستایی تاکید کرد و افزود: موفقیت های کمتر بخش اجرا را باید در فقدان الگو جامع توسعه روستایی دید. الگویی که زیست بوم محور باشد یعنی در تدوین آن در هر منطقه ای به تناسب اقلیم و ظرفیت های آن توجه شود. نه هر الگوی دیگری که از کشورها و جوامع بین المللی اتخاذ می شود بلکه از این نمونه ها بهره گیری شود اما نباید الگوهای غیر بومی را دربست پذیرفت.

دکتر رضایی در ادامه این نشست در فوریت تدوین الگوی توسعه روستایی از سوی دست اندرکاران به ویژه کمیته توسعه روستایی و عشایری خواست تا نسبت به تدوین الگو اقدامات عاجل به عمل آورند و افزود: الگوی توسعه روستایی باید مبتنی بر سه رکن اصلی باشد: اول، مسئله جمعیت و کیفیت آن؛ دوم ارتباط مستمر، پویا و تعامل سازنده بین روستا و شهر و سوم مدیریت و حکمروایی در روستاها.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضروت ارایه آموزش به متولیان و دست اندکاران امور روستایی گفت: باید دید که دهیاران و شوراها در روستاهای ما باید چه ویژگی های را برای کسب این آموزش ها داشته باشند و متناسب با این ویژگی ها دوره های آموزشی برگزار گردد. الگوی توسعه روستایی می گوید که چه آموزش هایی و با چه اولویت هایی صورت گیرد و نسبت دانش نظری و تجربی هم در آن مشخص گردد. باید فعالیت هایمان را متمرکز کنیم توسعه روستایی و سهم روستاها را در توسعه و پیشرفت کشور  تعریف کنیم.
  
در ابتدای این نشست دکتر محمدتقی آذرشب، رئیس کمیته توسعه روستایی و عشایری گزارشی از فعالیت های این کمیته از بدو شکل گیری آن ارایه کرد و سپس در زمینه برنامه های سال جاری به ویژه برنامه جامع ارایه «دوره های آموزش سیاست های کلی توسعه روستایی» شامل محورهای نهادی سیاسی؛ اقتصادی؛ محیطی اقلیمی؛ فرهنگی اجتماعی و کالبدی فضایی مطالبی را شرح داد و در ادامه این نشست دکتر قربانی، معاون امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور پیرامون تاریخچه  روند شکل گیری «مدیریت محلی در امور روستاهای کشور» ارائه داد. همچنین دکتر زیارتی رئیس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی این سازمان گزارشی در خصوص فعالیت های آموزشی این مرکز به دبیر مجمع ارائه کرد.

        

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =