کد خبر: 9578
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
خلخال

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خلخال گفت: حفظ بافت‌های معماری و تاریخی این شهرستان مورد توجه بنیاد مسکن و دهیاران این شهرستان در ساخت و سازهای روستایی قرار می‌گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، علی درویشی افزود: در راستای نشست‌ها و امضای تفاهم‌نامه ، اداره میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی و بنیاد مسکن توسعه روستایی را بر اساس حفظ بافت معماری و تاریخی روستاها مورد توجه قرار داده‌اند.

وی اظهارداشت: بر اساس این تفاهم‌نامه موارد فوق توسط بنیاد مسکن اجرا و آیین‌نامه و ضوابط جهت حفظ بافت تاریخی روستا توسط میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و همچنین به خانه‌هایی که با ویژگی‌های فوق احداث و یا بازسازی می‌شوند مجوز فعالیت بوم‌گردی تعلق خواهد گرفت.

وی گفت: استفاده از مصالح بومی متناسب با شرایط آب و هوایی روستا و افزایش استحکام بنا و رعایت مقررات ملی ساختمان همراه با رعایت حفظ بافت سنتی و معماری کهن منطقه در ساخت و ساز ساختمان‌های روستایی مورد توجه مجریان و متقاضیان طرح‌های مقاوم سازی مسکن روستایی این شهرستان قرار می‌گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همچنین افزود: با توجه به اینکه در معماری ساختمان‌های روستایی مصالح بومی متناسب با شرایط اقلیمی بکار گرفته شده و ساختمان‌ها در مقابل شرایط آب و هوایی مقاوم می‌شوند اتلاف انرژی در واحدهای مسکونی جدید ساخته شده در روستا به حداقل کاهش می‌یابد.

درویشی اظهارداشت: داشتن توازن و تقارن با رعایت مقیاس انسانی و تجانس با محیط روستا و قرار گرفتن مناطق مسکونی در موقعیت استژاتژیک آب و هوایی و دفاعی و استفاده از زمین‌های کشاورزی و همچنین ایجاد باغات میوه و همگون کردن دام با محیط طبیعی روستا و مراتع جاذبه و چشم‌انداز خاصی به روستا می‌بخشد.

وی گفت: در صورت توجه به بافت‌های معماری و سنتی روستا و همچنین آداب و رسوم و تولید صنایع دستی همراه با ارائه محصولات ارگانیک به گردشگران موجب توسعه صنعت گردشگری در روستاهای منطقه شده و گردشگران آسایش و سلامتی را در زندگی روستایی تجربه خواهند کرد.

وی تشریح کرد: انجام چنین اقداماتی رغبت و ماندگاری گردشگران را در روستاها افزایش داده و درآمد حاصل از عرضه تولیدات و محصولات روستایی به گردشگران افزایش چشمگیری داشته و در اقتصاد روستایی قابل لمس خواهدبود.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =