تشنه

کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری موجب کاهش منابع آب زیر زمینی و خشک شدن باغ‌ها شده است‌. استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های پر بارش و پرآب کشور در گذشته بود که امروزه با مشکل کم بارشی مواجه شده است‌.

 بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری سال به سال کاهش می‌یابد و مشکل کم‌آبی در این استان روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود‌. کاهش بارش‌ها بر روی منابع آب زیر زمینی تأثیر گذاشته است، قنات‌ها یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند‌. آب‌دهی چاه‌ها روزبه‌روز کم‌تر می‌شود و برخی از چاه نیز در آستانه فصل پاییز خشک شده‌اند‌. با نگاهی به باغ‌ها و خشک شدن سرشاخه‌های درختان گردو و بادام متوجه می‌شویم که این درختان در فصل تابستان از آب کافی بهره‌مند نبوده‌اند‌. در حال حاضر درختان باغ‌ها به‌علت کمبود منابع آب در این استان در حال خشک شدن هستند‌. وضعیت خشک شدن درختان در مناطقی ازجمله شهرستان لردگان و روستاهای شهرستان شهرکرد (دستگرد امامزاده، سورک، دهنو، ایرانچه) به‌خوبی مشاهده می‌شود‌. برخی باغ ها به‌صورت کامل در این مناطق خشک شده‌اند‌. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در زمینه کم‌آبی و کاهش بارش‌ها گفت: استان چهارمحال و بختیاری با مشکل کاهش بارش‌ها مواجه شده است و کم‌آبی در این استان ایجاد شده است‌. الگوی بارش در چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است و اغلب بارش‌ها در طول فصل زمستان به‌صورت باران است. شاهرخ پارسا بیان کرد: کاهش بارش‌ها در این استان از سال زراعی ۸7-۸6 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد‌. وی با بیان این‌که تجمیع کمبود بارش در این استان به یک‌هزار و ۳۰۰ میلی‌متر رسیده است، اظهار داشت: میانگین بارش سالانه چهارمحال و بختیاری ۵۸۰ میلی‌متر است‌. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که عمده بارش‌های چهارمحال و بختیاری در گذشته به‌صورت برف بوده است، تصریح کرد: در گذشته ۶۵ درصد بارش‌ها به‌صورت برف در این استان گزارش می‌شده است و این در حالی است که اکنون ۲۰ درصد بارش‌ها در این استان به‌صورت برف است‌.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین سال زراعی گذشته ۴۱ درصد کاهش بارندگی دارد‌. وی عنوان کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین بلندمدت دوره مشابه ۴۶ درصد کاهش بارندگی دارد‌. وی تأکید کرد: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری 4/312 میلی‌متر گزارش شده است‌. مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طی پیش‌بینی‌های انجام شده در سال زراعی جدید بارش‌ها از سال گذشته بیش‌تر می‌شود؛ اما جبران‌کننده کمبود بارش‌ها نیست‌. افزایش دمای هوا در چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین دلایل تغییر الگوی بارش از برف به باران بوده است. کارشناس منابع آب و استاد دانشگاه در زمینه کاهش بارش‌ها گفت: افزایش دمای هوا در چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین دلایل تغییر الگوی بارش از برف به باران بوده است‌. علی‌حسین صبوری بیان کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب گرم شدن هوا می‌شوند که این امر نیز در پی صنعتی شدن و توسعه واحد‌های صنعتی ایجاد می‌شود‌. وی ادامه داد: افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی نقش مهمی در افزایش گازهای گلخانه‌ای در سطح استان و کشور دارد‌. این کارشناس منابع آب تأکید کرد: طی بررسی‌های انجام شده دمای هوا در ماه مرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7/1 درجه سانتی‌گراد و نسبت به میانگین 5/1 درجه افزایش داشته است‌. وی گفت: تغییر الگوی بارش در این استان از برف به باران موجب شده است که آب حاصل از بارش در خاک نفوذ نکند و از طریق آب‌های جاری و رودخانه‌ها از استان خارج شود‌. این در حالی است که منابع زیر آب زیرزمینی در این استان تقویت نمی‌شوند و سطح آب‌های زیرزمینی در این استان کاهش می‌یابد‌.

وی بیان کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موجب فرونشست زمین می‌شود که در حال حاضر در بسیاری از مناطق چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است‌. قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین منابع تأمین‌کننده آب بخش کشاورزی و باغی در استان چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌روند که در تابستان امسال با کاهش شدید آبدهی مواجه شده‌اند‌. قنات‌ها در این استان به‌صورت مستقیم نمی‌توانند آب باغ‌ها را تأمین کنند و بسیاری از کشاورزان و باغداران در این استان در کنار قنات استخر ایجاد کرده‌اند و آب را در ابتدا به مدت شش تا ۲۴ ساعت ذخیره‌سازی می‌کنند تا حجم آب افزایش یابد و سپس آب را برای آبیاری مصرف می‌کنند‌. در این میان مشاهده تعداد بی‌شمار تانکر‌های فلزی در باغ‌های کشاورزی خود بیانگر وضعیت کمبود آب برای آبیاری باغ‌ها در این استان است‌. یکی از کشاورزان روستای دستگرد امامزاده شهرستان شهرکرد در این خصوص گفت: باغداران و کشاورزان این منطقه با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند و باغ‌های این منطقه در حال خشک شدن است‌.

اسماعیلی بیان کرد: منابع آب زیرزمینی در این منطقه بسیار کم شده است و برخی از چاه‌های آب خشک شده است‌. باغداران در حال حاضر در برخی مناطق به امید این‌که بارش‌ها در سال آینده افزایش یابند و مشکل کم‌آبی برطرف شود از تانکر برای آبیاری استفاده می‌کنند تا تابستان امسال سپری شود و درختان خشک نشوند‌.

وی گفت: برخی باغداران نیز باغ‌ها را رها کرده‌اند و هزینه‌ای نیز برای آبیاری با تانکر نمی‌کنند که این باغ‌ها خشک شده‌اند‌.

یک‌هزار هکتار باغ‌ گردو در چهارمحال و بختیاری خشک شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه با اشاره به این‌که کاهش بارش‌ها و کمبود منابع آب بر روی باغ‌های استان تأثیر گذاشته است، گفت: یک هزار هکتار از درختان گردوی چهارمحال و بختیاری به علت کم آبی و خشک‌سالی خشک شدند‌. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: این استان دارای هفت‌هزار هکتار باغ گردو است که یک‌هزار هکتار از آن به علت خشک‌سالی و کاهش بارش‌ها خشک شده است‌.

 خشک شدن ۳۰۰ قنات در چهارمحال و بختیاری

مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه با اشاره به این‌که تعداد قنات‌های خشک شده چهارمحال و بختیاری افزایش یافته است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ قنات چهارمحال و بختیاری خشک شده است‌. طاهر نوربخش عنوان کرد: در استان چهارمحال و بختیاری ۸۴۰ قنات وجود دارد‌. مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تمام قنات‌های چهارمحال و بختیاری با کاهش آبدهی ۴۰ تا ۶۰ درصدی مواجه شده‌اند‌. وی ادامه داد: لایروبی قنات‌ها در این استان مورد توجه قرار گرفته است تا خسارت‌های بخش کشاورزی کاهش یابد‌. بررسی‌های میدانی از وضعیت قیمت باغ‌ها در این استان نشان می‌دهد که قیمت باغ‌ها نسبت به گذشته کاهش یافته است‌. کمبود منابع آب برای آبیاری باغ‌ها بر روی قیمت باغ‌ها تأثیر گذاشته است و قیمت‌ها را کاهش داده است‌. فروشندگان باغ در سطح استان افزایش یافته و تعداد خریداران کاهش یافته است‌. این در حالی است که باید تمهیدات لازم برای خشک شدن باغ‌ها در سطح استان در نظر گرفته شود و حمایت‌های لازم در این زمینه انجام شود‌. خشک شدن باغ‌ها موجب بیکاری باغداران و افزایش نرخ بیکاری در سطح استان می‌شود‌.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =