اقتصاد کشاورزی

رئیس هیئت ‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با انتقاد از تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت مبنی‌بر حذف معافیت مالیاتی کشاورزان گفت: مطمئناً در روند تصمیم‌گیری برای این مصوبه، کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته است. اگر در این مسیر از نظر فعالان و کارشناسان این حوزه استفاده می‌شد، در رابطه با مخاطرات این تصمیم حتماً هشدارهای لازم را می‌دادند.

حسین معصومی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: اگر قرار باشد کشاورزان اعم از خرد یا کلان که با سختی فراوانی درحال فعالیت هستند، بخشی از حداقل درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت آن‌ها باقی نمی‌ماند. دولت به‌جای حمایت از این بخش، تعهدات جدیدی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که نتیجه‌ای جز دلسردی کشاورزان درپی ندارد و به علت ریسک بالایی که کشاورزی در ایران دارد، کشاورزان آسیب‌های فراوانی می‌بینند؛‌ به‌طور مثال در همین حوزه ما چند سالی حرکت‌های خوب و اطمینان‌بخشی انجام شد، اما در سال‌جاری فعالان این حوزه با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.
وی با بیان این‌که یک تصمیم اشتباه، اثرات جبران‌ناپذیری بر پیکره کشاورزی وارد می‌کند، افزود: انتظار می‌رود نمایندگان مجلس در این خصوص ورود کنند و مانع از اجرای چنین مصوبه‌ای شوند، زیرا کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. طی چند ماه اخیر وضعیت مرغ، گوشت و شیر را مشاهده کرده‌ایم؛ کاهش تولید و افزایش قیمت حداقل تأثیری است که چنین تصمیم‌هایی به‌دنبال دارد.
معصومی در ادامه یادآور شد: تولیدکننده با اطمینان از بازار مصرف، ارتباط با دنیا و حل شدن موانع صادرات تولید خود را افزایش می‌دهد، اما وقتی در شرایطی قرار دارد که نمی‌تواند طرح توسعه‌ای اجرا کند و بی‌ثباتی بازار مانع انجام امور عادی اوست، دریافت مالیات دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیتش باقی نخواهد گذاشت.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بیان کرد: صادرات ایران در بخش کشاورزی چیزی بین هفت تا ۱۰میلیارد دلار است که معتقدم با توجه به شرایط فعلی ایران، امسال این میزان بیش از هفت‌میلیارد دلار نخواهد بود، اما اگر حمایت‌های لازم صورت بگیرد، این میزان می‌تواند افزایش یابد. وقتی کشاورز کالای مورد نیاز تولید خود را اگر امروز بخرد، مثلاً ۱۰ریال است و اگر فردا تهیه کند ۱۵ریال خواهد شد، این ثبات را چگونه در هزینه تولید لحاظ کند؟ چگونه باید این موارد را برای تولید محاسبه کند و کارش را ادامه دهد؟
معصومی در ادامه با انتقاد از مصوبه حذف معافیت مالیاتی گفت: به‌عنوان مثال در اراضی جنوبی کشور زمین‌هایی هستند که برای هیچ نوع فعالیت کشاورزی‌ای‌ قابل استفاده نیستند، جز پرورش آبزیان و در همین راستا عده‌ای سرمایه‌گذاری کرده و وارد این صنعت شدند. یک تا دو سال وضعیت کار خوب بود، اما امسال تولیدکنندگان آبزی در هرمزگان و بوشهر با چالش‌های جدی و کاهش تولید مواجه شدند. حال اگر قرار باشد به هزینه‌های این تولیدکنندگان مالیات هم اضافه شود، چه دلیلی دارد که به تولیدات خود ادامه دهند؟
وی ادامه داد: این درحالی است که کشاورزی با خوراک مردم مرتبط بوده و امنیت غذایی کشور وابسته به این بخش است. درحال حاضر زیرساختی هم برای دریافت مالیات وجود ندارد؛ مگر با رشد کشت و صنعت‌های بزرگ که امکان کنترل ریسک تولید را داشته باشند، وگرنه با وضعیت فعلی این تصمیم جز اثرات منفی و صدمه به امنیت غذایی نتیجه‌ای دربر ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =