کد خبر: 9300
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
تولید

صنایع تبدیلی کشاورزی از سودمندترین ارتباطات بین ۲ بخش کشاورزی و صنعت است که در هفت سال اخیر (دولت یازدهم و دوازدهم) حلقه‌های اتصال این بخش‌ها در کردستان رشد چهار برابری از نظر ظرفیت جذب مواد خام داشته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل توسعه است و تجربه ثابت کرده ایجاد این صنایع در مناطق مختلف موجب کاهش بیکاری‌ دائمی و فصلی در مناطق روستایی می‌شود.

ایجاد رشد و توسعه در بخش کشاورزی می‌تواند در افزایش ارزش افزوده، اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ضایعات و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشد.

صنایع تبدیلی بدلیل بکارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می‌تواند عاملی برای استفاده بهتر از این محصولات باشد و با توجه به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان تولید و مصرف متفاوتی هستند که تولید یا برداشت آنها معمولا در یک زمان مشخص و کوتاه انجام می‌شود اما مصرف آن در دوره طولانی تری صورت می‌گیرد.

از این رو صنایع تبدیلی می‌تواند با حفظ و نگهداری محصولات، به گونه‌ای در آنها تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در طی سال میسر باشد به همین دلیل ایجاد و گسترش این صنایع دارای برخی اثرهای اقتصادی از جمله ارزش افزوده، اشتغال، درآمدهای ارزی و همچنین استفاده بهینه از محصولات کشاورزی و به این ترتیب جلوگیری از اتلاف و ضایع شدن آنها می‌شود.

بهره برداران کشاورزی کردستان هم اکنون سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصول تولید و روانه بازار می‌کنند، برنامه سازمان جهاد کشاورزی رساندن تولیدات استان به مرز سالانه پنج میلیون تن است و با توجه به اهمیت ارزش افزوده در هر صنعتی توسعه فعالیت‌ صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از ضرورت‌های تکمیل کننده زنجیره برای تحقق افزایش تولید است.

برنامه ریزان بخش کشاورزی کردستان با پی بردن به این مساله در راستای سیاست‌های دولت برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه کمی و کیفی صنایع تبدیلی در استان را در دستور کار خود قرار دادند.

در نتیجه این سیاست‌ها میزان فرآوری محصولات کشاورزی کردستان از سالانه ۳۱۸ هزار تن در ۳۷ واحد ابتدای سال ۹۲ هم اکنون به یک میلیون ۲۱۱ هزار تن در ۱۷۰ واحد رسیده است.

فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان ۳.۸ برابر درصد رشد یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: فرآوری محصولات کشاورزی این استان در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید ۳.۸ برابر رشد یافته است.

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه میزان پایین فرآوری محصولات کشاورزی از موضوعات آزار دهنده بخش کشاورزی استان است، اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولید هم اکنون حدود یک میلیون و ۲۱۱ هزار تن شامل ۴۲ درصد کل محصولات تولیدی فرآوری می‌شود.

وی اضافه کرد: در هفت سال دولت تدبیر و امید احداث واحدهایی مختلفی برای فرآوری محصولات کشاورزی آغاز شد تا تعداد واحدها از ۳۷ واحد به ۱۷۰ مورد برسد و میزان فرآوری در آنها از ۳۱۸ هزار تن سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و ۲۱۱ هزار تن ارتقا پیدا کند.

سپری با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۲ میزان سرمایه گذاری انجام شده در واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی استان حدود ۲۴۴ میلیارد ریال بود، یادآور شد: اکنون این میزان با سرمایه گذاری چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد ریالی در هفت سال اخیر به چهار هزار و ۸۰۴ میلیارد ریال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این بخش از ۵۲۷ نفر ابتدای فعالیت خدمت دولت با افزایش یک هزار و ۲۴۹ فرصت شغلی به یک هزار و ۷۷۶ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: اکنون نیز ۲۷۸ طرح فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در دست اقدام است که با اتمام این واحدها برای یک هزار و ۲۳۸ نفر دیگر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی عمده طرح‌های اجرا شده را در بخش تولید خوراک دام و طیور، میوه خشک، بسته بندی غلات و حبوبات، واحدهای سردخانه، کارخانه آرد و کنسانتره اعلام کرد و افزود: این طرح ها حداقل از ۲۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

تسهیلات دولتی ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری بخش صنایع تبدیلی کردستان را تشکیل می‌دهد

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: ۲۵ درصد شامل یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال از چهار هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده هفت ساله اخیر در بخش صنایع تبدیلی این استان با استفاده از تسهیلات دولتی انجام شده است.

امید سلیمی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت تدبیر و امید، ۲۸ طرح با ظرفیت ۳۸۵ هزار تن با چهار هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری به ظرفیت فعلی صنایع تبدیلی استان اضافه شود که در آنها ۳۹۶ نفر به صورت مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های این استان در بخش توسعه فعالیت صنایع تبدیلی اظهار داشت این ظرفیت‌ها در کردستان شامل آب مناسب، محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، توت فرنگی، گندم، انگور، تولیدات سبزی و صیفی است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان علت اصلی مغفول ماندن صنای تبدیلی در این استان را عدم اجرای قانون و تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی و سردرگمی متقاضیان سرمایه گذاری اعلام کرد.

وی یادآور شد: دیگر دلایل مغفول ماندن صنایع تبدیلی در این استان شامل کمبود تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به این بخش، اصلاح خط مشی بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات با توجه به پتانسیل‌های استان نه نسخه کشوری، عدم تخصیص آب برای طرح‌های صنایع تبدیلی و غذایی در شهرستان‌های قروه و دهگلان است.

اعمال معافیت‌ مهمترین رکن توسعه بخش صنایع تبدیلی است

سلیمی اعمال معافیت‌های مختلف را مهمترین رکن توسعه بخش صنایع تبدیلی و راهکار برون رفت از عدم توسعه این بخش اعلام کرد و گفت: این معافیت‌ها می‌تواند در کاهش سود تسهیلات برای مناطق کمتر توسعه یافته، ‌اعطای تسهیلات به طرح‌های زیرساختی مانند سردخانه به عنوان مشوق و طرح‌های بسته بندی با هدف صادرات از راهکارهای برون رفت از این چالش باشد.

وی اضافه کرد: از دیگر راهکارهای برون رفت از چالش صنایع تبدیلی، توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی و ایجاد امکانات زیرساختی برای اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی به خصوص در شهرستان‌های قروه و دهگلان به عنوان دشت‌های ممنوعه، تعمیم معافیت‌های بیمه‌ای برای پنج نفر در هر طرح و ارایه مشوق‌های صادراتی به این صنایع است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =