کد خبر: 9256
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
صادرات

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان در نیمه نخست سال جاری با ۴۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل خود به ۲۰۲ میلیون دلار رسید.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شهریار حنیفی اظهار داشت: میزان صادرات محصولات کشاورزی از کردستان در این مدت ۵۴۸ هزار تن بود که ارزش ریالی این میزان صادرات حدود ۳۰ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اضافه کرد: صادرات محصولات کشاورزی استان در ۶ ماهه اول ۹۹ با توجه به ارزش ۳۷۸ میلیون دلاری کل صادرات گمرکات استان بیش از ۵۳ درصد از کل صادرات کردستان را تشکیل می‌دهد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به اینکه دولت آمریکا حلقه تحریم‌ها را تنگ تر کرده و بر بخش‌هایی از اقتصاد ایران مانند پتروشیمی، معدن و فولاد تحریم ها را تسری داده، همین موضوع باعث تمرکز بیشتر بر صادرات بخش کشاورزی شده و این افزایش صادرات را بدنبال داشته است.

حنیفی یادآور شد: صادرات محصولات کشاورزی در زمان شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و این اتفاق در حالی بود که نفت، مشتقات نفتی، صنایع معدنی و کانی‌های فلزی کاهش صادرات را تجربه کردند.

وی گفت: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان بر اساس ارزش دلاری در نیمه نخست سال قبل ۱۳۷ میلیون دلار بود که امسال با ۴۷ درصد افزایش به ۲۰۲ میلیون دلار رسیده است.

حنیفی تاکید کرد: همچنین میزان صادرات این محصولات بر اساس وزن نیز نسبت ۲۶۵ هزار تن نیمه نخست سال گذشته با رشد بیش از ۲ برابری به ۵۴۸ هزار تن رسیده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: بر اساس خود اظهاری صادرکنندگان بیش از ۷۱ میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی مربوط به تولیدات استان کردستان بوده که شامل ۳۵ درصد از ۲۰۲ میلیون دلار است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =