چرم شترمرغ

مشکلات پیش روی تولید چرم از شترمرغ و صادرات آن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  تولید چرم از شترمرغ فرصتی بکر و ارزآور، اما مغفول مانده امشب ۲۹ مهر ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور حاجی بابایی کارشناس چرم، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس و حسینی خواه صادرکننده چرم شترمرغ مورد بررسی قرار گرفت.

حسینی خواه تولید کننده و صادر کننده چرم شترمرغ با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف کشور از جمله یزد، تهران و خراسان جنوبی پرورش شتر مرغ انجام می‌شود گفت: مراکز پرورش شتر مرغ نمی‌توانند تمام محصولات جانبی مانند پوست را تبدیل به ارزش افزوده بیشتر کنند.

او با اشاره به اینکه ما در کشور شهرک صنعتی چرم داریم اظهار کرد: از میان شهرک‌های صنعتی چهار الی پنج واحد هستند که به صورت تخصصی تولید چرم شترمرغ را انجام می‌دهند و متاسفانه ارزش افزوده‌ای که باید اتفاق بیفتد به دست نمی‌آید.

این صادر کننده چرم شترمرغ خاطرنشان کرد: اگر تعداد مزرعه داران به ۲۰ واحد می‌رسید ، توجیهی وجود داشت تا یک نفر پوست را جمع آوری و به کارخانه ارسال کند، کارخانه چرم سازی ترجیح می‌دهد این پوست‌ها را از منابعی به دست آورد که بیشترین کشتار را دارند.

این صادرکننده چرم شترمرغ با اشاره به اینکه در فصل گرما از کیفیت پوست کم می شود گفت: متاسفانه در بخش چرم شترمرغ تقاضای زیادی نداریم ، در بازار داخلی به دلیل سخت بودن تولید محصولات چرمی و در بازار خارجی به دلیل تحریم با مشکلاتی روبرو هستیم.

حسینی خواه با اشاره به اینکه سیاست های حاکمیتی در کشور ما در این حوزه به صورت مقطعی است اظهار کرد: دو سال قبل به دلیل خشکسالی و گران شدن علوفه متاسفانه بسیاری از دامداران ما مجبور شدند گاو و یا گوسفند هایشان را زودتر از زمان مقرر ، کشتار کنند و  نتیجه آن این شد که هم گوشت و هم پوست گران شد، دولت این زنجیره را به صورت کامل ندیده است به طوری که وقتی به دامدار فشار می‌آید این فشار به کشتارگاه هم نیز منتقل می شود.

صنعت پرورش شترمرغ در کشور پراکنده است

مجتبی رضاخواه نماینده مجلس در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه صنعت پرورش شترمرغ در کشور پراکنده است و بخشی از کار در مقیاس‌های کوچک دنبال می‌شود افزود: طبیعی است که نمی‌توان انتظار داشت تا به این موضوع به مقیاس صنعتی نگاه کرد، وقتی به مقیاس صنعتی کشتار نمی‌شود کیفیت پوست هم پایین می‌آید، از منظر سیاستگذاری اگر قرار باشد ارزش افزوده در این صنعت ایجاد شود اول باید مقیاس آن بزرگ شود.

او با اشاره به اینکه احتمالاً مسئولین این امر؛ به موضوع توجه نکرده اند اظهار کرد: هدف از پرورش شترمرغ استحصال گوشت بوده است، در سایر فرآورده‌ها مانند پوست و ... احتمالا موضوع توجیه اقتصادی نداشته است، بنابراین حتما باید در زمینه صادرات سیاست‌گذاری کرد.

رضا خواه با اشاره به این‌که باید حمایت‌ها صورت گیرد تا  تولید  مقیاس کوچک به تولید مقیاس بزرگ تبدیل شود خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در این حوزه بحث سیاست‌گذاری است و دولت باید به صورت جدی و هماهنگ در این حوزه ورود پیدا کند.

حاجی بابایی کارشناس چرم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ در کشور سابقه ۲۰ ساله دارد افزود: در کشور ما بخشی از این حوزه به وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به وزارت صمت مربوط می‌شود، بیشتر مشکلات در بحث پرورش شترمرغ است.

او تصریح کرد: دباغی‌ها از لحاظ استاندارد در رده خوبی قرار دارند و می‌توانند محصولات خوبی را تولید کنند، لذا همکاری‌ها به صورت خاص باید بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت ایجاد شود تا مشکلات برطرف شود، بدون همکاری این دو، حل مشکلات میسر نخواهد بود.

این کارشناس چرم افزود: مشکل ما بحث زنجیره‌های تولید است، آفریقای جنوبی در بحث صادرات پوست شترمرغ و بازاریابی در مقام اول قرار دارد و برند‌های ایتالیایی را تغذیه می‌کند، ما نیاز به تولید شترمرغ داریم و این جزء سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه از همه جای دنیا شترمرغ آورده‌ایم عنوان کرد: دچار آمیختگی ژنتیکی شده‌ایم، در ایران متاسفانه استاندارد پوست درجه یک، زیر یک درصد است و این فاجعه است. در این حوزه واقعاً زنجیره‌ تولید وجود ندارد که بتواند بر روی بحث شناسه کار کند. اخیراً وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی اجازه داده است تا مرکز اصلاح نژاد شترمرغ را ایجاد کند لذا باید مرکز اصلاح نژاد، مورد کنترل و نظارت قرار بگیرد تا مشکلات برطرف شود.

پرورش شتر مرغ به صورت سنتی

محمد رمضانی پرورش دهنده شترمرغ در ادامه برنامه اظهار کرد: در استان خراسان جنوبی بیش از ۲۰ هزار قطعه شترمرغ به صورت سنتی پرورش داده می‌شود و قریب به ۵۰۰ خانوار در این صنعت درگیر هستند و پرورش شترمرغ انجام می‌دهند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه کشتارگاه ویژه شترمرغ وجود ندارد و خیلی از دوستان ما به صورت سنتی در محوطه‌های دامداری خودشان کشتار را انجام می‌دهند گفت: ما در کل کشور جزء اولین مجتمع‌های پرورش شترمرغ هستیم لذا ما به دنبال جلوگیری از خام‌فروشی هستیم تا بتوانیم محصولاتمان را فرآوری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =