کد خبر: 9227
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
دمنده

مدیرکل امور دهیاری‌ها و شورای اسلامی استانداری کردستان گفت: در نظر داریم از محل اعتبارات دولتی دهیاری‌ها، ۳۰۰ روستای دارای دهیاری در استان را به دستگاه دمنده آتش تجهیز کنیم.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، ابراهیم شریف پور اظهار داشت: این دستگاه‌ها در صورت تامین اعتبار طی ۲ سال (امسال و سال آینده) برای دهیاری‌هایی خریداری می‌شود که از نظر منابع طبیعی و آبخیزداری به مراتع و جنگل‌ها و از نظر حفاظت محیط زیست به مناطق حفاظت شده و در معرض آتش سوزی، نزدیک هستند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین باز از محل اعتبارات دولتی دهیاری‌ها تجهیز ۶۰ دهیاری به این دستگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که با جذب ۹ میلیارد ریال ۳۳ دستگاه خریداری و در اختیار دهیاری‌ها به عنوان پل ارتباطی دستگاه‌های اجرایی و جوامع محلی قرار داده شد.

مدیرکل امور دهیاری‌ها و شورای اسلامی استانداری کردستان افزود: مهمترین هدف از خرید این دستگاه‌ها سرعت بخشی در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع و مناطق حفاظت شده است و دهیاری روستاهای بانه، سقز، سروآباد، مریوان و سنندج در اولویت واگذاری بودند.

شریف پور یادآور شد: دهیاری‌های اولویت دار طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان بر اساس تعداد حریق‌های انجام شده در چند سال گذشته انتخاب و این دمنده‌ها در اختیارشان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: این اداره کل همچنین بدنبال جذب اعتبارات جدید برای خرید آتش خاموش کن جهت دهیاری‌های دیگر است تا جوامع محلی بتوانند در سریعترین زمان ممکن با برخی تجهیزات ابتدایی در دسترس هنگام بروز حوادث از جمله آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها اقدام کنند.

امسال در ۱۴۷ فقره آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی یک هزار و ۲۱۶ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت که از این میزان ۲۶۵ هکتار آتش سوزی در جنگل‌های طبیعی، ۸۷۳ هکتار در مراتع و ۷۷ هکتار در اراضی جنگلی این استان اتفاق افتاده است.

۴۴ هکتار از عرصه‌های طبیعی که دچار آتش سوزی شد در بانه، ۳۰۶ هکتار در سنندج، ۷۰ هکتار در سقز، ۱۴۹ هکتار در مریوان، ۳۳۴ هکتار در کامیاران، ۱۰۳ هکتار در بیجار، ۴۰ هکتار در قروه، ۹۷ هکتار در سروآباد، ۲۳ هکتار در دهگلان و ۴۶ هکتار در دیواندره بود.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =