مرغ

گلستان دومین قطب تولید مرغ در کشور است و سالانه حدود ۳۰۰هزار تن مرغ در ۹۷۱مرغداری آن تولید می‌شود، با این حال در روزهای اخیر مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها و مرغ‌فروشی‌های استان گلستان کمیاب شده است و موجودی بازار هم بیش‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. در این میان مسئولان معتقدند شرایط عرضه تغییر نکرده است، اما کارشناسان و تولیدکنندگان سیاست‌های نادرست دولت را عامل آشفتگی بازار مرغ می‌دانند.

کمبود و گرانی مرغ در بازار مشهود است
در این ارتباط رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان گرگان افزایش قیمت دان را دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ اعلام کرد و به بازار گفت: در روزهای گذشته مرغ در بازار گلستان کمیاب بود، اما در حال حاضر مرغ در بازار موجود، اما گران است.
رمضان احمدی با یادآوری این‌که در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و مراسم عروسی و عزا در استان، شاهد کاهش مصرف مرغ بودیم، افزود: هرچند در ماه‌های گذشته میزان مصرف مرغ در استان کاهش یافت، اما به دلیل افزایش قیمت دان و نهاده‌ها، میزان تولید و جوجه‌ریزی هم کاهش چشمگری داشته است.
وی با این توضیح که میزان مصرف مرغ در استان پس از شیوع کرونا بیش از ۵۰درصد و میزان مصرف روزانه فروشگاهی حدود ۳۰درصد کاهش داشته است، یادآور شد: قیمت مرغ در استان در فرودین ماه به هشت هزار تومان رسیده بود و همین کاهش قیمت باعث کاهش تولید شد.

توزیع مرغ منجمد به‌زودی
رئیس اتحادیه مرغ فروشان گرگان ادامه داد: هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ آماده طبخ در گلستان به ۲۰هزار و ۹۰۰ تومان رسیده، در حالی که قیمت مصوب آن ۱۷هزار و ۸۵۰تومان است.
احمدی با اشاره به این‌که به زودی توزیع مرغ منجمد به قیمت ۱۳هزار و ۹۰۰ تومان در استان آغاز می‌شود، تصریح کرد: مصرف روزانه فروشگاهی مرغ در استان در شرایط نرمال حدود ۴۰ تن است که هم‌اکنون به حدود ۳۰ تا ۳۵تن رسیده.

کاهش تولید نداشتیم، قیمت تمام شده بالاست
در حالی که رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان گرگان کاهش تولید را عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در استان می‌داند، اما معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان معتقد است دلیل اصلی افزایش قیمت را باید در مشکلات تأمین نهاده و قیمت بالای تولید جست‌وجو کرد.
عبدالغفار تخله با یادآوری این‌که سال گذشته تولیدکنندگان گلستانی ۲۹۵هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ را وارد بازار کردند، اظهار کرد: ۹۰درصد مرغ تولیدی استان مازاد است و وارد بازار سایر استان‌ها می‌شود.
وی با بیان این‌که تولید گلستان در ماه‌های گذشته کاهش نیافته و در شش ماهه نخست سال ۱۵۰هزار تن مرغ در استان تولید شده است، افزود: افزایش قیمت مرغ را باید در مشکلات موجود در زمینه تأمین نهاده‌ها و قیمت تمام‌شده تولید جست‌وجو کرد.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این‌که میزان جوجه‌ریزی و تولید در استان در ماه‌های اخیر کاهش نداشته است، ادامه داد: به طور میانگین در هر ماه ۱۳میلیون و ۵۰۰ تا ۱۵میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام می‌شود.
وی توضیح داد: گلستان مرغ مورد نیاز ۱۰استان را تأمین می‌کند و هم‌اکنون کمبودی در حوزه تولید مرغ در استان نداریم، اما با توجه به این‌که تابستان را سپری کرده‌ایم، میزان جوجه‌ریزی در مناطق گرمسیری کشور کاهش یافته و موضوع کمبود مرغ کشوری است و در استان مشکلی نداریم.
تخله تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته تلاش کردیم نهاده‌ها را برای تولیدکنندگان استان تأمین کنیم و تاکنون بین ۶۰ تا ۷۰درصد نهاده‌های مورد نیاز مرغداران استان تأمین شده، در شرایطی که میانگین سایر استان‌ها کم‌تر از این رقم است.

توان تولید از مرغدار گرفته شده
در حالی که تخله از تأمین ۶۰ تا ۷۰درصدی تأمین نهاده مورد نیاز مرغداران استان خبر می‌دهد، اما یک مرغدار گلستانی معتقد است شرایط فعلی موجود در بازار مرغ نتیجه سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های نادرست دولتی‌هاست.
رمضان تجری اظهار کرد: وضعیت فعلی بازار مرغ به موضوعات 5/1 تا دو ماه گذشته باز می‌گردد؛ در آن زمان نهاده پیدا نمی‌شد و مسئولان مدعی هستند نهاده مورد نیاز را برای تولیدکننده تأمین کرده‌اند، در حالی‌که تنها ۲۰ تا ۲۵درصد نهاده مورد نیاز تأمین شد.
وی با اشاره به این‌که در ماه‌های گذشته یارانه واکسن و دارو هم قطع شد، افزود: در این شرایط مرغدار به نقدینگی بسیار زیاد نیاز داشت، چرا که قیمت واکسن، دارو و... نسبت به دوره جوجه‌ریزی قبل بیش از سه برابر افزایش یافته است.

قیمت‌گذاری مرغ سلیقه‌ای است
این تولید کننده گلستانی با انتقاد از قیمت‌گذاری مرغ گفت: در شرایطی که قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار افزایش چشمگیری داشته و روند قیمت دارو و واکسن صعودی است، اما در قیمت‌گذاری مرغ سلیقه‌ای عمل می‌شود و نظر تولیدکننده لحاظ نمی‌شود.
وی با اشاره به این‌که در این شرایط توان تولید از مرغداران گرفته شده است، بیان کرد: مسئولان از بیان حقایق سر باز می‌زنند، در حالی که آمار موجود گویای بسیاری از مسائل در حوزه تولید است.
تجری ادامه داد: بهتر است مسئولان آمار موجود در اداره کل دامپزشکی، جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران را منتشر کنند تا مشخص شود چند میلیون قطعه‌ جوجه‌ریزی شده و چه میزان نهاده تحویل تولیدکننده شده است.
وی تأکید کرد: در شرایطی که تنها حدود ۲۰ تا ۲۵درصد از نهاده مورد نیاز تولیدکننده تحویل شده، اما دان به وفور در بازار آزاد با قیمت گزاف موجود است و سوال این‌جاست که این نهاده‌ها از کجا به بازار آزاد رسیده و چرا به دست تولیدکننده واقعی نرسیده است.
تجری از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مسئولان انتقاد و تصریح کرد: بی تدبیری مسئولان، عدم مدیریت صحیح و دروغگویی باعث شده مصرف‌کننده به دنبال یافتن مرغ و تخم‌مرغ در بازار استان باشد، در حالی که گلستان ظرفیت بالایی در حوزه تولید دارد و دومین قطب تولید مرغ در کشور است.

وی با اشاره به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های نادرست موجود ضربه سنگینی به تولید زده است و این ضربه به سادگی قابل جبران نیست.

کمبود مرغ و قیمت بالای آن موضوعی کشوری است
یک کارشناس حوزه تولید هم به وضع موجود انتقاد کرد و گفت: کمبود مرغ و قیمت بالای آن موضوع کشوری است و اوضاع گلستان به نسبت سایر استان‌ها بهتر است.
رضا مبصری با بیان این‌که مسئولان اعلام می‌کنند حدود ۶۰درصد از نهاده‌های تولید را برای مرغداران استان تأمین کرده‌اند، افزود: تولیدکننده این رقم را تأیید نمی‌کند و آنان معتقدند تنها بین ۳۰ تا ۴۰درصد نهاده با ارز دولتی تحویل شده است.
وی با این توضیح که قیمت دولتی کنجاله سویا دو هزار و 700 هزار تومان، اما قیمت بازار آزاد آن ۱۴هزار تومان است، ادامه داد: با فرض این‌که مرغدار ۵۰درصد نهاده مورد نیاز را در بازار آزاد تهیه کرده باشد، باز هم کنجاله سویا هشت هزار و ۹۰۰ تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود.

کاهش کشتار مرغ در گلستان
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان هم با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری مرغ بر مبنای قیمت دولتی نهاده انجام می‌شود، اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهد کشتار مرغ در استان نسبت به سال گذشته کم‌تر شده است. با گران‌شدن مرغ و کاهش توان خرید مصرف‌کننده، تقاضا کمتر شده، وگرنه قیمت مرغ در بازار گلستان بیش از این‌ها (۲۰هزار و ۹۰۰ تومان) افزایش می‌یافت.
مبصری تصریح کرد: در حالی که قیمت سویا و سایر نهاده‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش داشته، بالارفتن ۲۰درصدی قیمت مرغ در استان نسبت به سال گذشته و بلندمدت منطقی نیست و به ضرر تولیدکننده است.
وی با تأکید بر این‌که وضع موجود در بازار مرغ متأثر از سیاست‌گذاری‌ها و بسترسازی‌هایی است که در اختیار تولیدکننده نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به سیاست انکار رسیده‌ایم و مشکل این‌جاست که مسئولان چیزی را که وجود دارد می‌گویند نیست و آنچه نیست را می‌گویند هست؛ در این شرایط نمی‌توان به بهبود اوضاع امید داشت.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان اظهار داشت: کمیاب‌شدن مرغ در بازار گلستان و عرضه آن با نرخی بیش از قیمت مصوب حاصل سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های نادرست مسئولان امر است و برای افزایش تولید و پایان دادن به آشفتگی در بازار چاره‌ای جز بازنگری در برنامه‌ها وجود ندارد.

گزارش از زهرا بهرامی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =