کد خبر: 9203
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
صابری

با وجود افزایش هزینه‌های تولید و آشفتگی در بازار نهاده‌های دامی، می‌توان گفت قیمت مصوب دولتی گوشت مرغ هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد و قیمت واقعی، همان نرخی است که اکنون مرغ در بازار مشاهده می‌شود.

با توجه به کمبود نهاده‌های‌ دامی با نرخ مصوب و اختلاف معنادار قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار سیاه و با وجود این‌که دولت نیز اذعان دارد که نمی‌تواند تمام نیاز تولیدکنندگان را تأمین کند، اما هر سال اصرار دارد قیمتی را به‌عنوان نرخ مصوب اعلام کند؛ نرخی که هیچ‌وقت تولیدکننده‌ها از آن راضی نیستند، چراکه هزینه تولید و خرید نهاده را هم پوشش نمی‌دهد و نتیجه آن، ضربه به تولید است، زیرا تولیدکنندگان دیگر انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت. 
اکنون قیمت گوشت مرغ درحال نزدیک‌شدن به قیمت واقعی خود است. اگر می‌خواهیم تولید استمرار داشته باشد، باید قیمت بازار را به قیمت تولید نزدیک کنیم. تولیدکننده‌ها در یکی-دو سال اخیر برای تأمین نهاده تحت فشار زیادی بودند و کالای خود را با حداقل سود تمام‌شده به فروش می‌رساندند، اما باید به این موضوع توجه داشت که اگر تولیدکننده ضرر کند، تولید به مخاطره خواهد افتاد و آن‌وقت با کمبود گوشت مرغ در بازار روبه‌رو خواهیم شد و درنتیجه دولت در شرایط سخت اقتصادی که کشور با آن مواجه است، مجبور به واردات خواهد بود. تولیدکنندگان اکنون قیمت واقعی مرغ را کیلویی 22هزار تومان اعلام کرده‌اند که با توجه به هزینه‌ای که صرف تولید می‌شود، نرخ قابل‌قبولی است. ما می‌خواهیم سالانه 5/2میلیون تن مرغ تولید و امنیت غذایی کشور را در شرایطی که مردم توان خرید گوشت قرمز با قیمت بالا را ندارند، تأمین کنیم؛ بنابراین دولت و مردم هم باید با ما همراهی کنند. 
با وجود برآورده‌نشدن انتظارات صنعت طیور، امیدواریم سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای رقم بخورد که تولید به اندازه نیاز واقعی باشد تا بازار مصرف دچار چالش نشود، چراکه استمرار روند زیان مرغداران موجب شده است که آن‌ها رغبت و انگیزه خود را برای تولید از دست بدهند. از سوی دیگر، اگر دستگاه‌های مسئول به‌دنبال جلوگیری از حباب قیمت و کمبود مرغ در بازار هستند، انتظار می‌رود روند تأمین و توزیع نهاده تسریع شود تا مرغداران با بحران کمبود نهاده در ماه‌های آتی روبه‌رو نشوند.
بارها با مسئولان جلساتی برگزار کرده و گفته‌ایم که به‌رغم رشد چند برابری قیمت ذرت، کنجاله سویا و سایر ریزمغذی‌ها، گوشت مرغ کم‌تر از قیمت تمام‌شده تولید و حتی نرخ مصوب عرضه می‌شود که استمرار این روند صنعت مرغداری را به تعطیلی می‌کشاند، چراکه دیگر تولیدکنندگان قادر به جبران زیان‌های پی‌درپی خود نیستند. این درحالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار با وجود تأمین تنها بخش اندکی از نیاز مرغداران از سامانه بازارگاه، مبنای کل تولید را نهاده با نرخ مصوب اعلام می‌کنند که این امر با واکنش شدید تولیدکنندگان به‌سبب نبود سنخیت در هزینه‌های تولید و فروش مواجه می‌شود. در مجموع می‌توان گفت با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا، پیش‌بینی می‌شود روند فعلی رشد قیمت مرغ در بازار ادامه‌دار باشد، چراکه این صنعت دیگر تحمل زیان را ندارد و درصورت واقعی‌نشدن قیمت‌ها، باید منتظر تعطیلی واحدهای تولیدی بود. ‌
علی صابری- دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =