بودجه 98

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت اقتصاد کشور و تأثیر کسری بودجه که به‌دلیل حذف درآمدهای نفتی ایجاد شده است، گفت: در شرایطی هستیم که حذف درآمدهای نفتی یک توفیق اجباری است. جدا شدن اقتصاد و بودجه از نفت امر مهمی‌ بود که باید در سال‌های گذشته رخ می‌داد؛ اما اکنون به‌ اجبار با کاهش فروش نفت اتفاق افتاده است؛ بنابراین حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور را باید به فال نیک بگیریم.

جعفر قادری در گفت‌وگو با «روستانیوز» در بررسی راهکارهای رفع کسری بودجه توضیح داد: درحال‌حاضر باید با تقویت بخش غیردولتی و رونق فضای کسب‌وکار قانونی، تدابیری برای جذب سرمایه‌گذاری طراحی و اجرا شود. دولت نباید همچنان به‌دنبال واسطه‌گری باشد، چه در کار زیربنایی و چه در امور عمرانی نباید واسطه‌گری کند و باید این کارها به بخش خصوصی واگذار شود. امروز بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است.
وی در ادامه تأکید کرد: از این فرصت باید استفاده کنیم تا از اقتصاد تک‌محصولی وابسته به نفت رها شویم و اقتصادی مستقل از درآمدهای نفتی را پایه‌گذاری کنیم.
 قادری در پاسخ به این پرسش که در شرایط اقتصادی این‌ روزهای کشور که از یک‌سو شاهد افزایش قیمت مسکن، طلا و خودرو هستیم و از سویی ارزش پول ملی به‌شدت درحال کاهش است، تا چه زمانی شاهد این نوسانات خواهیم بود و راهکار کنترل شرایط چیست، گفت: وضعیت گرانی‌ها و افزایش نرخ ارز و طلا در شرایط فعلی طبیعی است؛ زیرا اقتصاد متأثر از انتظارات تولیدکننده و مصرف‌کننده است. وقتی در میزان عرضه و تقاضا با چالش مواجه شویم و نگرانی از فشارهای آمریکا و تحریم‌های ظالمانه افزایش یابد، عرضه‌کننده سعی می‌کند عرضه خود را کاهش دهد و متقاضی هم سعی می‌کند تا جایی‌که امکان دارد، ارز تهیه کند.
وی ادامه داد: متأسفانه دولت مدیریت لازم و تأثیرگذار را در این شرایط به کار نبسته است. مهم‌ترین وزارتخانه که این روزها می‌توانست ‌به ایفای نقش بپردازد، مدت‌ها با سرپرست اداره شد و چندین ماه وزیر صنعت نداشتیم.
 قادری در بیان پیش‌بینی خود از وضعیت تورم در نیمه دوم سال گفت: در رابطه با وضعیت اقتصادی و تورم در نیمه دوم سال باید دید برنامه‌های دولت برای کنترل بازار چگونه خواهد بود و فعلاً وضعیت قابل پیش‌بینی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =