روستای کرگان

دهیار روستای کرگان عرض باریک و شیب تند جاده تازه‌ ساخته شده روستا را ازجمله مشکلات مهم روستا عنوان کرد و گفت: نبود روشنایی مناسب، نبود امکانات رفاهی و تعمیرگاه در مسیر و مهم‌تر از همه، عدم تخصیص اعتبارات لازم برای اصلاح و توسعه جاده، با وجود این‌که کامیون‌های سنگین و تریلرهای استان از این جاده عبور می‌کنند، باعث بروز تصادفات شدید در این محور می‌شود.

به گزارش روستانیوز، فرض‌الله اسکندرزاده، دهیار جوان و تحصیل‌کرده کرگان که از سال85 این سمت را برعهده دارد، اظهار کرد: روستا ۳۲۰خانوار و ۹۶۲نفر جمعیت ساکن دارد که نیمی از آن‌ها به‌صورت فصلی در روستا زندگی می‌کنند.

وی افزود: یکی از کمبودهای روستای کرگان، سالن ورزشی است که جوانان روستا بسیار پیگیر آن هستند.

دهیار روستای کرگان ادامه داد: بیش‌تر اهالی به کار کشاورزی و دامپروری مشغولند و تعدادی از اهالی روستا نیز بازنشسته شیلات هستند. گندم و جو هم از مهم‌ترین محصولات تولیدی روستاست.

اسکندرزاده اضافه کرد: با توجه به این‌که روستای کرگان در مسیر جاده اصلی اردبیل به تهران و ورودی استان واقع شده و به‌واسطه باغ‌های زیبا و امن بودن منطقه، هر سال در ایام نوروز و فصل تابستان میزبان مسافران زیادی است. این روستا در مسیر دریاچه طبیعی نئور و ییلاق‌های اطراف آن و کوه‌های باغرو و باغ‌های گیلاس و آلبالوی معروف منطقه فولادلو قرار گرفته است و به‌تازگی نیز پل تمام‌شیشه‌ای منطقه هیر که در کنار باغ‌های شهر هیر و روستای کرگان ساخته شده، باعث شده کرگان یکی از بهترین مناطق گردشگری و توریستی استان اردبیل باشد.

وی ادامه داد: یکی از مکان‌های زیبایی که برای مسافران و گردشگران ساخته شده، دهکده توریستی باغ بهشت خاطره است. این دهکده در زمینی به مساحت 5/7هکتار در ورودی روستا ساخته شده و با سهامدار شدن اهالی کرگان به‌صورت تعاونی، محل بسیار مناسب و اقامتگاه خوبی برای جذب مسافران، گردشگران و حتی توریست‌ها در بخش بوم‌گردی خواهد بود. این مجموعه دارای امکانات ورزشی و تفریحی، اقامتی، کافی‌شاپ، رستوران سنتی، تالار، اقامتگاه بوم‌گردی، درختان میوه بسیار متنوع و محصولات ارگانیک، استخر پرورش ماهی و... است.

این مسئول روستا خاطرنشان کرد: این مجموعه توریستی می‌تواند در معیشت خانوارها بسیار تأثیرگذار باشد و به همین دلیل از مسئولان استان می‌خواهیم درخصوص توسعه تعاونی، تسهیلات لازم را درنظر بگیرند و حمایت کنند.

وی با اشاره به اقدامات عمرانی صورت‌گرفته در روستا گفت: دهیاری فعالیت‌ها و اقدامات اساسی و مناسبی انجام داده که می‌توان به بازگشایی۸۰درصد معابر روستا، جدول‌گذاری و آسفالته‌کردن راه اشاره کرد که در سطح بخش هیر دهیاری کرگان بیش‌ترین آسفالت‌کاری معابر را انجام داده است. می‌توان گفت کرگان بعد از تأسیس دهیاری از تمامی امکانات رفاهی اعم از گاز، برق، تلفن، آب شرب مناسب و ساماندهی شده، خدمات اینترنت، مخابرات، پست‌بانک، خانه بهداشت، حصارکشی و ساماندهی گورستان و غسال‌خانه، سرویس بهداشتی عمومی، بازسازی مساجد روستا و دیگر امکانات بهره‌مند شد.

اسکندرزاده در پایان بیان کرد: با توجه به این‌که دهیاری سرمایه خاصی ندارد و نمی‌تواند درآمد زیادی از روستا جذب کند و همچنین اهالی روستا از قشر ضعیف و کم‌درآمد هستند، از مسئولان استان درخواست داریم اعتبارات لازم و کافی جهت عمران و آبادانی روستا را در اختیار دهیاری قرار دهند تا طرح هادی روستا به‌طور کامل عملی و نهایی شود. همچنین از مسئولان درخواست می‌کنیم درخصوص لوله‌گذاری آب دریاچه نئور جهت استفاده کشاورزان روستا و روستاهای دارای حقابه اقدام کنند، زیرا این امر می‌تواند در بخش کشاورزی باعث رونق تولید، پیشرفت و توسعه کشاورزی در منطقه شود. البته این مسأله در جلسات متعدد با مسئولان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطرح شده که متأسفانه تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته و کوتاهی مسئولان مربوطه در این خصوص موجب نارضایتی اهالی روستاهای دارای حقابه شده است.

کرگان روستایی است در استان اردبیل با قدمتی بسیار کهن که در کوهپایه‌های رشته‌کوه تالش، مرز بین استان گیلان و اردبیل و در ۱۸کیلومتری شهر اردبیل در جاده خلخال واقع شده است. مردم این روستا نیز به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =