روستای سولغه

 دهیار روستای سولغه کمبود فضای آموزشی را ازجمله مشکلات روستا عنوان کرد و گفت: در روستای ما و 17روستای اطراف، مدرسه جهت تحصیل در مقطع متوسطه وجود ندارد و دانش‌آموزان مجبورند برای ادامه تحصیل به مدارس شبانه‌روزی شهرستان‌های اطراف بروند. به‌همین دلیل بسیاری از آن‌ها به‌ویژه دانش‌آموزان دختر ترک‌تحصیل می‌کنند. به‌همین دلیل است که در منطقه ما آمار ترک‌تحصیل بسیار بالاست. 




به گزارش روستانیوز، کمال الفیده افزود: دهیاری سه‌هزار متر زمین برای ساخت مدرسه مقطع متوسطه اهدا کرده تا روستاهای اطراف هم از آن بهره‌مند شوند و دیگر احتیاجی به رفتن به مدارس شبانه‌روزی نباشد. بارها با آموزش و پرورش مکاتبه و از نماینده مهاباد درخواست کردیم در این مناطق ییلاقی و کوهستانی، حداقل این امکان فراهم شود که دانش‌آموزان تا پایه نهم را در روستاهای خود بگذرانند و بعد از آن به مدارس شبانه‌روزی بروند و مجبور نباشند در کلاس ششم ترک‌تحصیل کنند، اما می‌گویند باید خیری پیدا شود تا ساخت مدرسه را برعهده بگیرد که آن هم تاکنون پیدا نشده است. علاوه بر این، برای ساخت سالن ورزشی هم زمینی را اختصاص دادیم، اما به هر سازمانی مراجعه کردیم، گفتند بودجه‌ای برای ساخت آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: نبود خانه بهداشت در این منطقه از دیگر مشکلات مردم روستاست که بسیار هم دردسرساز شده؛ به‌خصوص زمانی که برف می‌بارد و جاده‌ها مسدود می‌شود، راه ارتباطی روستاییان با شهر به‌کلی قطع می‌شود و به‌همین دلیل بارها اتفاق افتاده که زنان باردار و بیمارانی که نیاز به پزشک داشتند، تا پای مرگ هم بروند. الفیده اضافه کرد: منطقه ما ییلاقی و کوهستانی است و در زمستان ماشین‌ها نمی‌توانند در این محل به‌خوبی رفت‌وآمد کنند. بارها از نماینده مهاباد درخواست کردیم بالگردی از اورژانس را برای این مناطق در فصل زمستان به‌صورت موقت درنظر بگیرند تا بیمار با تأخیر به بیمارستان نرسد.
دهیار روستای سولغه با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های روستایی تأکید کرد: زمستان در راه است و متأسفانه وضعیت جاده‌های این منطقه بسیار نامناسب است و با بارش برف و باران کل راه‌ها مسدود می‌شود، درحالی‌که بارها به اداره راه و ترابری و راهداری شهرستان مهاباد مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم تا زمانی‌که آب و هوا مساعد و شرایط مطلوب است، نسبت به بهسازی و نوسازی جاده‌ها اقدام کنند، اما متأسفانه امسال هم این اتفاق نیفتاد و کاری صورت نگرفت. همچنین قرار بود مسیر پنج کیلومتری روستا آسفالت شود، اما تاکنون فقط یک کیلومتر آن آسفالت شده که آن‌هم بسیار نامطلوب است.
وی بیان کرد: آب لوله‌کشی در روستا وجود ندارد و هر خانوار یک چاه آب در خانه دارد که نه‌تنها نیازش را برطرف نمی‌کند، بلکه از لحاظ بهداشتی هم مشکل دارد. برق منطقه هم با بارش برف و باران چند ساعت قطع می‌شود و به‌همین منظور بارها از اداره برق خواسته‌ایم کابل‌های برق مستحکمی در این مناطق نصب کند تا کم‌تر با مشکل قطعی برق مواجه شویم، اما در این رابطه هم کسی پاسخی نداد. همچنین در روستا آنتن‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است و دسترسی به اینترنت هم وجود ندارد.
دهیار روستای سولغه اضافه کرد: این منطقه پر از معدن است که بهره‌برداری از آن‌ها باعث نابودی طبیعت و کوه‌ها شده است. همچنین تردد ماشین‌های سنگین به معادن، نابودی جاده‌ها را به‌دنبال داشته است. با وجود این، هیچ هزینه‌ای توسط این معادن به‌عنوان عوارض بهسازی به این روستا تعلق نمی‌گیرد و روستاییان از معادنی که بهره‌برداری از آن‌ها باعث نابودی راه و منابع طبیعی می‌شود، هیچ سهمی ندارند.
الفیده ایمن نبودن کانال‌های فصلی روستا را از دیگر مشکلات منطقه برشمرد و گفت: این کانال‌ها به دلیل نداشتن حفاظ در زمان پرآبی خطرناک هستند و ممکن است کودکان در آن غرق شوند. در تابستان‌ها نیز با خشک‌شدن مجرای آن‌ها، آلودگی ناشی از آن شرایط بغرنجی را برای منازل نزدیک کانال ایجاد می‌کند. بارها درخواست کردیم که از محل دهیاری‌های مناطق محروم، هزینه‌ای برای ساماندهی این کانال‌ها اختصاص پیدا کند، اما تاکنون به‌صورت کامل ساماندهی نشده و این مشکل همچنان باقی است.
این مسئول روستا با بیان این‌که این روستا ۲۲۴نفر جمعیت دارد که اکثر آن‌ها دامدار هستند، افزود: یکی از دلایلی که سازمان‌ها، نهادها و مسئولان مختلف به روستا رسیدگی نمی‌کنند، کم بودن جمعیت روستاست، درحالی‌که همین کمبود امکانات سبب افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها شده است و بسیاری از اهالی روستا محل زندگی خود را به امید جایی که خدمات‌رسانی مطلوب‌تر باشد، ترک می‌کنند که این هم مسائل و مشکلات دیگری را به‌دنبال خواهد داشت. سؤال این‌جاست که چطور نامزدهای انتخاباتی در زمان انتخابات پای صحبت‌های مردم می‌نشینند و مشکلات مردم را جویا می‌شوند، اما بعد از انتخابات تمام مشکلات را فراموش می‌کنند؟
وی در پایان عنوان کرد: تنها ارگانی که به روستا رسیدگی کرده‌، بسیج سازندگی و سپاه پاسداران بوده که در قالب طرح‌های بسیج سازندگی اقدام به ساخت پل، زیرسازی جاده‌ها، نوسازی و بهسازی مسجد، ساخت غسال‌خانه و سرویس بهداشتی برای مسجد کرده است. این‌ها وظیفه ارگان‌های دولتی است که در این بخش تاکنون کم‌کار بوده‌اند.
گفتنی است روستای سولغه از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد است و در استان آذربایجان‌غربی واقع شده.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =