روستای گردشگری زرشک

عضو شورای اسلامی روستای گردشگری زرشک با بیان این‌که این روستا از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان قزوین است، گفت: زرشک همواره میزبان گردشگران بسیاری است که قصد دارند شب را در روستا اقامت داشته باشند، اما متأسفانه به دلیل نبود اقامتگاه، چنین امکانی برای آن‌ها فراهم نیست و همین موضوع باعث شده به صنعت گردشگری منطقه هم لطمه وارد شود. 

به گزارش روستانیوز، محمدعلی خلیلی افزود: مسئولان باید شرایط سرمایه‌گذاری را فراهم کنند و با تبلیغات و معرفی روستاهای هدف گردشگری همچون زرشک، کاری کنند که سرمایه‌گذار ترغیب شود به روستا بیاید که هم برای اهالی اشتغال‌زایی کند و هم طبیعت کشور به مردم شناسانده شود.
وی کمبود آب شرب را از دیگر مشکلات اساسی اهالی روستا عنوان کرد و ادامه داد: آب شرب روستا از چشمه‌ها و قنات‌های اطراف تأمین می‌شود، اما در سال‌های اخیر ویلاسازی‌های گسترده باعث شده سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کند که نتیجه آن، کمبود آب شرب است. متأسفانه نظارتی بر ساخت‌وسازها نمی‌شود و همین موضوع مشکلات بسیاری را برای اهالی به‌وجود آورده است. اکنون مطالبه اصلی مردم این روستا، رسیدگی هرچه سریع‌تر به این مسأله است.
خلیلی اضافه کرد: روستای زرشک یکی از دیدنی‌ترین و خوش آب‌وهواترین روستاهای قزوین است که حدود 50خانوار دارد. شغل اصلی مردم روستا باغداری و دامداری بوده، اما در چند سال اخیر به‌دلیل ویلاسازی‌های فراوان، دامداری تا حدودی از رونق افتاده و این روستا به یک منطقه توریستی و گردشگری تبدیل شده است. با وجود این، گندم و جو همچنان کشت اصلی روستاییان است و محصولاتی مانند گردو، بادام، سیب و اکثر محصولات باغی هم در این روستا تولید می‌شود که ارگانیک بودن، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها به حساب می‌آید.
وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روستا، قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات است که باعث شده به بام قزوین شهرت پیدا کند. همچنین بالین دریا و دریابک ازجمله مناطق گردشگری این روستا به شمار می‌روند که در کنار آن تله‌کابین، تله‌سی‌یژ، پیست اسکی دومنظوره برف و چمن هم در این روستا ساخته شده است.
این مسئول روستا ادامه داد: کوه کافر میدان، گدوک و دو امامزاده به نام‌های امامزاده شجاع‌الدین و امامزاده قاسم از دیگر جاذبه‌های روستا هستند. در روستای زرشک حمامی وجود دارد که معماری آن به دوران قاجار و ماقبل آن می‌رسد. این حمام تا سال 1380 مورد استفاده اهالی روستا قرار می‌گرفت، اما متأسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و درحال خراب‌شدن است.
خلیلی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این منطقه، زبان متفاوت مردم است که زبان اهالی هر روستا با روستای مجاور تفاوت دارد. اهالی روستای زرشک به زبان فارسی صحبت می‌کنند و اهالی روستای کامان که همجوار این روستاست، به زبان تاتی تکلم می‌کنند. دیگر روستاهای همجوار نیز اغلب به زبان ترکی صحبت می‌کنند.
وی با تأکید بر توجه بیش‌تر به بخش گردشگری در روستاها عنوان کرد: اگر مسئولان حوزه میراث فرهنگی بیش‌تر در حوزه گردشگری و حفظ آثار روستا همکاری داشته باشند، قطعاً می‌توان از این منطقه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری در کشور بهره برد.
گفتنی است روستای زرشک در 17کیلومتری شهر قزوین قرار دارد. از جاذبه‌های این روستا دریاچه‌ای به نام دریابک، تله‌کابین و پیست اسکی دومنظوره چمن و برف است که در طرح توسعه فضاهای گردشگری، توریستی و تفریحی استان قزوین مورد توجه ویژه قرار دارد. همچنین در ابتدای مسیر این روستا یکی از بزرگ‌ترین پارک جنگلی‌های کشور با نام فدک قرار دارد.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =