کد خبر: 9151
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
65

طرحهای بازسازی و نوسازی بخش کشاورزی مناطق سیل‌زده کشور دوشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و به صورت ویدئوکنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

 به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح این طرح‌ها در سالن اجتماعات هتل نیشکر اهواز گفت: این طرح‌ها شامل ۱۵۱ طرح آبخیزداری، لایروبی و ایمن سازی ۹۳۵رشته قنات به طول ۹۵۰کیلومتر، مرمت و ایمن سازی ۱۳۸ایستگاه پمپاژ، بهسازی جاده بین مزارع به طول پنج هزارو  ۷۰۰ کیلومتر، بهسازی کانال های آبیاری به طول ۷۰۰کیلومتر، زهکشی اراضی در سطح ۵۱هزار هکتارو مرمت و بازسازی ایل‌روهای عشایری به طول هفت هزارو ۶۵۰کیلومتر در ۲۴ استان کشور در سیل مهیب فروردین ماه۱۳۹۸است.
کاظم خاوازی افزود: برای اجرای این طرح در مدت ۱۸ ماه حدود ۷۰هزار میلیارد ریال از منابع دولتی هزینه شده است ضمن آنکه حدود ۱۰هزار و ۴۳ میلیارد ریال کمک های بلاعوض، ۱۱هزار و ۶۰۰میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و۱۳هزار و ۶۰۰میلیارد ریال غرامت صندوق بیمه به کشاورزان استان های سیل زده پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه در سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی کشور خسارت وارد شد افرود: در این سیل بی سابقه ۴۳هزار کشاورز و بهره بردار بخش کشاورزی آسیب دیدند.
وزیرجهادکشاورزی افزود: از مجموع خسارات وارده به کشاورزی، زراعت ۵۲درصد، آب و خاک ۲۶درصد، دام و طیور ۱۴درصد و باغبانی هشت درصد بوده است ضمن آنکه ۴۸.۸درصد کل خسارات وارده به استان های سیل زده کشور، متعلق به خوزستان بوده است.
خاوازی با بیان اینکه همه خسارات سیل در استان های کشور با مشارکت بهره برداران و تعامل دستگاههای اجرایی جبران شده است افزود: استان های خوزستان، لرستان و گلستان بیشترین خسارات بخش کشاورزی را از بین ۲۴استان سیل زده کشور متحمل شدند که خوشبختانه هم اکنون وضعیت به حال عادی بازگشته است.

وی گفت: تنها تعداد کمی از طرح‌های آبخیزداری در استان های سیل زده  در دست اجرا است که تاپایان امسال نیز به بهره برداری می‌رسد.
به گزارش ایرنا سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ در خوزستان که دست کم در یک قرن گذشته بی‌سابقه بود در پنج حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون و خیرآباد رخ داد و متعاقب آن ۱۹۶هزار هکتار از اراضی آماده برداشت محصول زیر آب رفت و بیش از ۴۶هزار میلیارد ریال تنها به تاسیسات زیربنایی کشاورزی خسارت وارد کرد.
این سیلاب‌ محاسن زیادی نیز داشت و آن اینکه همه مخازن سدهای بزرگ خوزستان راپر کرد و این امکان را برای کشاورزان شالی خوزستانی به وجود آورد تا بتوانند حدود ۲۰۶هزار هکتار از اراضی پایین دست سدها را به کشت برنج اختصاص دهند که در نهایت حدود ۵۵۰هزار تن برنج در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ به ارزش بیش از ۵۰هزار میلیارد ریال تولید کنند که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود.
علاوه بر آن سیلاب مهیب بهار ۱۳۹۸ همه تالاب های خشکیده و کم آب خوزستان را که بیش از یک دهه از فرط بی آبی با مشکلات زیست محیطی رو به رو بودند پرآب و همه کانون‌های ریزگرد که منشاء و گرد وغبار بودند مرطوب کرد.

اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهوری درجریان سیلاب فروردین ماه ۱۳۹۸ گفته بود برای تامین حق آبه تالاب های خوزستان، مرطوب سازی و مهار کانون‌های ریزگرد به ۱۰میلیارد دلار نیاز بود که با این سیلاب خدادادی این معضلات برطرف شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =