کالا

از ابتدای شیوع کرونا، شاهد روند افزایش قیمت اقلام خوراکی در بازار هستیم با توجه به اینکه کرونا سبب پایین آمدن درآمد بیشتر خانواده‌ها و بیکاری بسیاری ازسرپرستان خانوار شده، توان خرید مردم هم پایین آمده موضوعی که باعث نگرانی بیش از پیش شهروندان در روزهای اخیر شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، مردم از  افزایش سرسام آور اقلام و مایحتاج عمومی و همچنین نبود نظارت کافی بر روند صعودی قیمت ها  نگران هستند.محاسبه‌های سرانگشتی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که تقریبا تمام اقلام مصرفی مردم از ابتدای سال جاری به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

براساس آمار سامانه ۱۲۴ مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های مواد خوراکی  در بازار ارومیه، از گرانی غیر معمول حکایت می‌کند. به طور مثال، لبنیات پاستوریزه اعم از شیر، ماست، کره، پنیر بیش از ۳۵ درصد؛ لبنیات سنتی مانند پنیر، کره و شیر بیش از ۳۰ درصد؛ حبوبات اعم از لپه، عدس، لوبیا و... بیش از ۲۰ درصد؛ گوشت قرمز حدود ۱۵ درصد؛ گوشت مرغ حدود ۵۰ درصد؛ روغن نباتی بیش از ۱۰۰درصد؛ چای بیش از ۴۵ درصد؛ برنج بیش از ۵۰ درصد؛ مواد شوینده بیش از ۳۰ درصد؛ مواد بهداشتی بیش از ۵۰ درصد؛ قند و شکر بیش از ۳۵ درصد و میوه بیش از ۱۵ درصد نسبت به اسفند ماه سال ۹۸ افزایش قیمت داشته‌اند.این درحالی است که حقوق کارگران در سال جدید چیزی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و می‌توان به صراحت اعلام کرد که کمر مردم زیر بار گرانی های افسار گسیخته خم شده است.

سود فروش محصولات کشاورزی در جیب واسطه ها

بازار میوه هم با افزایش  سرسام آوری مواجه بوده است. هرچند افزایش قیمت‌ها در مقایسه با سایر اجناس رشد چندانی ندارد، اما قیمت چندین میوه فصلی نشان از افزایش ۳ تا ۷ هزار تومانی قیمت‌ها نسبت به پارسال حکایت دارد.

میوه‌ها در بازار امروز ارومیه، رنج قیمتی ۱۲ الی ۲۵ هزار تومان برای هر کیلو دارند و قیمت های زیر ۱۲ هزار تومان اغلب برای میوه هایی است که از کیفیت نازل تری برخوردارند.

محمد نوجوان ۱۹ساله ای که فروشنده میوه در خیابان عطایی ارومیه است به خبرنگار ایلنا می گوید:  با کشیدن اندک سودی روی قیمت  میوه‌ها،  آنها را به فروش می‌رسانیم.

او با اشاره به سودی زیادی که  واسطه‌ها از فروش میوه به جیب می‌زنند می‌گوید: فروشنده و کشاورزان سود قابل توجهی از فروش میوه به دست نمی‌آورند و این واسطه‌ها هستند که در بازار سود می کنند.

حسن زاده کارمند یکی از ادارات ارومیه است. او می‌گوید: زندگی خیلی سخت شده،توانم به خرید خیلی از نیازهای اولیه زندگی  نمی‌رسد. ماهی یکبار آن هم زمانی که حقوق ام را می گیرم  می‌توانم میوه بخرم.

او با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور می گوید:خرید میوه در سبد خانوار ما از اولویت پنجم خرید‌ها است چرا که با افزایش قیمت مواد لبنی و پروتئینی بیشتر هزینه ها صرف خرید این اقلام می شود.

افزایش قیمت ها همزمان با افزایش قیمت دلار

یکی از فروشندگان مواد غذایی در ارومیه در مصاحبه با خبرنگار ایلنا می گوید: چند قلم از اجناس معروف و برندهای مطرح بازار از ابتدای امسال تا امروز اجناس خود را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و نکته جالب اینجاست که افزایش قیمت ها در بازه ۴ ماهه و به صورت ۴۰ یا ۵۰ درصدی بوده است.

او معتقد است: این افزایش علاوه بر افزایش قیمت اجناس در ابتدای امسال است. به طور مثال شامپو، یکی از اقلام پر مصرف خانوارهای ایرانی از قیمت ۱۲ هزار تومان(قیمت مصرف کننده) در ابتدای امسال به ۱۴ هزار تومان رسیده و امروز همان شامپو چیزی حدود ۱۹۵۰۰ تومان است.

یک فروشنده محصولات لبنی سنتی هم معتقد است  : پنیر معمولی لیقوان در ابتدای سال حدود ۴۵ هزار تومان برای هرکیلو بود در حالی که این پنیر امروز حدود ۱۰۰ هزار تومان به دست مشتری می رسد و ما وقتی علت گران شدنش را جویا می شویم، تولید کننده چندین دلیل از جمله افزایش قیمت دلار را برای افزایش قیمت خود مطرح می کند.

علیرضا ادامه می دهد: افزایش قیمت پنیر هم مثل دیگر اجناس، تک مرحله ای نبوده است. یعنی ما از ابتدای امسال شاهد صعود قیمت ها بودیم به طوری که در عرض دو ماه بیش از چهار بار قیمت پنیر افزایش یافته است.

او می گوید: بسیاری از مشتری‌ها به ما می‌گویند که با افزایش چند باره قیمت مواد لبنی ، کره و خامه از سبد غذایی ما کم شده، شاید باورتان نشود اما بعضی از مشتری‌های ما  که هفته‌ای سه یا چهار بار  از ما خرید می کردند الان فقط ماهی دوبار برای خرید به مغازه ام می آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =