کد خبر: 9138
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

در هفته بیست و هشتم از آیین افتتاح طرح‌های کلان ملی با شعار" تدبیر و امید برای جهش تولید"، بهره‌برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۹۸ وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و بنیاد مسکن امروز دوشنبه توسط حسن روحانی رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس آغاز شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، در این مراسم، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در گزارشی که به صورت ویدئو کنفرانس از شهر اهواز به رئیس جمهور ارائه داد، اظهار کرد: اگر چه بارش‌های سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ و سیل ۱۳۹۸ برکات خود را برای تامین آب زیرزمینی و سطحی و افزایش ظرفیت پوشش گیاهی به دنبال داشت اما بخش کشاورزی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دید و ۴۳۰ هزار نفر از کشاورزان ما درگیر این سیل شدند.

وی افزود: میزان خسارت در بخش زراعت ۵۲ درصد، آب و خاک ۲۶ درصد، دام و طیور و آبزیان ۱۴درصد و در بخش باغبانی ۸ درصد خسارت وارد شده است که در استان‌ها، استان خوزستان  با ۴۸.۵ درصد بیشترین سهم خسارات بخش کشاورزی کشور را داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات وزارت جهادکشاورزی برای مناطق سیل زده در چهار محور پیگیری شد؛ محور نخست اقدامات ضرب الاجلی است که براساس آن، هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین آماده شد و بیش از دو هزار و ۲۰۰ کارشناس به مزارع اعزام شدند، ۳۱۴ هزار هکتار آب از مزارع تخلیه و همچنین ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز برای کشت بعد آماده شد.

خاوازی ادامه داد: هزار و ۷۰۰ کیلومتر لایروبی از کانال‌ها اجرا شد و ۲.۲ میلیون راس دام سبک و سنگین واکسینه شدند، ۲۶۰۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری بازسازی و یک میلیون راس دام هم با جا به جایی موقت، به مناطق امن انتقال داده شدند و علوفه آنان تامین شد.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: ۹۹۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت و ۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی خسارت دیدگان، امهال شد.

خاوازی گفت: ۱۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار گرفت و ۱۳۶ میلیارد تومان غرامت نیز از صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان پرداخت شد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: ۷۳۰ هزار هکتار از اراضی با اعتباری حدود ۸۴۰ میلیارد تومان تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت که تا پایان آبان ماه کل این عملیات به پایان خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات زیرساختی و زیربنایی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۹۵۰ کیلومتر قنوات مورد ایمن سازی و مرمت قرار گرفت، همچنین ۱۳۸ ایستگاه پمپاژ، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های بین مزارع کشاورزی و ۷۶۰۰ کیلومتر ایل‌راهای عشایری، مرمت و بازسازی شد؛ ضمن اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد سیل نیز، زهکشی شد و در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات در اختیار بخش کشاورزی که از سیل آسیب دیده بودند، قرار گرفت.

سپس با فرمان رئیس جمهور، بهره برداری از طرح‌های ملی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده فروردین ۹۸ آغاز شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =