روستای نهب

دهیار روستای نهب با تأکید بر لزوم بازنگری در طرح هادی روستا گفت: مهم‌ترین مشکل ما با بنیاد مسکن است، چراکه با وجود نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی که برای بازنگری در طرح هادی روستا داشتیم، هنوز کاری صورت نگرفته و به‌دلیل این‌که جایی برای ساختن خانه وجود ندارد، جوانان به شهرها مهاجرت می‌کنند.

به گزارش روستانیوز، تقی رستمی افزود: یکی از درخواست‌های ما از دولت این است که اجرای طرح هادی را به نهاد دیگری واگذار کند، چراکه بازنگری در طرح هادی، مشکل بسیاری از روستاهای سراسر کشور است که تاکنون حل نشده. زمانی که برای پیگیری این موضوع مراجعه می‌کنیم، می‌گویند به شما ۲۰هکتار زمین می‌دهیم؛ ۱۵هکتار برای ساخت‌وساز ما و پنج‎هکتار برای اهالی روستا که این مسأله به هیچ وجه قانونی نیست.
وی با بیان این‌که منابع طبیعی نیز دست روی زمین‌های روستا گذاشته است، اظهار کرد: منابع‌طبیعی مدعی است که زمین‌های این منطقه متعلق به آن‌هاست. ما حتی برای دفن اموات هم با مشکل مواجهیم، چراکه می‌گویند قبرستان روستا نیز متعلق به منابع طبیعی است.
دهیار روستای نهب ادامه داد: با توجه به این‌که دولت‌ها تأکید بسیاری روی مهاجرت معکوس دارند، اما با وجود این مشکلات، نه‌تنها شاهد مهاجرت معکوس نیستیم، بلکه بسیاری از اهالی، روستا را ترک می‌کنند و برای زندگی به حاشیه شهرها پناه می‌برند، چراکه در روستا زمینی برای ساخت خانه یا کشاورزی ندارند. 
رستمی با بیان این‌که بزرگ‌ترین سد مخزنی کشور در روستای نهب ساخته شده است، عنوان کرد: از زمان ساخت این سد به بعد، مشکلات دوچندان شد، چراکه روستا کاملاً در بن‌بست قرار گرفت و امکان توسعه روستا از بین رفت. 
وی افزود: روستا حدود ۱۴۰خانوار و ۳۵۰نفر جمعیت دارد که در تابستان‌ها این جمعیت دوبرابر می‌شود. شغل اکثر روستاییان کشاورزی، دامپروری و کارگری است. این روستا در کنار رودخانه‌ای بنا شده که مهد روستای نهب است و تأثیر به‌سزایی در ادامه حیات این روستا دارد؛ هرچند سال ۴۲ زلزله‌ای روستا را کاملاً نابود کرد و دیگر اثری از روستای قدیم نماند.
گفتنی است روستای نهب در کنار رودخانه خرود شهرستان تاکستان در استان قزوین قرار دارد که از سالیان دور مهد این روستا بوده است. گفته می‌شود تاریخ و قدمت این روستا به دوران کیانیان و سلسله مادها برمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =