گوشت قرمز

گوشت قرمز و صف‌های خرید مردم و مشکلات معیشتی که به وجود آمده، دغدغه اصلی این روزهای خانوارهای ایرانی است. سوالی که بسیاری از مردم می‌پرسند این است که چرا گوشت قرمز و حتی مرغ و ماهی نیز افزایش قیمت آن‌چنانی داشته است.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، گوشت قرمز و صف‌های خرید مردم و مشکلات معیشتی که به وجود آمده، دغدغه اصلی این روزهای خانوارهای ایرانی است. سوالی که بسیاری از مردم می‌پرسند این است که چرا گوشت قرمز و حتی مرغ و ماهی نیز افزایش قیمت آن‌چنانی داشته است. آنچه مشخص است این‌که هر روز خبر دستگیری احتکارکنندگان گوشت به گوش می‌خورد و از سویی دلالان این بازار را جهت سوء‌استفاده هدف خود قرار داده‌اند. سلطانی مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره علت گرانی گوشت در این روزها می‌گوید: سود ۵۰ هزار تومانی در هر کیلو گوشت به جیب دلال و واسطه می‌رود، نه دامدار. بعد از بالا رفتن قیمت دلار، تأثیرات منفی آن در بسیاری از کالاها مشاهده شد، ولی برای بعضی کالاها که به‌ اصطلاح مواد خوراکی استراتژیک هستند، این افزایش قیمت نمود بیش‌تری داشت. وی با اشاره به تقاضای گوشت ایران در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و به‌صرفه شدن قاچاق دام گفت: گوشت دام سبک ما به‌دلیل کیفیت بالای آن به‌شدت مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار، برخی سودجویان دام‌های کشورمان حتی دام‌های نارس را به این کشورها و حتی افغانستان قاچاق می‌کنند.

مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: این تقاضای زیاد برای خرید دام ایران از سوی کشورهای همسایه به ‌اندازه‌ای است که دام ما حتی بدون قرنطینه و گواهی سلامت به این کشورها قاچاق می‌شود و با توجه به این‌که 10 درصد نیاز گوشت ما در داخل باید از خارج کشور تأمین شود، قاچاق دام داخلی و کم‌شدن تولید گوشت در داخل می‌تواند در گران‌شدن گوشت اثرگذار باشد. وی ادمه داد: ‌ای کاش واردکنندگانی که با ارز دولتی چهار هزار و 200 تومانی گوشت را به کشور وارد می‌کنند، آن را با سود معقول به بازار عرضه کنند تا قیمت گوشت در بازار تعدیل شود، ولی متأسفانه شاهدیم که گاهی این افراد، گوشتی را که با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کرده‌اند، با قیمت‌های بالاتر کنار گوشت‌های داخلی به ‌فروش می‌رسانند، آن هم در حالی که نظارت لازم و کافی در این بخش وجود ندارد. از طرف دیگر واردکننده گوشت باید پاسخگوی کیفیت گوشت وارداتی هم باشد؛ اگر امروز گوشت بی‌کیفیت وارد بازار شود، چه‌ کسی از 40 تا50 شرکت واردکننده پاسخگو است؟ سلطانی در تشریح علل گرانی گوشت و نقش سایر عوامل ‌غیر از قاچاق دام گفت: عوامل متعددی در گران‌شدن گوشت نقش داشته و هر کدام درصدی بر قیمت گوشت تأثیر دارند؛ به ‌عنوان مثال حدود 10 میلیون تن مواد کنسانتره و کنجاله سویا، تخم پنبه، ذرت، جو و... از خارج کشور وارد می‌شود و دولت هم ارز چهار هزار و 200 تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد، ولی متأسفانه قیمت‌ همین نهاده‌های دامی به ‌نسبت سال گذشته، افزایش چشمگیری داشته است. کنجاله سویا که سال گذشته یک‌هزار و 600 تا یک‌هزار و 700 تومان بود، امروز حداقل دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 تومان شده است. یا قیمت جو که پارسال 700 تا 800 تومان بود، امروز یک‌هزار و 600 تومان است. یا ذرتی که 700 تا 750 تومان بود، امروز یک‌هزار و 600 تومان است. طبیعی است وقتی 70 درصد قیمت تمام‌شده گوشت به نهاده‌های دامی و خوراک آن ربط دارد و 30 درصد دیگر هم هزینه کارگر، دارو و دامپزشک است که همگی افزایش یافته، قیمت گوشت هم بالا می‌رود، ولی نه به این میزان که قیمت از 50 به 120 هزار تومان برسد. وی افزود: واسطه‌های بین مصرف‌کننده و تولیدکننده چهار تا پنج برابر تولیدکننده دام سود می‌برند.

وی گفت: به‌نظر من با توجه به منحل‌شدن خدمات‌رسان‌های دولتی، نیازمند ساماندهی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود هستیم؛ مثلاً به اتحادیه دامداران، مسئولیت تولید، صادرات و واردات گوشت را بدهیم و در مقابل بگوییم شما باید در قبال این مسئولیت، پاسخگو باشید و در تمام سال باید گوشت را مطابق نیاز بازار عرضه کنید. در این بین اگر سودی از واردات یا صادرات گوشت هم حاصل شد، بیاید در خدمت تولید قرار گیرد.

وی گفت: دولت برای کنترل این وضعیت تلاش خودش را کرده؛ یعنی صادرات دام را ممنوع کرده و در عین حال بیش از کل واردات گوشت در سال گذشته، گوشت به کشور وارد کرده، البته در این بین باید به این نکته هم توجه داشت که آیا گوشت به‌درستی در بازار عرضه شده؟

بازار گوشت ۱۲۰ هزار تومانی در کشور افتضاح مدیریتی است

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز گفت: هفته‌ای ۵۰ هزار گوسفند وارد کشور می‌شود که هزینه هر گوسفند برای ترانزیت هوایی ۸۰ دلار (حدود یک میلیون تومان) است. این در حالی است که ترانزیت زمینی از کشورهای منطقه در حدود دو تا چهار دلار است و نمی‌دانم چرا پشتیبانی امور دام در حالی که دام زنده در کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان کیلویی دو دلار است، از رومانی و به‌طریق هوایی دام وارد می‌کند.

سید حمید حسینی بابیان این‌که گرانی در گوشت بیش‌تر از گرانی در بازار ارز است، خاطرنشان کرد: بازار گوشت ۱۲۰ هزار تومانی در کشور افتضاح مدیریتی است، زیرا با وجود تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار ارز چهار هزار و 200 تومانی همچنان دچار مشکل هستیم. دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان این‌که اگر مسئولی در انجام وظایف خود ناتوان است، باید برکنار شود، افزود: اگر می‌خواهیم قیمت‌ها در داخل به تعادل برسد، باید راه ترانزیت دام زنده را برای عراقی‌ها از کشورهای همسایه شرقی فراهم کنیم و در این باره مانع اصلی سازمان دامپزشکی است که در این باره کوتاهی می‌کند. وی با اشاره به این‌که علت اصلی گرانی گوشت تقاضای شدید عراقی‌ها برای گوسفند تازه است، گفت: هم‌اکنون گوشت تازه در عراق حدود ۱۴‌دلار (۱۸۰‌هزار تومان) است و این قیمت‌ها مانند یک مکنده قوی دام‌های زنده ایران را به آن‌جا می‌کشاند.

وی دلیل کاهش گوشت گوسفند در عراق را ممنوعیت استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌ها دانست و گفت: آن‌ها صادرات دام زنده را به بهانه آنچه آن‌ها «بدرفتاری با گوسفند» می‌دانند، ممنوع کرده‌اند و اختلاف قیمت گوشت دام زنده در ایران و عراق نیز زیاد است و قاچاق گوسفند از محدوده کرمانشاه نیز به‌شدت زیاد شده است.

سید حمید حسینی با تأکید بر این‌که قاچاق گوسفند صرفاً با بگیر و ببند و برخورد نیروی انتظامی قابل‌حل نیست، افزود: عراقی‌ها واردات گوشت گرم را مجاز نمی‌دانند، بنابراین بستن راه ترانزیت دام زنده به سمت عراق به معنی تشدید قاچاق دام زنده و فشار به ذخایر ژنیکی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه کنترل فشار اجازه ترانزیت و امضای تفاهم‌نامه بین مبدأ و مقصد و همکاری سریع سازمان دامپزشکی با عراقی‌هاست که در این صورت هم بازار ایران و هم بازار عراق آرام می‌گیرد؛ به علاوه درآمد مناسبی هم نصیب صنعت حمل و نقل و تجار ما می‌کند.

گرانی گوشت به قاچاق دام ربطی ندارد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر این‌که افزایش قیمت گوشت در ماه‌های گذشته و عدم کاهش آن با وجود واردات گوشت گرم ارتباطی به قاچاق دام زنده ندارد، گفت: این‌که بگوییم افزایش قیمت گوشت به خاطر قاچاق دام زنده است، دادن آدرس غلط است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دام و این‌که نسبت به سال گذشته چقدر این قضیه جدی‌تر شده است اظهار کرد: موضوع دام در حوزه قاچاق در سال 97 برعکس شده است. در سال‌های قبل، قاچاق دام به سمت داخل کشور بود و جزو قاچاق‌های ورودی به حساب می‌آمد، اما در سال 97 به خاطر شوک ارزی و تغییراتی که از ناحیه ارز به وجود آمد، قاچاق دام به سمت قاچاق خروجی تغییر رویه داد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: دقیقاً بعد از تلاطمات و شوک ارزی، قاچاق دام خروجی شد، اما قطعاً بررسی حجم قاچاق دام در سال‌های گذشته و امسال، می‌تواند به ما آمار و ارقام مناسبی برای اتخاذ تصمیم بدهد. دهقانی‌نیا گفت: براساس آمارهای واصله از دستگاه‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی، در 10 ماهه سال 96 با 93 هزار رأس دام زنده در حوزه کشفیات ظن به قاچاق مواجه بودیم. این رقم در 10 ماهه امسال به 130 هزار و 372 رأس رسیده است. بنابراین از 93 هزار رأس قاچاق دام زنده در 10 ماهه سال گذشته به 130 هزار رأس قاچاق دام زنده در 10 ماهه امسال رسیده‌ایم و چیزی حدود 30 تا 31 هزار رأس، قاچاق دام زنده بیش‌تر شده است. دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که اگر قاچاق دام با شوک ارزی در ابتدای سال رو به افزایش گذاشته، چرا قیمت گوشت در دو الی سه ماه اخیر گران شده، گفت: سوال شما ناشی از این فرضیه ارتباط قاچاق دام با افزایش قیمت گوشت است. من این فرضیه را قبول ندارم؛ سوال مهم‌تر این است که آیا رابطه مستقیمی بین افزایش قاچاق دام و قیمت گوشت گرم وجود دارد؟

وی اضافه کرد: اولاً مگر فقط ما در بحث قیمت گوشت گرم با افزایش قیمت در سال 97 مواجه شدیم؟ در اکثر کالاهایی که به هر دلیلی شاید به حوزه قاچاق هم مربوط نباشد، با افزایش دو الی سه برابری قیمت مواجه بودیم؛ بنابراین این فرضیه که بگوییم صرفاً قاچاق دام موجب افزایش قیمت گوشت گرم شده، مخدوش است، زیرا همه کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ثانیاً این افزایش قیمت، ناشی از تلاطمات ارزی بوده است. ثالثاً در این فصل (پاییز و زمستان) معمولاً صاحب دام، دام خود را عرضه نمی‌کند، زیرا سعی می‌کند دام خود را پروار کند و در آینده به قیمت بالاتر بفروشد. طبق اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی هم با کاهش عرضه دام برای ذبح کردن مواجه بودیم و این اتفاق هر ساله در این فصل می‌افتد و یک موضوع عادی است؛ حالا این‌که این پیش فرض را مطرح کنیم که کاهش عرضه دام برای ذبح به خاطر تمایل به قاچاق آن به خارج از کشور بوده است هم درست نیست و آن را نمی‌پذیریم، زیرا رویه عدم عرضه در این فصل، در سال‌های گذشته هم وجود داشته است و ربطی به قاچاق ندارد. دهقانی‌نیا توضیح داد: بحث دیگر که ممکن است برای همه کالاها اتفاق افتاده باشد، افزایش کرایه حمل و نقل است. ما برای حمل و نقل دام هم با افزایش کرایه مواجه شدیم و موضوع دیگر افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی است؛ به عنوان مثال ممکن است قبلاً قیمت هر کیلو نهاده‌های کشاورزی 120 تومان بوده باشد، اما الان 180 تومان شده و هر کیلو 60 تومان افزایش داشته است. وی اظهار کرد: بنابراین با چند موضوع مواجه هستیم؛ اولاً بحث افزایش نرخ ارز است که در تمام کالاها اثرگذار بوده و همه را متأثر کرده است. ثانیاً با افزایش کرایه حمل و نقل حمل مواجه بودیم و ثالثاً قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی و حقوق کارگر و... افزایش یافته است که این موارد به‌طور خودکار موجب افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود. این‌که همه این موارد را یک طرف ترازو بگذاریم و یک‌سری متغیرهای دیگر را در نظر نگیریم و همه مسائل را روی موضوع قاچاق آوار کنیم، از نظر منطقی و افزایش آمار قاچاق از 93 به 130 هزار رأس، هم‌سنگ نیست. این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اثر و وزن دائمی که قاچاق می‌شود، بر روی افزایش قیمت گوشت گرم چقدر است؟ این را چه کسی می‌تواند استخراج کند؟ البته از یک موضوع نباید غافل شویم و آن هم این است که طبق اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی، 20 درصد بیش‌تر از کل 12 ماه 96، گوشت گرم وارد کشور شده است؛ پس چرا قیمت گوشت کاهش نمی‌یابد؟ اگر آقایان نگویند که علت کاهش نیافتن قیمت گوشت با وجود واردات، قاچاق دام نبوده باید چه بگویند؟ وی ادامه داد: به عنوان مثال در توزیع گوشت وارد شده، چقدر موفق بودیم؟ اگر بیش از نیاز خودمان گوشت وارد کشور کردیم ولی قیمت آن تغییری نکرده، آیا باید تقصیر را گردن قاچاق دام بیندازیم که از 93 به 130 هزار رسیده است؟ این کار شاید یک آدرس‌دهی غلط باشد. نباید فریب این آدرس نادرست را بخوریم. به نظرم باید برویم و ببینیم مشکل کجاست و مشکل را از سرمنشأ خودش بشناسیم و حل کنیم. دهقانی‌نیا افزود: آیا با این ‌بارش سنگین برف و باران می‌شود از شمال غرب و شمال شرق کشور گله‌ای را به مرز رساند و قاچاق کرد؟ به نظر من نشدنی است و کار بسیار سختی است. در کنار این شیوه‌ خرید، فروش و حمل و نگهداری دام زنده را قرار بدهید که با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی پیش‌بینی شده است؛ چیزی که قبلاً به صورت مصوب و آشکار و عیان وجود نداشت.

نظام توزیع دچار مشکل است

محمدعلی اسفنانی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران، هم درباره اقدامات انجام گرفته سازمان تعزیرات حکومتی جهت نحوه توزیع و مبارزه با گران‌فروشی گوشت گوسفندی و گوشت مرغ اظهارداشت: همواره تلاشمان بر این بوده که به نحوه توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز نظارت داشته باشیم. وی در همین رابطه افزود: ما همواره با سازمان‌های حمایت‌ از مصرف‌کننده، سازمان پشتیبانی امور دام، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر مراجعی که دخیل هستند، همکاری‌های بسیار نزدیک و جلسات متعددی داریم و نحوه ورود به این موضوع را بررسی کردیم. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به واردات گوشت به کشور و مشکلات توزیع آن اظهارداشت: آنچه که مسلم است این که ورود گوشت در حد کافی به کشور صورت می‌گیرد، ولی نظام توزیع یک مقدار دچار مشکل است؛ به دلایلی همچون این‌که ساختار لازم را در زمینه توزیع نداریم و شاید تصور نمی‌شد که روزی ضرورت داشته باشد که به این سبک و سیاق گوشت توزیع شود. اسفنانی افزود: لذا با توجه به این‌که حاشیه سود بازار با قیمت گوشت توزیعی خیلی متفاوت است و در برخی موارد حدود دو برابر اختلاف قیمت است، بنابراین طبیعی است که امکان ورود دلال‌ها و اخلال و عرضه خارج از شبکه زیاد شود. وی با اشاره به اقدامات سازمان متبوعش در این رابطه گفت: با همکاری دادستان تهران جدی‌تر از گذشته تقریباً از دو هفته پیش تا حالا کار را شروع کردیم و در واقع تعداد گشت‌هایمان را از سه تا چهار مورد در روز به ۱۰ مورد در روز افزایش دادیم و گشت‌های مشترک ما متشکل از معاونین دادستان تهران و سایر مراجع پیگیر موضوعات مربوط به قیمت و نحوه توزیع گوشت قرمز و گوشت مرغ است. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه اظهارداشت: روسای شعب و همکاران ما در دادستانی تهران در مراکز عرضه جهت تعادل نظام توزیع حضور دارند، لذا تلاش ما بر این است که روی نحوه توزیع نظارت خوبی انجام شود، خصوصاً روی خروج کالا از شبکه توزیع تلاش می‌شود که عرضه خارج از شبکه صورت نگیرد.

گزارش از فاطمه ابراهیمی توچایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =