سیب زمینی

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت از سیب‌زمینی‌کاران اظهار داشت: امسال با افزایش تولید مواجهیم و برای حمایت از فعالان این حوزه باید راه صادرات را هموار کنیم؛ زیرا این مازاد تولید باعث تداوم روند کاهش قیمت و ضرر کشاورزان خواهد شد.

جعفر راستی در گفت‌وگو با « روستانیوز »، در رابطه با نقش صنایع‌تبدیلی برای کمک به بخش کشاورزی به‌خصوص سیب‌زمینی‌کاران گفت: صنایع‌تبدیلی ما دچار مشکل است و کارخانه‌ها در تأمین روغن مشکل دارند. از سویی با گرانی لوازم بسته‌بندی و افزایش قیمت حمل‌ونقل مواجهند و مانند سال گذشته خرید انجام نداده‌اند، زیرا توان تولید آن‌ها نیز کاهش یافته‌ است. مهم‌ترین کاری که در این مقطع باید انجام شود، بازکردن مسیر برای صادرات مازاد تولید است.
این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت صادرات گفت: با عملکرد درست در بخش صادرات هم مازاد تولید تبدیل به ارز برای کشور خواهد شد و هم با جلوگیری از کاهش قیمت به‌دلیل اشباع بازار موجب زیان کشاورز نمی‌شویم. کشورهای همسایه بازار مناسبی هستند و به این محصول نیز نیاز دارند، لذا باید برای صادرات به این کشورها برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.
راستی در ادامه افزود: در این حوزه با مشکل نداشتن کارخانه به‌میزان رفع نیاز مواجهیم که باید ساخت و راه‌اندازی این صنایع‌تبدیلی مورد توجه قرار گیرد، البته امر زمان‌بر است و با توجه به مازاد تولید فعلی مشکل همچنان پا برجاست.
وی به برنامه کمیسیون کشاورزی برای تدوین برنامه‌ای جامع در حوزه تولید نیز اشاره کرد و گفت: در تلاشیم با تصویب طرحی به برنامه‌ریزی مدون در زمینه میزان کشت محصولات مختلف بپردازیم تا این‌چنین در زمان برداشت یک‌محصول با مازاد تولید یا کاهش برداشت مواجه نشویم.
راستی بیماری کرونا را یکی از موانع صادرات عنوان کرد و توضیح داد: کرونا باعث بسته‌شدن مرزها شده است و کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان و... ورود مواد غذایی را ممنوع کرده‌اند، از این‌رو شاهد ممنوعیت ورود سیب‌زمینی به این کشورها هستیم. آذربایجان و ارمنستان نیز که به سیب‌زمینی ما نیاز بسیاری دارند، اکنون درگیر جنگ شده‌اند. به هرحال باید تلاش کنیم تا به طریقی راه صادرات باز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =