سیب زمینی

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با بیان این‌که ترکمنستان و پاکستان واردات سیب‌زمینی از ایران را ممنوع کرده‌اند، گفت: امسال تولید سیب‌زمینی شرایط بسیار مناسبی داشت و به‌عبارتی ایده‌آل بود و بیش از پنج‌میلیون تن تولید داشتیم. این درحالی است که سیب‌زمینی پاییزه برداشت نشده و در استان‌های همدان، زنجان، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری و بخشی از اصفهان در نیمه دوم مهرماه برداشت آغاز خواهد شد.

رحیم نیازی در گفت‌وگو با « روستانیوز » اظهار داشت: کشاورزان آگاهی بیش‌تری در کشت و کار پیدا کرده‌اند و از بذرهای مرغوب، آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار استفاده می‌کنند که درپی آن هم کیفیت و هم کمیت محصول افزایش یافته است؛ البته با افزایش تولید، شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.
نیازی با اشاره به هزینه‌های تولید سیب‌زمینی در کشور گفت: هزینه‌های تولید با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی به‌شکل افسار گسیخته‌ای افزایش یافته است. به‌علت مدیریت ضعیف در بخش کشاورزی در این شرایط سخت کشاورز حامی ندارد. محصول سیب‌زمینی هم فسادپذیر است، لذا کشاورز یا باید محصولش ارزان و همراه با ضرر بفروشد یا این‌که سیب‌زمینی‌ها فاسد شوند.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران با اشاره به مشکلات پیش‌روی کشاورزان برای فروش این محصول گفت: سیب‌زمینی قابلیت نگهداری طولانی‌مدت را ندارد. اکنون هم صادرات آن با مشکل مواجه شده و بازار داخلی هم اشباع شده است که با این شرایط کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
نیازی در توضیح موانع صادرات سیب‌زمینی به نقص دیپلماسی سیاسی اشاره کرد و گفت: ترکمنستان و پاکستان واردات سیب‌زمینی را از ایران ممنوع کرده‌اند، درحالی‌که سال گذشته این دو کشور مقصد سیب‌زمینی‌های مازاد داخل بودند. متأسفانه دیپلماسی در بخش کشاورزی ضعیف است و سبب‌شده بازارهای کشورهای همسایه را از دست بدهیم.
وی با بیان این جمله که برای تولید محصولات کشاورزی منابع بسیاری ازجمله آب، خاک، سرمایه انسانی و مالی هزینه می‌شود و با سوء‌مدیریت شاهد هدررفت این منابع هستیم، افزود: در دولت هماهنگی لازم و جدی برای حمایت از تولید وجود ندارد. در شرایط فعلی نیازمند فعال‌شدن دیپلماسی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در کشورهای همسایه ازجمله عراق هستیم و انتظار داریم دولت نیز در این زمینه ورود کند. با شعار نمی‌توان مشکلات را حل کرد. وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید اقتصاد ما بهتر از آلمان است، باید حداقل مشخص کند چه چیزی را مقایسه می‌کنیم. با شعارهای رنگی چیزی تغییر نمی‌کند. اگر می‌خواهیم از تولید داخلی به‌خصوص محصولات کشاورزی حمایت کنیم، باید امکان صادرات فراهم باشد تا مازاد تولید صادر شود و هرگز صادرات ممنوع نشود.

ممنوع‌شدن مقطعی صادرات به اعتبار صادرکننده ضربه می‌زند
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در ادامه تأکید کرد: ممنوع ‌شدن مقطعی صادرات هم به اعتبار صادرکننده ضربه می‌زند و هم باعث می‌شود بازارهای صادراتی از دست برود.
نیازی در پاسخ به این پرسش که امسال چه میزان سیب‌زمینی مازاد بر نیاز داخل تولید شده است، گفت: بیش از 500هزار تن سیب‌زمینی مازاد بر نیاز داخل داریم، زیرا این محصول در هر چهار فصل تولید می‌شود و هیچ کشوری مانند ایران این شرایط را ندارد. بخشی از تولید سیب‌زمینی برای تازه‌خوری استفاده می‌شود، بخشی به‌عنوان بذر مصرف می‌شود و بخش دیگر هم به کارخانه‌ها برای فرآوری می‌رود.
وی در رابطه با نقش صنایع‌تبدیلی برای کمک به بخش کشاورزی به‌خصوص محصول سیب‌زمینی گفت: صنایع‌تبدیلی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ درحال‌حاضر کارخانه‌ها در تأمین روغن مشکل دارند و از سویی با گرانی سلفون برای بسته‌بندی و افزایش قیمت حمل‌ونقل مواجهند و مانند سال گذشته خرید انجام نداده‌اند، زیرا توان تولید آن‌ها کاهش یافته‌ است. حال این افزایش تولید اگر صادر نشود، شرایط برای کشاورزان سخت‌تر خواهد شد.
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران در رابطه با تأثیر کرونا بر این بخش نیز گفت: کشاورز اگر روی زمین‌های زراعی کار نکند، نمی‌تواند معیشت خود را تأمین کند؛ بنابراین کار کشاورزی تعطیلی‌بردار نیست. معیشت کشاورزان با کار روی زمین گره خورده است. البته کرونا بر معیشت، تأمین مواد مورد نیاز و توقف زمانی خدمات‌دهی به کشاورزان مؤثر بوده و در صادرات نیز تأثیر گذاشته است.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =