روستای بلبر

دهیار روستای بلبر با بیان این‌که شغل اصلی مردم روستا باغداری است، اما سردخانه‌ای برای نگهداری از محصولات در این روستا وجود ندارد، گفت: مساحت باغ‌های روستا ۸۵هکتار و عمده محصول آن، انار است؛ به‌طوری‌که سالانه حدود چهارهزار تن انار از باغ‌های روستا برداشت می‌شود. این درحالی است که مشکل اصلی باغداران بعد از برداشت محصول شروع می‌شود، چراکه سردخانه‌ای وجود ندارد و اهالی روستا نیز سرمایه‌ای برای ساخت آن ندارند. در همین راستا جهاد کشاورزی می‌تواند با ساخت سردخانه و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در مناطق محرومی مانند روستاهای کردستان که بسیاری از جوانان آن بیکار هستند، این مشکل را رفع کند.

به گزارش روستانیوز، معتصم ازغ افزود: یکی دیگر از مشکلات روستا، اجرای ناقص طرح هادی و لزوم بازنگری در آن است که از بنیاد مسکن می‌خواهیم این مشکل را برطرف کند.
وی با بیان این‌که این روستا حدود ۶۰۰نفر جمعیت دارد، ادامه داد: شغل اصلی مردم روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است. در روستا انواع محصولات زراعی همچون گندم، جو، نخود، عدس، توت، انگور، زردآلو، گردو، هلو و... کشت می‌شود و مردم از طریق فروش این محصولات امرار معاش می‌کنند. 
دهیار روستای بلبر با بیان این‌که این روستا ازجمله روستاهای هدف گردشگری کرستان است، بیان کرد: پتانسیل منطقه هورامان گردشگری است و روستای بلبر نیز از این قاعده مستثنی نیست. روستایی با طبیعتی بکر در دل کردستان که مانند دیگر روستاهای هورامان پیشینه‌ای دیرینه دارد.
وی اضافه کرد: این روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دره‌ای با شیب نسبتاً ملایم قرار گرفته و ازجمله ویژگی‌های آن معماری پلکانی، طبیعت بکر و مردمی خونگرم است که به گویش اصیل اورامی (از گویش‌های زبان کردی) صحبت می‌کنند.
ازغ ادامه داد: گردشگران برای رسیدن به روستا از یک مسیر پر پیچ و خم و پر از درخت عبور می‌کنند که بسیار زیباست و برخی فقط برای دیدن این جاده به بلبر می‌آیند. رودخانه چمگران که از رود سیروان (مهم‌ترین و معروف‌ترین رودخانه هورامان در استان کرمانشاه که سرچشمه آن در کردستان است) سرچشمه می‌گیرد، از دیگر جاذبه‌های منطقه است. علاوه بر این، چشمه‌ محلی به نام وله‌ساجی یکی از جاذبه‌های توریستی معروف روستای بلبر است. امامزاده سیدعبدالله که قدمت آن به دوهزار سال می‌رسد نیز از جاذبه‌های مذهبی منطقه است که جذابیت‌ روستا را دوبرابر کرده است.
وی افزود: گردشگری ازجمله ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و درآمدزایی منطقه است، اما متأسفانه اهالی روستا برای توسعه گردشگری اعتباری ندارند و باید وام بگیرند، اما از هیچ‌ جایی حمایت نمی‌شوند. به همین جهت لازم است مسئولان به این حوزه توجه بیش‌تری داشته باشند.
براساس این گزارش، روستای بلبر اورامان یکی از زیباترین روستاهای کشور است که در ۷۰کیلومتری شهرستان سروآباد استان کردستان قرار گرفته. این روستا همچون سایر روستاهای اورامان، دارای بافت تاریخی بوده و به شکل پلکانی در دامنه کوه شاهو قرار دارد. این روستای زیبا توسط کوه‌های سر به فلک کشیده کوه‌سالان احاطه شده است. بلبر یکی از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی به‌شمار می‌آید. معماری پلکانی، چشمه‌سارهای روان و سبزه‌زارها به همراه مردمی مهربان و خونگرم، از مهم‌ترین هدایای این بهشت زیبا برای گردشگران است.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =