کد خبر: 8904
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
طهماسبی

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی سال جاری با وجود سرمای اول فصل و تاخیر ۱۰ روزه در عملیات برداشت، تاکنون ۱۱۷هزار و ۱۲۶ تن برگ سبز چای برداشت شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایانا، محمد علی طهماسبی، در رابطه با میزان برداشت برگ سبز چای اظهار کرد: برداشت برگ سبز چای از ۲۵ هزار هکتار باغات چای گیلان و مازندران با ۵۰ هزار خانوار چایکار هر ساله از اول اردیبهشت آغاز و تا پایان مهر ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طی سال جاری باوجود سرمای اول فصل و تاخیر ۱۰ روزه در عملیات برداشت، تاکنون ۱۱۷۱۲۶ تن برگ سبز چای شامل ۵۱ درصد درجه یک و ۴۹ درصد درجه دو برداشت و عملیات خرید تضمینی در ۱۶۱ کارخانه انجام گرفته است.

وی حمایت‌های دولت را در افزایش تولید برگ سبز چای موثر دانسته و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی های وزارتی و حمایت‌های به موقع دولت از جمله تخصیص به‌موقع  منابع، افزایش بهای برگ سبز چای و جلوگیری از قاچاق چای و مهم‌تر از همه انتقال چای از گروه یک به گروه دو و تخصیص ارز نیمایی برای واردات چای خارجی که منجر به حفظ تراز تجاری چای تولیدی داخل نسبت به چای خارجی گردید، نقش اساسی در این روند داشته است.

طهماسبی با اشاره به استفاده سازمان چای از امکانات و حمایت‌ها در راستای اعتلای تولید چای در کشور تصریح کرد: از ثمرات این حمایت‌ها می‌توان به کاهش بارمالی ناشی از خرید تضمینی از ۴۰ درصد سهم دولت به ۲۵ درصد، ایجاد رقابت بین کارخانجات خرید فراتر از نرخ خرید تضمینی، پرداخت تسهیلات ۴درصد برای عملیات زیربنایی باغ خرید ماشین‌آلات و تجهیز کارخانجات بـا بازپرداخت ۴ ساله اشاره کرد.

وی افزود: در سال ۹۸ بالغ به ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات جاری با نرخ ۴درصد به چای‌کاران و کارخانجات، از محل اعتبارات صندوق تخصصی حمایت از توسعه صنعت چای پرداخت شد.

طهماسبی ادامه داد: با پرداخت بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای ۴ و ۷ درصدی به چای‌کاران و کارخانجات از طریق صندوق، ۳۲۰ هکتار باغات رها شده، احیاء و ۵۰۰۰ هکتار به‌باغی تبدیل شده است. همچنین با پرداخت این میزان تسهیلات، بالغ بر ۸۰۰ دستگاه ماشین برگ‌چین و هرس خریداری و ۷۰ کارخانه به برخی از ماشین‌آلاتتجهیز  شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =